hvorfor koger vand over?
Fra : Thomas D

Dato : 14-07-03 19:19

Hej,

Når jeg laver mad er det tit at vandet "koger over" hvis jeg ikke rører i
gryden og/eller hvis låget ligger for tæt ovenpå.
Hvad er grunden til dette?
Og hvorfor stopper vandet med at koge over når man løfter låget?
Er det pga. trykket i gryden stiger/falder når låget er på/af?

Thomas D
Musikere tjener penge på ulovligt kopieret software.

Fra : Christian

Dato : 16-07-03 10:56

"Thomas D" <dinadur@hotmail.com> wrote in message news:<3f12f44f$0$76122$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Og hvorfor stopper vandet med at koge over når man løfter låget?
> Er det pga. trykket i gryden stiger/falder når låget er på/af?

Jeg er lidt usikker på hvad du mener med "at koge over". Hvis du
tænker på at vandet plasker ud under låget, så er det naturligt nok
fordi det kogende vand gør låget vådt, og vandet så glider ud under
lågkanten. Og låget hopper lidt fordi boblerne trykker det op.

Vandet i overfladen taber temperatur når du letter på låget. Trykket i
gryden bliver ikke højere end vægten af låget. Stiger trykket, letter
låget og trykket udlignes. Så overtrykket er ikke stort. Jeg vil mene
at den vigtige faktor her er at låget holder på varmen.