Hvofor skummer ny sæbe bedre?
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-07-03 17:15

Jeg kasserede den sidste rest af et stykke håndsæbe i dag, og fandt
et nyt stykke sæbe frem. Det slog mig at det nye stykke skummede langt
mere end resten af den gamle. Men hvordan hænger det sammen?

Er det sådan at håndsæbe i virkeeligheden består af sæbe og et
bærestof, og at det kun var bærestoffet der var tilbage i det brugte
stykke?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-03 18:05

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Jeg kasserede den sidste rest af et stykke håndsæbe i dag, og fandt
>et nyt stykke sæbe frem. Det slog mig at det nye stykke skummede langt
>mere end resten af den gamle. Men hvordan hænger det sammen?

Det er større.

> Er det sådan at håndsæbe i virkeeligheden består af sæbe og et
>bærestof, og at det kun var bærestoffet der var tilbage i det brugte
>stykke?

Nej. Hvis du fisker det gamle stykke op igen og arbejder
ihøærdigt med det, kan det skumme lige så meget som det nye. Det
tager bare længere tid.

PS. Jeg klistrer det gamle stykke oven på det nye, men jeg
voksede jo også op før verden gik af lave.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 17-07-03 08:08

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> PS. Jeg klistrer det gamle stykke oven på det nye, men jeg
> voksede jo også op før verden gik af lave.

Før syndefaldet?

mvh
Peter

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 16-07-03 18:01

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Er det sådan at håndsæbe i virkeeligheden består af sæbe og et
> bærestof, og at det kun var bærestoffet der var tilbage i det brugte
> stykke?

Nej. Størstedelen af sæbe er sæbe med lidt farve og parfume for at
biddrage til folk der mangler allergier.

Men det kan være at pga. den størrer overflade så er det lettere at
bruge mere sæbe når den er ny, end når der er en lille stump tilbage.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 19:20

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message

> Jeg kasserede den sidste rest af et stykke håndsæbe i dag, og fandt
> et nyt stykke sæbe frem. Det slog mig at det nye stykke skummede langt
> mere end resten af den gamle. Men hvordan hænger det sammen?

Hovedsageligt tror jeg, ligesom de andre, at det har noget at gøre med
sæbens størrelse - men derudover kommer skummets fylde også meget an på
hvilken type olie man vælger at forsæbe. Kokosolie giver et fyldigt skum med
store bobler og en meget fast sæbe der, med tiden, let slår revner,
palmeolie giver et mindre fyldigt skum men også en meget fast sæbe.

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 16-07-03 19:44

"Iben Park Hybel" <nospam@nospam.tia> writes:

> [...]
> store bobler og en meget fast sæbe der, med tiden, let slår revner,
> palmeolie giver et mindre fyldigt skum men også en meget fast sæbe.

Jeg tror nu også der sker en forhærdning af sæbe med tiden. I hvert
fald kan et gammelt lille stykke sæbe være utroligt hårdt i forhold
til et nyt stykke sæbe.

Det virker som om det er en slags skal udenpå sæben der bliver hård
når den har fået ilt og vand. I hvert fald kan man skrabe det yderste
af (eller bare vaske det af ved almindelig håndvask) og finde blød
sæbe indenunder.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Torben Simonsen

Dato : 16-07-03 19:53

Kaare Fiedler Christiansen <fiedler@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> når den har fået ilt og vand. I hvert fald kan man skrabe det yderste
> af (eller bare vaske det af ved almindelig håndvask) og finde blød

Kunne man eventuelt forestille sig, at der med tiden sætter sig
nogle calciumsalte (fra "hårdt vand") i de yderste lag af sæben?

Calciumsalte får, så vidt jeg ved, sæbe til at skumme mindre.

--
-- Torben.

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 20:33

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> wrote in message

> Kunne man eventuelt forestille sig, at der med tiden sætter sig
> nogle calciumsalte (fra "hårdt vand") i de yderste lag af sæben?
>
> Calciumsalte får, så vidt jeg ved, sæbe til at skumme mindre.

Det eneste forsæbede fedtstof man kan få til at skumme i saltvand er, så
vidt jeg ved, kokosolie.

Fra : Iben Park Hybel

Dato : 16-07-03 20:29

"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> wrote in message

> Jeg tror nu også der sker en forhærdning af sæbe med tiden. I hvert
> fald kan et gammelt lille stykke sæbe være utroligt hårdt i forhold
> til et nyt stykke sæbe.

Det tror jeg også, men en sæbe lavet hovedsageligt af faste fedtstoffer er
bare mere tilbøjelig til at slå revner end end en sæbe lavet af en blanding
af faste og flydene olier. Ydermere mener jeg at have bemærket at sæber med
en høj procent af overfedtningsolier (olier der ikke er forsæbet) krakelerer
endnu mindre.

Noget helt andet er at en sæbe falder i phværdi des længere tid den ligger,
personligt foretrækker jeg en duftfri olivensæbe der har ligget og modnet i
mindst 6 mnd - mums.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-03 21:55

Kaare Fiedler Christiansen skrev:

>Jeg tror nu også der sker en forhærdning af sæbe med tiden. I hvert
>fald kan et gammelt lille stykke sæbe være utroligt hårdt i forhold
>til et nyt stykke sæbe.

Er det ikke bare fordi den tørrer ind? En ost der er glemt og
ikke er pakket ordentligt ind, bliver også ret hård i overfladen.

--
Bertel