Høj- og lavvande
Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 16-07-03 12:57

Hvorfor er der egentlig høj- og lavvande to gange om dagen, når Jorden
kun roterer om sig selv en gang om dagen? Umiddelbart siger min
intuition mig, at der er højvande når DK er tættest på Månen, og
lavvande når Månen er 'på den anden side' af Jorden (set fra
os). Selvfølgelig er der mange andre faktorer (kystlinjers forløb,
havbunden, småøer etc.) som er bestemmende for hvornår høj- og
lavvande indtræffer, da der jo er tale om ret betragtelige mængder
vand der skal flyttes. Men det bringer mig ikke tættere på en
forklaring.

Vh Rasmus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 13:03

"Rasmus Villemoes" <burner+usenet@imf.au.dk> wrote in message
> [...]
> lavvande indtræffer, da der jo er tale om ret betragtelige mængder
> vand der skal flyttes. Men det bringer mig ikke tættere på en

http://www.dmi.dk/nyt/stormfloder/tidevand.htm

Dette giver 4 skift, 2 x høj og 2 x lav vande.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 16-07-03 13:08

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:

> "Rasmus Villemoes" <burner+usenet@imf.au.dk> wrote in message
>
> http://www.dmi.dk/nyt/stormfloder/tidevand.htm
>
> Dette giver 4 skift, 2 x høj og 2 x lav vande.

Tak. Så faldt der lige et par brikker på plads.

Vh Rasmus

Fra : ML-78

Dato : 16-07-03 13:06

> [...]
> lavvande indtræffer, da der jo er tale om ret betragtelige mængder
> vand der skal flyttes. Men det bringer mig ikke tættere på en

Vandet står højt på den side af Jorden, der vender mod Månen - og også højt på
den modsatte side. Se f.eks. figuren halvvejs nede på denne side:

http://k12science.ati.stevens-tech.edu/curriculum/tide.html

ML-78

Fra : Villy Kruse

Dato : 16-07-03 16:17

On Wed, 16 Jul 2003 14:06:28 +0200,
ML-78 <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

>Vandet står højt på den side af Jorden, der vender mod Månen - og også højt på
>den modsatte side. Se f.eks. figuren halvvejs nede på denne side:

Det forklarer jo ikke rigtigt hvorfor det er sådan. At det er sådan er
rimeligt nemt at konstatere.

Hvis man tænker sig at månen står i horisonten vil månen tiltrække
jorden med en hvis kraft. Kraften ved jordens centrum og kraften ved
jordoverfladen er dog ikke parallel, ved joroverfladen vil man få en
komponent der peger ind mod centrum og en component parallel med kraften
i centrum. Derved trykkes vanded ind mod centrum. Står månen derimod
højt på himlen vil kraften ved centrum og ved overfladen være parallel
og der vil derfor ikke være nogen komponent der peger ind mod centrum,
og vandet kan derfor få lov til at bule ud. Kraften nærmest månen vil
være en anelse kraftigere end kraften i centrum som igen vil være
en anelse kraftigere end kraften på det punkt på jordens overflade længst borte
fra månen. Det vil medvirke til at trække centrum af jorden bort fra
jordens (vandets) overflade modsat månen, og tilsvarende trække vandet
bort på jordens overflade nærmest månen fra centrum af jorden.

Tyngdekraften fra solen er meget kraftiger end kraften fra månen, men
da solen er meget længere borte vil forkellen i vinklen fra centrum til
solen og vinklen fra jordens overflade til solen (med solen i horisonten)
være meget mindere, og tidevandseffekten fra solens tyngdekraft derfor
meget mindre.

Villy

Fra : ML-78

Dato : 16-07-03 16:35

> Det forklarer jo ikke rigtigt hvorfor det er sådan. At det er sådan er
> rimeligt nemt at konstatere.

Ja, men det var netop det der blev spurgt efter. Figuren viser to punkter (eller
områder) med højvande, diametralt modsat hinanden på Jorden - pga. Jordens
rotation vil en lokation passere hvert af disse områder (eller tæt på) på et
døgn.

> [...]
> solen og vinklen fra jordens overflade til solen (med solen i horisonten)
> være meget mindere, og tidevandseffekten fra solens tyngdekraft derfor

Tja, den smøre synes jeg så slet ikke forklarede noget som helst.

ML-78

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-07-03 22:56

ML-78 <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev
......> > Tyngdekraften fra solen er meget kraftiger end kraften fra månen,
men

> Tja, den smøre synes jeg så slet ikke forklarede noget som helst.
>

> ML-78

Solens bidrag til tidevandet giver nip- og spring-flod-fænomenet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen