Om bronze.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-07-03 10:31

Ved man hvornår og hvor man begyndte at bruge bronzevåben i stedet for våben
af kobber? Hvad var den vigtigste fordel ved bronzen fremfor det som var
smedet
af kobber?

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-07-03 10:38

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse
> Ved man hvornår og hvor man begyndte at bruge bronzevåben i stedet for
våben

Bronzealderen afløste stenalderen.
Man har anvendt våben af bronze i Europa i hvert fald
for ca. 3000 år siden.

> af kobber? Hvad var den vigtigste fordel ved bronzen fremfor det som var
> smedet
> af kobber?

Bronze er både sejere og hårdere end kobber.
Det er desuden lettere at smelte.
Man har måske fundet ud af de gode egenskaber
da man begyndte at støbe kunstværker i bronze.

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-07-03 11:37

Per A. Hansen skrev:
> Bronze er både sejere og hårdere end kobber.
> Det er desuden lettere at smelte.
> Man har måske fundet ud af de gode egenskaber
> da man begyndte at støbe kunstværker i bronze.

Supplement fra det gode, populære opslagsværk:
[SDE]: "Bronze med 5-8% tin kunne desuden forarbejdes
og hærdes ved smedning. Tinbronze blev umådeligt nyttigt
til værktøj og våben og har givet navn til bronzealderen."

[SDE, minedrift]:
"Romerrigets vigtigste kobberminer lå på Cypern; her
anvendtes skiftevis opvarmning og afkøling for at gøre
fjeldet skørt, så man lettere kunne arbejde sig frem til
malmen." [/SDE]

Gad vide om man har kigget på tinprocenten i diverse
bronzealderfund i Danmark?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- (mit killfilter umuliggjorde deltagelse i den forrige tråd.)

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-07-03 18:52

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Supplement fra det gode, populære opslagsværk:
> [SDE]: "Bronze med 5-8% tin kunne desuden forarbejdes
> og hærdes ved smedning. Tinbronze blev umådeligt nyttigt
> til værktøj og våben og har givet navn til bronzealderen."

Nå det er altså kun 5-8% der var tin, jeg troede det var noget mere for
at gøre det forskelligt fra kobber.

> [...]
> anvendtes skiftevis opvarmning og afkøling for at gøre
> fjeldet skørt, så man lettere kunne arbejde sig frem til

På Cypern, det var da interessant. Der er jo også masser af ældgammel kultur

Cypern. Så må man senere have opdaget at man selv havde kobber i Italien.
For
det mener jeg da at man har.

> Gad vide om man har kigget på tinprocenten i diverse
> bronzealderfund i Danmark?

Det ved jeg ikke, men mon ikke det indgår i de undersøgelser man foretager -
i hvert
fald hvis man gør større fund. Jeg kender een, hvis tip-tip-tip-oldefar
fandt de berømte
Brudevælte-lurer på sin mark. Der har vi som danskere nogle fortidsminder at
være stolte
af.

Men tak skal I have begge to.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-07-03 18:40

"Per A. Hansen" skrev i en meddelelse

> Bronze er både sejere og hårdere end kobber.
> Det er desuden lettere at smelte.

Det har jo også været gode grunde til at gå over til bronzen.

> Man har måske fundet ud af de gode egenskaber
> da man begyndte at støbe kunstværker i bronze.

Ja, hvis det var dét man begyndte med. Man har vel egentlig støbt
kunstværker i
alle mulige metaller gennem tiderne. Er der ikke noget om at man den dag i
dag taler
om franske bronzelysestager? Og små lampetter i fransk bronze?

Ruth

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-07-03 21:29

> [...]
> kunstværker i
> alle mulige metaller gennem tiderne. Er der ikke noget om at man den dag i

Det tror jeg er den rigtige rækkefølge - de ældste fund af
bronzeting mener jeg er kunstværker - våben er lidt yngre.
Men der er sikkert ikke langt fra støbning af smykker/kunstværker
til støbning af våben, hvis man fandt en legering, der egnede sig.
Det er langt lettere at støbe end at smedje.
Kobber er vel også alt for blød til våben.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 23:03

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Det er langt lettere at støbe end at smedje.
> Kobber er vel også alt for blød til våben.

Måske der både i start og slut af bronzealder var enorm brug af metallet til
våben, men ved festlige lejligheder omsmeltedes til religiøs kunst -
ligesom at kanoner senere støbtes til kirkeklokker og retur.

Hvad vi finder arklælogisk idag, er hvad er tabt eller ofret, på de steder
vi tilvældigvis graver - og det er måske 0,000001% af de anvendte
bronzevåben og en mindre eller højere (men stadig mikroskopisk) % del at
dekorativt/religiøst bronce, så vi kan intet slutte, om hvad havde størst
betydning, eller om tiden ændrede forhold mellem krigs og religions brug.

Da jernteknik blev god, fik vi masser af permenente jern-våben
og -redskaber, og bronzevåben gled i baggrunden, for der er myremalm i mange
moser, hvorimod kobberminer var sjældne og sværttilgængelige..

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 15-07-03 00:08

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
> våben, men ved festlige lejligheder omsmeltedes til religiøs kunst -
> ligesom at kanoner senere støbtes til kirkeklokker og retur.

Det kræver dog en del viden om sammensætningen af legeringen for sådan bare
lige at støbe noget med et formål om til noget med et helt andet formål. For
eksempel når man taler om kanoner anvendes der "kanonbronze" eller
maskinebronze. Dette er legeringer med over ca. 9 % tin.
Til støbning af klokker anvendes klokkebronze med et tinindhold på 20-22 %.
Dette giver et stort indhold af delta fasen hvilket resulterer i et skørt
materiale med en meget lille dæmpning. Lille dæmpning lig med lang klangtid.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 15-07-03 09:21

Jens Holm Laursen <laursen_fjern_@pop.k-net.dk> wrote:
> [...]
> materiale med en meget lille dæmpning. Lille dæmpning lig med lang klangtid

Ja, i 'nutidig' sammenhæng er 'bronze' et vidt begreb; der kendes fx.
(udover 'tinbronze') 'aluminiumsbronze', 'blybronze og diverse
'specialbronzer' med indhold af nikkel, silicium, mangan og fosfor.

[Mere metallurgisk interesserede kan henvises til fx. DIN 1705, 1714,
1716 og 17662 og flere andre! :)]

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 14-07-03 10:02

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> writes:
> [...]
> Det er langt lettere at støbe end at smedje.
> Kobber er vel også alt for blød til våben.

Jeg ved ikke meget om kobber, men jeg har engang laest i en bog om
vaabenhistorie at i bronzealderen havde man problemer med at fastgoere
bladet til handtaget. Saa vidt jeg husker kunne bladet falde af midt i
et slag. Derfor mener jeg at (i hvertfald i starten af bronzealderen)
brugte man stiksvaerd istedet for slagsvaerd.

I den jernalderen faldt bladende ikke af svaerdene, men i starten (jeg
har glemt aarstal) man havde stadig et problem med at bladet kunne
blive boejet kraftigt midt i et slag. Hvis dette skete var krigere
noedt til at bruge til paa at rette bladet ud.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Tappe & Bang-Mortens~

Dato : 13-07-03 18:56

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Bronze er både sejere og hårdere end kobber.

Bronze er ikke sejere end kobber. Når man drejer i materialerne er kobber
langspånet og bronze kortspånet.

mvh

Stig Bang-Mortensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 13-07-03 19:45

"Tappe & Bang-Mortensen" skrev i en meddelelse

> Bronze er ikke sejere end kobber. Når man drejer i materialerne er kobber
> langspånet og bronze kortspånet.

Men hvad mener du er den største fordel ved at bruge bronze frem for kobber.

Ruth

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-07-03 21:20

"Tappe & Bang-Mortensen" <sbm@mortensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bronze er ikke sejere end kobber. Når man drejer i materialerne er kobber
> langspånet og bronze kortspånet.

Det afhænger af legeringen - de fleste bronzer er både
hårdere og sejere end kobber.
Det vil nok være naturligt om den legering, der anvendtes
til våben, har haft de ønskede egenskaber til våbenbrug.

Per A. Hansen