DNA register
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 08:47

Hej alle, er det muligt at lave et DNA-register over alle danskere?

Der er jo en hel del base-par (~3 milliarder) i DNA'et, men de fleste er
vist ikke interessante i forbindelse med DNA-tests (da der ikke er
variation). Så hvis vi antager at man måske skulle bruge ~3MB/dansker
(2 disketter , er det usandsynligt?) ville det "kun" fylde ~15TB for
hele Danmark; det er da ikke uoverkommeligt...

Man kan måske spekulere på om det kan betale sig; der skal vel laves
~200 profiler om dagen for at vedligeholde det, er det tilpas
automatiseret til at dette kan lade sig gøre? Fordelene ville så være
mindre efterforskning i kriminalsager (med DNA-materiale) samt at man
ikke var uheldig at stå uden mistænkt(e).

Cost-analysen ville være nem at lave hvis man havde de relevante
statistikker (opklaringsprocenter, pris for efterforskning, etc)...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 08:54

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message
> [...]
>
> Cost-analysen ville være nem at lave hvis man havde de relevante
> statistikker (opklaringsprocenter, pris for efterforskning, etc)...

Jeg stillede samme forslag i dk.politik for noget tid siden. Se den tråd.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 09:22

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg stillede samme forslag i dk.politik for noget tid siden. Se den tråd.

Jeg har nu gået de 130 indlæg igennem (suk) og har primært fundet ud af
at der findes et par paranoide danskere der - af halvt uigennemskuelige
grunde - mener at et sådant register er ét skridt på vej mod dommedag...
(derfor jeg ikke læser dk.politik)

Men ingen svar på mine (let skjulte) spørgsmål:
1) Hvor meget plads skal man bruge per dansker i et sådant arkiv?
2) Kan det betale sig?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:24

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> skrev:

> [...]
> ud af at der findes et par paranoide danskere der - af halvt
> uigennemskuelige grunde - mener at et sådant register er ét skridt

Måske du skulle prøve at forstå, hvad en DNA-profil rent faktisk kan
bruges til og hvad den ikke kan bruges til.

> Men ingen svar på mine (let skjulte) spørgsmål:

Dine spørgsmål er skam blevet besvaret i den pågældende tråd.

> 1) Hvor meget plads skal man bruge per dansker i et sådant arkiv?

Du skal registrere hele verdens befolkning og stadig vil det være
ubrugeligt.

> 2) Kan det betale sig?

Nej.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 09:44

Morten Bjergstrøm wrote:
> Måske du skulle prøve at forstå, hvad en DNA-profil rent faktisk kan
> bruges til og hvad den ikke kan bruges til.

Det forstår jeg skam...

> Dine spørgsmål er skam blevet besvaret i den pågældende tråd.

Nå? Hvor?

> Du skal registrere hele verdens befolkning og stadig vil det være
> ubrugeligt.

Men du har stadig ikke besvaret det... Prøv at læs igen: _Hvor meget plads_?

> Nej.

Meget videnskabeligt... Hvor er cost-benefit analysen der viser dette?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:47

> Det forstår jeg skam...

Sålænge du tror en DNA-profil siger noget om hvem gerningsmanden er så
forstår du ikke hvad en DNA-profil kan bruges til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 09:51

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Sålænge du tror en DNA-profil siger noget om hvem gerningsmanden er så
> forstår du ikke hvad en DNA-profil kan bruges til.

Hvis man har et landsdækkende DNA register siger DNA profilen da hvem
gerningsmanden (eller ham som har efterladt DNA sporet) er.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:57

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Hvis man har et landsdækkende DNA register siger DNA profilen da
> hvem gerningsmanden (eller ham som har efterladt DNA sporet) er.

Det siger ikke hvem gerningsmanden er. Det siger, at en person med den
pågældende DNA-profil sandsynligvis har været det pågældende sted.

Der er ret stor forskel på de to ting.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 09:59

> Det siger ikke hvem gerningsmanden er. Det siger, at en person med den
> pågældende DNA-profil sandsynligvis har været det pågældende sted.
>
> Der er ret stor forskel på de to ting.

Så er det op til alm politiefterforskning af finde ud af hvilke spor der er
de rigtige, og hvilke der er "falske"

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 10:07

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Så er det op til alm politiefterforskning af finde ud af hvilke
> spor der er de rigtige, og hvilke der er "falske"

Ja og til at finde andre spor men her er faren, at man politisk øjner
en chance for at spare mange penge. Traditionel efterforskning er meget
dyr. Se bare den aktuelle sag, hvor der har været ihvertfald 20
efterforskere på fuld tid i 3 uger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:21

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> en chance for at spare mange penge. Traditionel efterforskning er meget
> dyr. Se bare den aktuelle sag, hvor der har været ihvertfald 20

Og hvad mon denne tid var blevet brugt på hvis det var at man vidste at
sæden kom fra en given person?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 10:26

> Og hvad mon denne tid var blevet brugt på hvis det var at man vidste at
> sæden kom fra en given person?

Næppe fri, de skal jo have deres løn under alle omstændigheder.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 10:28

> Og hvad mon denne tid var blevet brugt på hvis det var at man
> vidste at sæden kom fra en given person?

Forhåbentligt på at finde yderligere beviser for den pågældendes skyld.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-07-03 10:34

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> Forhåbentligt på at finde yderligere beviser for den pågældendes skyld.

Og så er efterforskningen jo allerede blevet tilpas enøjet til at det
er for sent at finde den skyldige, hvis det er en anden. Man skal ikke
have set _ret_ mange krimier for at kende den situation.
--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 09:27

> [...]
> at der findes et par paranoide danskere der - af halvt uigennemskuelige
> grunde - mener at et sådant register er ét skridt på vej mod dommedag...

Jeg er også holdt op, det skyldes nu mest tonen + enkelte debattører.
Et udbredt synspunkt i den debat er at man betragtes som skyldig ved at være
i et sådant register. Jeg kan ikke forstå den holdning.

> Men ingen svar på mine (let skjulte) spørgsmål:
> 1) Hvor meget plads skal man bruge per dansker i et sådant arkiv?

Næppe mere end 150 kb.

> 2) Kan det betale sig?

Efter min mening ja.

Det er nemt, alle nyfødte får jo taget en blodprøve til test for PKU eller
føllings sygdom, så hvad er nemmere end at lave en DNA profil til registeret
og derefter smide prøven ud.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:31

> [...]

> debattører. Et udbredt synspunkt i den debat er at man betragtes
> som skyldig ved at være i et sådant register. Jeg kan ikke forstå

Du kan heller ikke forstå, at du med et sådant register vil få
uskyldige dømt fordi man af økonomiske hensyn naturligvis vil indstille
den alm. dyre politimæssige efterforskning?

FUT dk.poltik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 09:49

Christian B. Andresen wrote:
> Jeg er også holdt op, det skyldes nu mest tonen + enkelte debattører.

Jeps, utroligt som der er folk der kører i den samme rille, uden at
komme videre, minder lidt for meget om BW...

> Et udbredt synspunkt i den debat er at man betragtes som skyldig ved at være
> i et sådant register. Jeg kan ikke forstå den holdning.

Og dette er alligevel politik og har intet med videnskab at gøre...

> Næppe mere end 150 kb.

Hvordan kommer du frem til dette tal? Jeg har læst at variationen er ~3
millioner base-par. Hvis hvert basepar kan gemmes som 2 bit, giver det
stadig ~800 kB. Komprimering? Nå, men det er jo stadig lidt... Hvis
man også skal gemme genetisk variation (altså kodende dele af DNA'et)
bliver det så meget større?

> Det er nemt, alle nyfødte får jo taget en blodprøve til test for PKU eller
> føllings sygdom, så hvad er nemmere end at lave en DNA profil til registeret
> og derefter smide prøven ud.

Jo, men spørgsmålet er om den test svarer til at skulle lave en
DNA-profil; umiddelbart ville jeg mene at dette kræver mere arbejde?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 09:54

> [...]
> stadig ~800 kB. Komprimering? Nå, men det er jo stadig lidt... Hvis
> man også skal gemme genetisk variation (altså kodende dele af DNA'et)

Man skal slet slet ikke bruge hele DNA sekvensen til en DNA profil.

http://www.dr.dk/videnskab/artikler/aktnat/dnachips.asp

Jvnf. denne artikel er 10 cifre + kønsbestemmelse nok:

http://www.djh.dk/multimediespecialet/2000e/temaer/SkulteSporSite/spor/DNA.html

> Jo, men spørgsmålet er om den test svarer til at skulle lave en
> DNA-profil; umiddelbart ville jeg mene at dette kræver mere arbejde?

Ja, der laves ikke nogen DNA prfil nu, men det er jo bare at lave en DNA
profil på bebyens blodprøve som politiet gør ved mistænkte nu.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-07-03 11:03

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse news:3f1512c6$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> http://www.dr.dk/videnskab/artikler/aktnat/dnachips.asp
>
> Jvnf. denne artikel er 10 cifre + kønsbestemmelse nok:

Hmm, det billede har 20 "bit" lig med ca 6 cifre!
Ikke særlig betryggende.

Mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 11:00

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

http://www.djh.dk/multimediespecialet/2000e/temaer/SkulteSporSite/spor/DNA.html

> Hmm, det billede har 20 "bit" lig med ca 6 cifre!
> Ikke særlig betryggende.

Citat fra siden:

Indtil for nyligt så en DNA-sammenligning sådan her ud:

[ Billede ]

Med de nyeste teknikker i dag omsættes en DNA-prøve til op til 10
forskellige cifre samt en kønsbestemmelse, der tilsammen gør en DNA-kode
unik. To forskellige prøver af det samme blod vil derfor i sidste ende
resultere i den samme DNA-kode, og politiet kan fælde en eventuel sigtet
gerningsmand.

Dvs at billede ikke er efter den nyeste teknik.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:59

Christian B. Andresen wrote:
> Jvnf. denne artikel er 10 cifre + kønsbestemmelse nok:
> http://www.djh.dk/multimediespecialet/2000e/temaer/SkulteSporSite/spor/DNA.html

Avs, dvs. antal bit = 1 + 10*ln(10)/ln(2) ~ 35 bit ~ 5 bytes/dansker !
Eller ~30 MB for hele DK eller ~30 GB for hele verden... Det var
ligegodt ikke meget...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-07-03 10:27

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> writes:

> [...]
> uigennemskuelige grunde - mener at et sådant register er ét skridt på
> vej mod dommedag... (derfor jeg ikke læser dk.politik)

Det typiske argument for mere overvågning går sådan:

"Jeg er modstander af yderligere overvågning og registrering."

"Nåh, du har måske noget at skjule?"

"Nej, jeg bryder mig bare ikke om, at der eksisterer arkiver eller
overvågning som _kan_ misbruges af landets nuværende eller kommende
ledelse."

"Så du _har_ noget at skjule. Ellers var det jo OK med dig."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mr. Baggins!"
The RockBear. ((^)) "My name is Neo... But in ze munich circus I was

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:32

Peter B. Juul wrote:
> [...]
> ledelse."
>
> "Så du _har_ noget at skjule. Ellers var det jo OK med dig."

Det er vel nærmest det samme argument _mod_ mere overvågning...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:22

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> skrev:

> Hej alle, er det muligt at lave et DNA-register over alle danskere?

Ja.

> Fordelene
> ville så være mindre efterforskning i kriminalsager (med
> DNA-materiale)

En DNA-profil kan udelukkende bruges til at sandsynliggøre, at en
person har været et givent sted. En DNA-profil siger intet om hvem
gerningsmanden er - en meget udbredt misforståelse især blandt dem, der
går ind for et totalt DNA-register.

Hvad vil du i øvrigt gøre med en svensker, der begår en forbrydelse i
DK?

> samt at man ikke var uheldig at stå uden
> mistænkt(e).

Dvs. som udgangspunkt skal alle være mistænkte?

> Cost-analysen ville være nem at lave hvis man havde de relevante
> statistikker (opklaringsprocenter, pris for efterforskning, etc)...

Det ville overhovedet ikke være nemt. Først og fremmest er cost-benefit
uhyre svært.

Derudover vil det være det rene vanvid at erstatte traditionel
politimæssig efterforskning med et DNA-register, da der ville være
utallige mennesker, der bliver uskyldigt dømt for forhold de ikke har
det fjerneste med at gøre.

FUT dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 09:40

Morten Bjergstrøm wrote:
> [...]
> person har været et givent sted. En DNA-profil siger intet om hvem
> gerningsmanden er - en meget udbredt misforståelse især blandt dem, der

Det er vist til gengæld en påstand du ikke kan sandsynliggøre. Jeg er
naturligvis klar over at det eneste en sådan siger er at den sample der
er blevet taget på en eller anden måde er kommet til gerningsstedet. Det
skal naturligvis undersøges _hvordan det er kommet der_; der kan sagtens
være tvivl om hvorledes sæden fra en mand er kommet ind i skeden på en
dræbt og voldtaget kvinde/pige, men uanset hvad vil det altid kunne
hjælpe politiet at have et totalt register.

> Hvad vil du i øvrigt gøre med en svensker, der begår en forbrydelse i
> DK?

Dette skal naturligvis indgå i min cost-benefit analyse; hvor mange
forbrydelser i DK bliver begået af ikke-DK statsborgere. Har du tal for det?

> Dvs. som udgangspunkt skal alle være mistænkte?

Det plejer da vist at være politiets udgangspunkt...

> Det ville overhovedet ikke være nemt. Først og fremmest er cost-benefit
> uhyre svært.

Har du prøvet præcis denne cost-benefit analyse? Ellers kan du ikke
udtale dig om det. Der findes med garnati statistikker der kan give
mange af tallene.

> Derudover vil det være det rene vanvid at erstatte traditionel
> politimæssig efterforskning med et DNA-register,

Heldigt at jeg ikke har foreslået dette... Kun at en del af
efterforskningen ville blive nemmere. Hvor stor en del er netop det der
er interessant. Har du tal for _det_?

> da der ville være
> utallige mennesker, der bliver uskyldigt dømt for forhold de ikke har
> det fjerneste med at gøre.

Jaja, whatever...

> FUT dk.politik

Som sagt har jeg lige læst 130 indlæg i denne NG der endnu ikke har
besvaret spørgsmålene, så jeg FUT'er tilbage til dk.videnskab da mine
originale spørgsmål intet har med politik at gøre, og da jeg tvivler på
at dk.politik vil kunne besvare dem (please prove me wrong).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 09:46

> Det er vist til gengæld en påstand du ikke kan sandsynliggøre.

Det er meget simpelt. Hvor end du færdes efterlader du dig DNA-spor.

> men uanset hvad vil det altid kunne hjælpe politiet at have et
> totalt register.

Ja det vil hjælpe til at dømme uskyldige.

> Har du prøvet præcis denne cost-benefit analyse? Ellers kan du
> ikke udtale dig om det. Der findes med garnati statistikker der
> kan give mange af tallene.

Det gør det ikke nemt for hvad skal du tage med? Hvor lidt? Hvor meget?

> Heldigt at jeg ikke har foreslået dette...

Næh men det er den logiske politiske konsekvens.

> Jaja, whatever...

Du mener altså det er helt i orden at få dømt uskyldige?

> [...]
> har besvaret spørgsmålene, så jeg FUT'er tilbage til dk.videnskab
> da mine originale spørgsmål intet har med politik at gøre, og da

Hvis du mener dette er en videnskabelig diskussion så for mig gerne.

Jeg har fjernet din krydspostning til dk.politik

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 09:56

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det er meget simpelt. Hvor end du færdes efterlader du dig DNA-spor.

Og? Har dette sandsynliggjort din påstand om at det er "en meget udbredt
misforståelse især blandt dem, der går ind for et totalt DNA-register"?
Jeg tvivler på at de folk der går ind for et totalt register er mindre
intelligente end dem der ikke går ind for det...

> Det gør det ikke nemt for hvad skal du tage med? Hvor lidt? Hvor meget?

Hvis du ikke har prøvet kan du stadig ikke sige om det er nemt eller ej...

> Du mener altså det er helt i orden at få dømt uskyldige?

Nej, jeg mener at du intet aner om hvordan retssamfundet vil bruge disse
oplysninger, hvorfor jeg vel med rette kan kalde dig for lettere
paranoid, hvis du ikke stoler på det samfund du selv bor i.

Lad os droppe den politiske diskussion, og komme med nogle tal i stedet.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 10:05

> Og?

Du kan ikke se problemet? Det burde ellers ret klart tydeliggøre, at
DNA-profilen alene ikke kan sige noget om hvem en evt. gerningsmand
måtte være.

> Har dette sandsynliggjort din påstand om at det er "en meget
> udbredt misforståelse især blandt dem, der går ind for et totalt
> DNA-register"?

Det bygger jeg på de tråde, der har været i dk.politik,
dk.videnskab.jura og nu her i gruppen. Det er selvfølgelig ikke
statistisk signifikant.

> Jeg tvivler på at de folk der går ind for et totalt
> register er mindre intelligente end dem der ikke går ind for
> det...

Det har jeg heller ikke påstået. At man misforstår er ikke det samme
som at være mindre intelligent.

> Hvis du ikke har prøvet kan du stadig ikke sige om det er nemt
> eller ej...

Hvordan vil du afgrænse din cost-benefit analyse? Hvordan vil du lave
værdifastsættelsen? Hvad er den samfundsøkonomiske fordel af at en
forbryder bliver fængslet? Hvordan vil du værdifastsætte den
"smafundshævn" som straf af forbrydere er?

> [...]
> disse oplysninger, hvorfor jeg vel med rette kan kalde dig for
> lettere paranoid, hvis du ikke stoler på det samfund du selv bor

Hvis man ikke forholder sig kritisk til det samfund man omgiver sig med
vil/kan det gå galt. Det er en fejl at tro at statsmagten er objektiv.

> Lad os droppe den politiske diskussion, og komme med nogle tal i
> stedet.

En diskussion om DNA-registre vil uundgåeligt blive politisk.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:20

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du kan ikke se problemet? Det burde ellers ret klart tydeliggøre, at
> DNA-profilen alene ikke kan sige noget om hvem en evt. gerningsmand
> måtte være.

Helt enig, og så vidt jeg ved bliver den heller ikke brugt sådan idag,
hvorfor jeg ikke kan se hvorfor denne praksis skulle ændres. Men denne
del er politisk, så hvis du har et problem med det kan du gå videre i
dk.politik (jeg følger ikke med).

> Det bygger jeg på de tråde, der har været i dk.politik,
> dk.videnskab.jura og nu her i gruppen. Det er selvfølgelig ikke
> statistisk signifikant.

OK, godt du selv indser det. Desuden er vurderingen så også farvet af
din egen mening så den er faktisk ugyldig.

> Det har jeg heller ikke påstået. At man misforstår er ikke det samme
> som at være mindre intelligent.

Dette er ordkløveri. Du påstår at folk der går ind for et totalt
register ikke _forstår_ at en enkelt DNA-profil ikke siger alt om
gerningsmanden. Selvfølgelig forstår de det.

> Hvordan vil du afgrænse din cost-benefit analyse?

Ved kun at medtage cost (altså "rå" penge). Jeg er ikke interesseret i
værdifastsættelsen af at en forbruder bliver fængslet eller
"samfundshævn", dette kan jeg vente med til jeg har de faktuelle tal for
hvor meget et sådant DNA-register vil koste (+/-).

> Hvis man ikke forholder sig kritisk til det samfund man omgiver sig med
> vil/kan det gå galt. Det er en fejl at tro at statsmagten er objektiv.

At forholde sig kritisk er ikke det samme som at antage at samfundet vil
misbruge information. Dette hører under dk.politik, drop det her.

> En diskussion om DNA-registre vil uundgåeligt blive politisk.

Hvis man lader den blive det.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 10:36

> Dette er ordkløveri. Du påstår at folk der går ind for et totalt
> register ikke _forstår_ at en enkelt DNA-profil ikke siger alt om
> gerningsmanden. Selvfølgelig forstår de det.

Det lader det ikke til. Prøv at læs dit eget oplæg, hvor der står:

"Fordelene ville så være mindre efterforskning i kriminalsager"

Det tyder for mig ret stærkt på, at du vil basere efterforskningen mere
på DNA-profiler end på tradionel efterforskning.

> [...]
> fængslet eller "samfundshævn", dette kan jeg vente med til jeg har
> de faktuelle tal for hvor meget et sådant DNA-register vil koste

Så er det ikke en rigtig cost-benefit analyse, men det er så heller
ikke det, du oprindeligt efterspørger.

Det du er interesseret i er altså hvad et DNA-register koster isoleret
set. Hvad vil du bruge den oplysning til dvs. hvad skal den omkostning
sammenlignes med?

> At forholde sig kritisk er ikke det samme som at antage at
> samfundet vil misbruge information. Dette hører under dk.politik,
> drop det her.

Jeg har forsøgt at sætte opfølgning til dk.politik.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:46

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
>
> Det tyder for mig ret stærkt på, at du vil basere efterforskningen mere
> på DNA-profiler end på tradionel efterforskning.

Nej, jeg vil ændre _en del_ af den traditionelle efterforskning til også
at inkludere DNA-sammenligning. Det har intet at gøre med at jeg "mener"
at en DNA-profil siger noget om hvem gerningsmanden er. Hvor ser du
denne påstand i mine indlæg?

Man kan diskutere om der samlet set bliver _mindre_ efterforskning,
dette skal der naturligvis undersøges (hvor meget tid bruges nu til at
finde/opsøge mistænkte/tage blodprøver hvis muligt/etc) og indgå i
omkostningsvurderingen.

> [...]
> ikke det, du oprindeligt efterspørger.

Nej.

> Det du er interesseret i er altså hvad et DNA-register koster isoleret

Nej, jeg er interesseret i hvor meget et DNA-register vil koste, samt
hvor meget mere/mindre efterforskningen vil blive.

> Hvad vil du bruge den oplysning til dvs. hvad skal den omkostning
> sammenlignes med?

Den _samlede_ omkostning kan derefter sammenlignes med de ikke direkte
økonomiske fordele/ulemper, men dette er naturligvis politik.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-03 14:18

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dræbt og voldtaget kvinde/pige, men uanset hvad vil det altid kunne
> hjælpe politiet at have et totalt register.

Jeg går umiddelbart ind for at alle mennesker burde aflægge en DNA-prøve,
som man kunne bruge i dèn slags sager, men alligevel er det uhyggeligt let
at svindle, og så er man lige vidt.

Nu ryger jeg f.eks. selv cigaretter, og jeg skulle i så fald til at blive
rigtig paranoid, hver gang jeg skodder en smøg, da der jo oftest sidder en
meget lille smule spyt på filteret. Færdig med at ryge offentligt. Og jeg
ville heller ikke turde gå til frisøren og overlade andre mit afklippede
hår. Det ville også være slut med at afgive blodprøver, og plastre (eller
for kvinders vedkommende: Hygiejnebind?) ville også kunne misbruges...

Det er jo nemlig bekymrende let for en gerningsmand at stjæle fra disse ting
og "plante" det ved et gerningssted, ligesom man kunne forestille sig falske
blodprøver eller blot fejl i systemet.

Så ender vi nærmest i sådan en slags Voodoo-samfund, hvor man selv skal
destruere sine afklippede tånegle for at sikre sig at nabokonen ikke laver
Voodoodukker af een, dvs. at en gerningsmand ikke stjæler og misbruger eens
DNA.

Anders Peter Johnsen

Fra : ML-78

Dato : 16-07-03 15:18

> [...]
> at svindle, og så er man lige vidt.
>
> [ Snip mange grunde til ikke at DNA-registrere]

Øh, hvorfor er det egentlig, du så går ind for registrering?

ML-78

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-03 15:37

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
DNA-prøve,

> Øh, hvorfor er det egentlig, du så går ind for registrering?

Fordi det jo umiddelbart ville lette politiefterforskningen ganske
gevaldigt, når man med det samme - eller i hvert fald meget hurtigt - ville
kunne hive fat i folk med matchende DNA-profil. Der er blot lige de
forbehold, jeg nævner.

Under alle omstændigheder mener jeg at man burde indføre tvungen
registrering af dømte (OG mistænkte) sædelighedsforbrydere, hvis ikke man
allerede har det.

Anders Peter Johnsen

Fra : arc@na

Dato : 16-07-03 15:44

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> Under alle omstændigheder mener jeg at man burde indføre tvungen
> registrering af dømte (OG mistænkte) sædelighedsforbrydere, hvis ikke
> man allerede har det.

Tatoveret stregkode i panden?

arc@na

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-07-03 16:48

"arc@na" <this.is@n.invalid.email.org> skrev i en meddelelse
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> Tatoveret stregkode i panden?

(Eller nakken som det ses i Alien 3 eller de danske "Hitman"-computerspil?)

Nej, det er ikke dèt, jeg taler om, men blot at man altså indsamler
DNA-profiler på folk, som på den ene eller anden måde har været mistænkte i
tidligere sager, så man enten kan finde gerningsmanden deriblandt eller
sortere dem fra hurtigt.

Imidlertid ville en smart sidegevinst være afskrækkelsesmomentet, idet de
således VED at de vil blive tjekket efter i et DNA-register ved alle former
for sexforbrydelser og således være klar over at de bliver snuppet med det
samme, hvis de er så dumme at gentage forbrydelsen og efterlader sig blot
det mindste DNA-spor.

Anders Peter Johnsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-07-03 08:35

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev:

> [...]
> har været mistænkte i tidligere sager, så man enten kan finde
> gerningsmanden deriblandt eller sortere dem fra hurtigt.

Allerede i dag bliver mistænkte registreret. Men i et såkaldt
retssamfund er en registrering af personer, der ikke er dømt simpelthen
ikke acceptabel i en strafferetlig henseende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 15:46

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> gevaldigt, når man med det samme - eller i hvert fald meget hurtigt - ville
> kunne hive fat i folk med matchende DNA-profil. Der er blot lige de

Men der er ingen af de forbehold der har noget med registrering som
sådan at gøre, det er udelukkende forbehold mod DNA-analyse generelt.

> Under alle omstændigheder mener jeg at man burde indføre tvungen
> registrering af dømte (OG mistænkte) sædelighedsforbrydere, hvis ikke man
> allerede har det.

Jeg kan nu ikke se forskellen i dette og så et totalt register...
Bortset fra økonomien...

FUT: dk.politik

Med venlig hilsen Preben

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-07-03 09:51

> [...]

> besvaret spørgsmålene, så jeg FUT'er tilbage til dk.videnskab da mine
> originale spørgsmål intet har med politik at gøre, og da jeg tvivler

At 130 indlæg i dk.politik ikke har kunne svare på hvorvidt at et
sådan register er nyttiogt gør det ikke mere on-topic her i gruppen.

Den tekniske mulighed for at oprette et sådan register kan til nød
være on-topic her i gruppen men en diskussion af hvorvid det er
nyttigt i et samfundsperspektiv er i følge fundatens for gruppen klart
off-topic.

--
Peter Makholm | One thing you do is prevent good software from
peter@makholm.net | being written. Who can afford to do professional

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 16-07-03 10:04

Peter Makholm wrote:
> At 130 indlæg i dk.politik ikke har kunne svare på hvorvidt at et
> sådan register er nyttiogt gør det ikke mere on-topic her i gruppen.

Helt korrekt. Jeg taler også udelukkende om hvor meget det vil koste.
Men dette har naturligvis også lidt med politik at gøre...

> Den tekniske mulighed for at oprette et sådan register kan til nød
> være on-topic her i gruppen

Til nød??? Hvorfor det?

> men en diskussion af hvorvid det er
> nyttigt i et samfundsperspektiv er i følge fundatens for gruppen klart
> off-topic.

Helt enig.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 16-07-03 09:38

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle, er det muligt at lave et DNA-register over alle danskere?

Ja, måske hvis folk selv indvilliger. Ellers er det næppe lovligt.