Hva bestemmer temp om sommeren?
Fra : Søren Christensen

Dato : 16-07-03 12:00

Hej

Hvilke forhold bestemmer om det skal være 25 eller 30 grader en varm
sommerdag?
Lad os sige vi er midt under et højtryk, det er skyfrit og vindstille. Den
ene dag bliver det kun 25 grader
men en anden dag under "samme" forhold bliver det 30grader. Eller måske kun
18 grader.
Jeg gætter det er noget i de øvre luftlag der forhindre den samme
opvarmning....?

Venligst

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-03 12:47

"Søren Christensen" <master.clioÅL@12move.dk> writes:

> [...]
> 18 grader.
> Jeg gætter det er noget i de øvre luftlag der forhindre den samme

Det er temmelig komplekst. Det afhænger af:

o Mængden af energi i solens stråler - dvs. hvor højt på himlen står
solen (tidspunkt på året) - og hvor meget vanddamp, der er i de øvre
luftlag (såsom skyer), der kan absorbere solstrålerne inden de når
jorden.
o Luftens bevægelse (vind) - hvor hurtigt den varme luft føres bort.
o Hvor varmt, det var om natten.
o Hvor gennemvarm jorden og havene (især) er.
o Hvor meget hav, der er omkring landområdet.
o ...

/Rasmus

It needs to be fast, fairly easy to implement, but above all easy to
use. It doesn't need to be able to do absolutely everything, though
that would be nice
-- Julian Field

Fra : Lars Stokholm

Dato : 16-07-03 12:53

In dk.videnskab, Rasmus Bøg Hansen wrote:

>Mængden af energi i solens stråler - dvs. hvor højt på himlen står
>solen (tidspunkt på året)

Samme "forhold" må bl.a. betyde samme tid på dagen og nogenlunde samme
tid på året.

>og hvor meget vanddamp, der er i de øvre luftlag (såsom skyer), der
>kan absorbere solstrålerne inden de når jorden.

Det er skyfrit.

>Luftens bevægelse (vind) - hvor hurtigt den varme luft føres bort.

Det er "vindstille".

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all. (KT)

Fra : Søren Christensen

Dato : 16-07-03 13:03

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Samme "forhold" må bl.a. betyde samme tid på dagen og nogenlunde samme
> tid på året.

> Det er skyfrit.

> Det er "vindstille".

Netop det jeg mener. Vil temperaturen så f.eks altid være 27grader?
Jeg mener tager vi udgangspunkt idag d 16 juli. Forholdende er:
Skyfrit, vindstille og vi ligger midt i et højtryk. (Ved godt vejret ikke er
sådan idag)
Vil det så altid være f.eks 27 grader?

Venligst

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-03 13:05

Lars Stokholm <monospam@mail.dk> writes:

> Samme "forhold" må bl.a. betyde samme tid på dagen og nogenlunde samme
> tid på året.

Ok, ja. Men derfor kan forholdende i de øvre luftlag godt variere.

> Det er skyfrit.

Det er jo ikke al vanddamp, der er på 'skyform'.

> Det er "vindstille".

Ja. Men er det også vindstille i 500m højde?

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Charon

Dato : 17-07-03 13:23

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
> God put me on earth to accomplish a certain number of things.
> Right now I am so far behind I will never die.

Jeg tror det der bliver spurgt om er:

Hvis der på to efterfølgende dage er identiske faktorer for varmen, vil der
så være lige varmt på de to dage?
Altså. Der præcis de betingelser på begge dage og luftstrømme, luftfugtig
osv. varierer IKKE på de to dage.

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-07-03 13:55

Scripsit "Charon" <no@spam.nu>

> [...]
> så være lige varmt på de to dage?
> Altså. Der præcis de betingelser på begge dage og luftstrømme, luftfugtig

De forudsætninger er umuligte at opnå, så svaret er "ja".

Det er også sandt at hvis samtlige atmosfæriske betingelser ned til
mindste detalje er ens to efterfølgende dage, vil rådhustårnet springe
i luften klokken 16 om eftermiddagen den anden af dagene.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Fra : Charon

Dato : 18-07-03 09:13

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> mindste detalje er ens to efterfølgende dage, vil rådhustårnet springe
> i luften klokken 16 om eftermiddagen den anden af dagene.

Sikke noget vås.

> --
> Henning Makholm "You are in a little
twisting
> maze of passages, all
different"

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-07-03 10:52

In dk.videnskab, Charon wrote:

>Sikke noget vås.

Hvis hypotese og konklussion begge er falske, er implikationen sand.

Fra : Charon

Dato : 18-07-03 11:35

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message

> Hvis hypotese og konklussion begge er falske, er implikationen sand.

Det er et spørgsmål om sandsynlighed, hvis vi absolut ikke må fremføre
tankeeksperimenter.

Fra : ML-78

Dato : 18-07-03 00:21

> [...]
> så være lige varmt på de to dage?
> Altså. Der præcis de betingelser på begge dage og luftstrømme, luftfugtig

Ja. Eller rettere, der vil være lige koldt. Tilstanden vil nemlig, så vidt jeg
kan se, kun forekomme hvis temperaturen er 0 K.

ML-78

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-03 13:09

> [...]

> Jeg mener tager vi udgangspunkt idag d 16 juli. Forholdende er:
> Skyfrit, vindstille og vi ligger midt i et højtryk. (Ved godt vejret ikke er

Det er jo ikke tilfældigt, at meteorologerne har nogle gigantiske
computere at regne på og alligevel ikke kan sige noget med
sikkerhed. Der er ufatteligt mange faktorer at tage højde for.

At det er vindstille ved jordoverfladen er jo ikke ensbetydende med,
at det også er det lidt længere oppe i atmosfæren. Hvad med
lufttrykket? Ikke-fortættet vanddamp i atmosfæren?

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-07-03 14:08

"Charon" <no@spam.nu> writes:

> [...]
> så være lige varmt på de to dage?
> Altså. Der præcis de betingelser på begge dage og luftstrømme, luftfugtig

Det er næppe muligt, at vejrforholdene er komplet identiske, men hvis
vi nu forestiller os det alligevel...

Som jeg ser det vil temperaturen være den samme, hvis der har
indstillet sig en temperaturligevægt.

Det kræver dog som sagt, at vindforhold, trykforhold, skyforhold,
nattetemperatur mm.

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf