Hvor giftig er kulilte?
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-07-03 23:06

Jeg har ladet mig fortælle at kulilte (CO) i meget høje koncentrationer er
[citat] "øjeblikkelig dræbende", men kan ikke umiddelbart se det
dokumenteret nogen steder, og synes ikke det passer helt ind i min
(mangelfulde) viden om kulilte, hvor jeg gik og troede at det "eneste"
farlige ved kulilte var, at det fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke
"øjeblikkelig" død.

Nogen som har lidt facts om emnet?

-------
Tomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-03 23:14

Scripsit "Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk>

> jeg gik og troede at det "eneste" farlige ved kulilte var, at det
> fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke "øjeblikkelig" død.

Ophævelse af blodets evne til at transportere ilt fører da vist også
til en af de mest øjeblikkelige dødsmåder jeg kan forestille mig, lige
bortset fra voldelig adskillelse af hoved og krop.

Det kræver en vis mængde CO at opnå den effekt (jeg ved ikke hvor
meget), men når først det virker, virker det hurtigt.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-07-03 00:08

Henning Makholm skrev:
> Ophævelse af blodets evne til at transportere ilt fører da vist også
> til en af de mest øjeblikkelige dødsmåder jeg kan forestille mig, lige
> bortset fra voldelig adskillelse af hoved og krop.

Der tager det angiveligt adskillige sekunder inden man dør.

> Det kræver en vis mængde CO at opnå den effekt (jeg ved ikke hvor
> meget), men når først det virker, virker det hurtigt.

Jo, men den "visse" mængde CO, skal jo rundt i organismen, og det sker vel
gennem luftvejene, lungerne og blodet? Det tager vel "noget" tid inden alt
(eller størstedelen af) blodet er blevet mættet med CO - eller? Jeg opfatter
"øjeblikkelig" som mindre end 3 sekunder.

-------
Tomas

Fra : Ivar

Dato : 12-07-03 00:35

Tomas Christiansen skrev:

> Jo, men den "visse" mængde CO, skal jo rundt i organismen, og det sker vel
> gennem luftvejene, lungerne og blodet? Det tager vel "noget" tid inden alt
> (eller størstedelen af) blodet er blevet mættet med CO - eller?

Det kan vel sammenlignes med stop af tilførsel af ilt til lungerne. Hvis CO
virker hurtigere end kvælning, må det have andre effekter end blot at
blokere for ilttilførselen til blodet. Så skulle man tro, at selv små mængder
kunne være skadelige.

> Jeg opfatter "øjeblikkelig" som mindre end 3 sekunder.

Hmm, hvis man har prøvet at ringe til en offentlig instans eller et
stort firma, får man indtryk af, at "et øjeblik" er betydelig længere
end 3 sekunder

Ivar

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 03:59

Er dødstidspunkt når genoplivning er umulig eller når hjertedød eller
hjernesdød altså stilstand er total?

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote in message
> [...]

> (eller størstedelen af) blodet er blevet mættet med CO - eller? Jeg
opfatter
> "øjeblikkelig" som mindre end 3 sekunder.

Kan NOGET dræbe på 3 sek, hvis ikke nerver overrives(hængning) eller
elektricitets-skades?

Kemi, der skal fra lunger eller mave til hjerne, vil vel altid kræve mere
tid.

Hjernen har ikke iltreserver, så kultilte kan nok dræbe på ½ min, lissom
strangulering.

At CO skulle skade hjernen kemisk og dræbe hurtigere end strangulering tror
jeg ikke på.

Hov, er dette praktik og nytte ? - så er det fundatsstridigt ifl Carsten
Svaneborg*G*

Fra : zigge

Dato : 12-07-03 09:08

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> [...]
> strangulering.
>
> At CO skulle skade hjernen kemisk og dræbe hurtigere end strangulering

Når jeg nu læser de andre indlæg (som lægmand), står der at CO binder sig
til de røde blodlegner og forhindre ilttransport. Ved strangulering, hvor
kun luftvejende blokeres, vil blodet stadig flyde til hjernen og ilte den.
Men hvis man nu udsættes for en ren atmosfære af CO vil blodet hurtigt
mættets af CO og hjernen vil da lide af iltmangel hurtigere end ved
strangulering. Jeg tænker på om blodet ikke er hurtigere om "at løbe en
omgang" end den tid man naturligt kan holde vejeret?

Mvh
//zigge

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 14:20

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> [...]
> strangulering. Jeg tænker på om blodet ikke er hurtigere om "at løbe en
> omgang" end den tid man naturligt kan holde vejeret?

Ræven der dør i skuddet, og den hjerte-skudte, der "didnt know, what hit
him" er nok i næsthurtigste gruppe.

Elektrisk stol og hovedafrivning er top-of-the-class

Hvis man ved, at der er CO i garagen, kan man nok slæbe en tung halvdød ven
fem meter ud, uden at trække vejret selv.

Det er vel ikke vigtigt om blod i snit er ½ minut om at cirkulere fra hjerte
til yderextremitet og tilbage.
Da jeg strangulerede en trafiskadet kat med ståltråds-løkke og en meter
elektrikerrør, så ikke det hvæsende gespenst kunne rive mig, tror jeg
stranguleringen også nedsatte missens pulsåre-blodtransport - (jeg har aldrg
haft mit adrenalin så højt oppe) og da jeg siden flåede den for at spise
den, var halsen i krampe og tynd som et kosteskaft, så blodgennemstrømning
har næppe været stor. Pianotråd skulle være rigtig godt..

Kuldioxid til aflivning af køer gør dem søvnige, og må være mere smertefrit
end boltepistol&bedøvelsesinjektion, men da jeg som eneste afstumpede
psykopat på mit biokemi-hold på Cirkus Uni påtog mig at aflive brugte
forsøgskyllinger med kloroform i en spand med låg, så pippede de vildt i
ekstase et minuts tid - en skøn rus-død, håbede jeg.

I den Oscar-belønnede film "Under den røde lygte" ser man en japansk officer
tvinge en kinesisk borgmester i den besatte by, til at flå sin foresatte
levende, nemlig byens (gods)ejer, for at bluffe alle i regionen til
overgivelse.
Jeg har læst, at man dør af smerte-chok (altså psykosomatisk) længe inden
levende flåning er gjort færdig, både for mennesker og dyr..
Episoden skete vist i virkeligheden, nær Nanking ca 1938.

Man siger, at denne hurtige og altså slet ikke værst-tænkelige-torturdød ,
hvor rædselsaspektet er for den slavemoralske at modsætte sig og dræbe sin
*foresatte*, havde været brugt i japanske middelalderkrige, og sparet
regioner for blodige slag.
Lissom Bests meget begrænsede brug af tortur og henrettelser nok
forebyggede hundred unødvendige skuddrab i vor nytteløse modstandskamp.
Er det bedre at trække en tand ud langsomt og humant, end hurtigt og
brutalt?

Fra : N. Foldager

Dato : 20-07-03 22:14

zigge:

> [...]
> Men hvis man nu udsættes for en ren atmosfære af CO vil blodet hurtigt
> mættets af CO og hjernen vil da lide af iltmangel hurtigere end ved

I denne tænkte situation har du ret.

Men ved strangulering sker der som regel tillige aflukning af de store
blodårer, der fører til hjernen og ofte også et reflektorisk
hjertestop.

Venlig hilsen

Niels Foldager.

Fra : N. Foldager

Dato : 20-07-03 22:11

Bo Warming:

>Er dødstidspunkt når genoplivning er umulig eller når hjertedød eller
>hjernesdød altså stilstand er total?

Det er, når hjerteaktionen er uopretteligt ophørt, eller hjernedød er
konstateret ved 2. undersøgelse.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-03 23:32

Tomas Christiansen skrev:

>Jeg har ladet mig fortælle at kulilte (CO) i meget høje koncentrationer er
>[citat] "øjeblikkelig dræbende", men kan ikke umiddelbart se det
>dokumenteret nogen steder

Det kommer jo an på dosis. CO binder ca. 300 gange stærkere til
blodet end O2, så der går næppe lang tid før man dør hvis der er
CO nok.

Det er en meget behagelig død, hvilket man ved fra folk der er
fundet sovende i deres bil i en grøft og er blevet reddet i
sidste øjeblik (utæt udstødning). Man bliver bare døsig og falder
i søvn.

--
Bertel

Fra : Kim Nielsen

Dato : 13-07-03 06:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fundet sovende i deres bil i en grøft og er blevet reddet i
> sidste øjeblik (utæt udstødning). Man bliver bare døsig og falder

Jaså - og en behagelig død, og det ved man fra folk der har prøvet
forskellige dødsmåder ?!

At man er fundet sovende i en bil og er døsig og falder i søvn
kvalificer vel ikke til en" behagelig død" der er nok ikke mange
rapporter fra dødsriget (ikke dem jeg tror på). ?!

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-03 10:04

Kim Nielsen skrev:

>Jaså - og en behagelig død, og det ved man fra folk der har prøvet
>forskellige dødsmåder ?!

Der findes en gift (jeg mener det er stryknin, men er ikke
sikker) der udløser smertefulde kramper så man skider, prutter,
pisser og kaster op mens man dør i løbet af nogle minutter. Det
vil jeg kalde en ubehagelig død selv om dem det gik ud over, ikke
har givet nogen anmeldelse af oplevelsen.

Blåsyre (cyankalium) giver også en meget smertefuld død.

--
Bertel

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 17:10

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> vil jeg kalde en ubehagelig død selv om dem det gik ud over, ikke
> har givet nogen anmeldelse af oplevelsen.

Paracetamol (acetaminopren/tylenol) giver nogle af de samme resultater - man
er dødsdømt efter 10-15 timer, men det tager op til 2 uger inden man kradser
af klinisk set.

> Blåsyre (cyankalium) giver også en meget smertefuld død.

Det er jeg ikke sikker på. Inhalerer du hydrogen cyanid gas dør du indenfor
10-20 sekunder (smid 500mg ned i stærk syre og inhalér dampene).

Cyanid salte vil tage noget længere tid. Med KCN kan man eventuelt hælde
1-1,5g i et glas vand (mere vil irritere ens hals), røre det lidt rundt,
lade det trække i 5-10 minutter, drikke. Bevidstløshed indtræder indenfor 1
minut, man dør efter 15-45 minutter.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-03 17:22

Anders Vind Ebbesen skrev:

>Det er jeg ikke sikker på. Inhalerer du hydrogen cyanid gas dør du indenfor
>10-20 sekunder (smid 500mg ned i stærk syre og inhalér dampene).

Ja, det tager ikke så lang tid, men jeg læste i en krimi at de
sekunder er meget ubehagelige.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 19:41

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> [...]
> lade det trække i 5-10 minutter, drikke. Bevidstløshed indtræder indenfor

Man læser om krigsmænd med ampul i tænderne. Hvis man er stålsat på at ville
dø (og ikke afsløre hemmeligheder til fjenden fx), mon så ikke man kan bide
i sig at halsen irriteres.?
Er der håndkøbsmidler, der giver en hurtig, effektiv, smertefri død?
Jeg syns der burde være det - man ejer sig selv.
Og vil nogen myrde, kan de altid finde ud af det.
Kun gifte der kan blandes i mad og ikke smages, bør være forbudt, for de kan
friste til giftmord.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 20:48

> [...]
ville
> dø (og ikke afsløre hemmeligheder til fjenden fx), mon så ikke man kan

Sandsynligvis.

> Er der håndkøbsmidler, der giver en hurtig, effektiv, smertefri død?

Reb fra Vojens Tovværk, f.eks?

Kloroform muligvis (dyp en klud, tape den fast over din mund). Ved ikke om
det er håndkøb?

Nicotin (40-60mg rent). Dræber på et par timer, men du går i koma væsentligt
hurtigere - jo større mængde jo bedre. Lad f.eks. 100gram tobak trække i
vand i nogle dage (bliver noget brunt snask), sortér tobakken fra, og rist
indtil resten af væsken er forsvundet. Så har du cirka 2 teskefulde som du
kan hælde i din aftendrink (og aldrig vågne op). Alternativt kan du bare
indtage 150mg nikotin på én gang, og det er ovre på nogle få sekunder.

En hel anden ting er, at du ikke kan dø af LSD, efter sigende.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 21:20

> Reb fra Vojens Tovværk, f.eks?

Mange hængningsselvmord mislykkes

> Kloroform muligvis (dyp en klud, tape den fast over din mund). Ved ikke om
> det er håndkøb?

Tetraklorkulstof er vel lige så godt - eller nogle andre halogerede
opløsningsmidler, som er lette at købe?

En plastpose over hovedet og håndjern på så man ikke kan fortryde, så jeg
brugt til selvmordskvæling i
" The life according to Martin Gale", fornylig
Det må gå hurtigere med rette opløsningsmiddel i, og en snifferdød kan vel
være rus og ikke smerte?

> [...]
> indtage 150mg nikotin på én gang, og det er ovre på nogle få sekunder.
>
> En hel anden ting er, at du ikke kan dø af LSD, efter sigende.

LSD er vist uinteressant for det er dyrt og kun Christiania har det, men
tobak kan vel altså bruges af en smertepatient som lægerne ikke vil lade
slippe sit liv?

Mon ikke det med at riste vand væk fra extrakt er urimelig tidskrævende -
mon ikke man kan koge med mindst mulig vand(fx 1/10 liter) og så skylle alt
kogevandet i sig efter der er lunknet.?
Pibetobak bedre end cigaretter?
Er du sikker på at 100 g er dødeligt?
Jeg ville hvis i tvivl købe 1000 g og hælde kogende vand på portion 1 og
koge kort tid, og så hælde det samme på næste portion osv., så mest mulig
gift fra mange portioner var opløst i kun 1/10 liter vand.
Det smager sikkert slemt men mon man kaster op?
Så skal man vel bare have ny 1/10 l tobaksekstrakt parat og gentage en eller
flere gange.
Mon giften spoleres af 100 grader temperatur?

Jeg har gener til at blive 90 tror jeg og vi dør sjældent som
smertepatienter i min slægt, men mange i min fars familie havde han set dø
smertefuldt af knoglekræft og da han fik diagnosen døde han af skræk på en
uge. Hvis han havde vidst at kunne drikke sine fine cigarer, når livet var
træls, havde han næppe døet ynkeligt og ubehageligt af
skræk/kredsløbssygdom.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 23:03

> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> Mange hængningsselvmord mislykkes

Du kan holde dig til denne tabel:

Hanging Drop Heights...

   Culprits Weight         Drop
   14 stone (196 lbs)      8ft 0in
   13.5 stone (189 lbs)      8ft 2in
   13 stone (182 lbs)      8ft 4in
   12.5 stone (175 lbs)      8ft 6in
   12 stone (168 lbs)      8ft 8in
   11.5 stone (161 lbs)      8ft 10in
   11 stone (154 lbs)      9ft 0in
   10.5 stone (147 lbs)      9ft 2in
   10 stone (140 lbs)      9ft 4in
   9.5 stone (133 lbs)      9ft 6in
   9 stone (126 lbs)      9ft 8in
   8.5 stone (119 lbs)      9ft 10in
   8 stone (112 lbs)      10ft 0in

> Det må gå hurtigere med rette opløsningsmiddel i, og en snifferdød kan vel
> være rus og ikke smerte?

Det må man mene.

> LSD er vist uinteressant for det er dyrt og kun Christiania har det, men
> tobak kan vel altså bruges af en smertepatient som lægerne ikke vil lade
> slippe sit liv?

Jo, der er mange smertepatienter som forsøger sig med tobakdøden hver eneste
dag

> Mon ikke det med at riste vand væk fra extrakt er urimelig tidskrævende -
> mon ikke man kan koge med mindst mulig vand(fx 1/10 liter) og så skylle
> [...]

Jeg tror ikke det smager så forfærdeligt godt.

> Er du sikker på at 100 g er dødeligt?

Rimeligt sikker, men jeg kan ikke henvise til en kilde pt.

> [...]
> gift fra mange portioner var opløst i kun 1/10 liter vand.
> Det smager sikkert slemt men mon man kaster op?

Det ved jeg ikke - jeg har aldrig prøvet.

Men hvis du allerede har åbent for vandet, kan du også blot drikke 15-20
liter, det skulle også kunne køre det af med en person (afhængig af
kropsstørrelse - en kvinde i Sverige døde af 14 liter, men det tog nogle
timer).

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 23:56

> Jo, der er mange smertepatienter som forsøger sig med tobakdøden hver
eneste
> dag

Du mener da ikke vandopløsning af tobak og så drikning=

> alt
>
> Jeg tror ikke det smager så forfærdeligt godt.

Hvis man er plaget af smerter og dyb livslede, så kan man nok holde til at
skylle ½ liter bitter væske i sig - men hvornår kaster man det op, så det
hele er spildt?

> Rimeligt sikker, men jeg kan ikke henvise til en kilde pt.

> Det ved jeg ikke - jeg har aldrig prøvet.

Det har du vel heller ikke med det du først skrev om?

> [...]
> liter, det skulle også kunne køre det af med en person (afhængig af
> kropsstørrelse - en kvinde i Sverige døde af 14 liter, men det tog nogle

Er det ikke smertefuldt og evt umuligt, at drikke 5 liter og så fortsætte?

Ellers lyder det genialt. Hvis man en dag er så hooked på død.

Kriminalfilm har sjove dødsmåder (og ligfjerningsmåder- svin spiser
personen).

At tvinge til at drikke 20 liter vand må være en genial mordmetode i visse
tilfælde.
Gad vide hvordan retsmedicinerne finder dødsårsag hvis liget har hængt med
hovedet nedad en kort tid, før politiet finder det?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 00:53

> eneste
>
> Du mener da ikke vandopløsning af tobak og så drikning=

Nej, men cigaretter og deslige.

> Hvis man er plaget af smerter og dyb livslede, så kan man nok holde til at
> skylle ½ liter bitter væske i sig - men hvornår kaster man det op, så det
> hele er spildt?

Hvis man blot havde lidt tålmodighed (et par dage) kunne man klare det på
den måde jeg beskrev først, og indtage en mindre mængde (men kraftigere) -
som er ret sikker.

> Det har du vel heller ikke med det du først skrev om?

Nej, men de andre ting kan man gætte/tænke sig frem til - men at vurdere
hvordan noget smager og om man kaster op kræver vist et konkret eksperiment.

> Er det ikke smertefuldt og evt umuligt, at drikke 5 liter og så fortsætte?

Jeg kan uden problemer drikke 5-6 liter på en varm sommerdag på kontoret -
uden at miste for meget salt (med deraf følgende cellenedbrydning (osmotisk
balance ødelagt)).

> Ellers lyder det genialt. Hvis man en dag er så hooked på død.

Jeg tror ikke det er helt smertefrit.

> Kriminalfilm har sjove dødsmåder (og ligfjerningsmåder- svin spiser
> personen).

Hannibal?

Fra : Bo Warming

Dato : 14-07-03 13:43

> [...]
>
> Jeg kan uden problemer drikke 5-6 liter på en varm sommerdag på kontoret -
> uden at miste for meget salt (med deraf følgende cellenedbrydning

Mon ikke tobaks-udvandringen med lidt salt tilsat kan være vidunderløsning?
Bitter smag mens munden passeres må være overkommelig. Hvis man er sikker på
hurtig død og ikke brækningsrefleks

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 11:39

"Kim Nielsen" <please@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> kvalificer vel ikke til en" behagelig død" der er nok ikke mange
> rapporter fra dødsriget (ikke dem jeg tror på). ?!

Kan vi overhovedet gøre os klog på om tortursmerters næsten-uudholdelighed
FRA bevidstløshed TIL hjernedød
er store eller små

fx vedr halalslagt ctr danske slagteriers boldepistol plus narkose

eller hængning ctr elstol ctr injektion?

Jeg ville godt vide hvilke gifte der er skånsomme og ikke kastes op - KCN er
vel genialt, og panodil er lemlestende

At CO-aflivnings-selvmord, der kureres, giver varig hjerneskade i mange
tilfælde, kunne tolkes som at forgiftningssymptomer kæmper med
overlevelses-mekanismer i en lang og måske grusom tid.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 03:25

> [...]
> (mangelfulde) viden om kulilte, hvor jeg gik og troede at det "eneste"
> farlige ved kulilte var, at det fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke

Alt i kemi er spørgsmål om koncentration

Det er kulDIoxid der kun fortrænger ilt, men kulilte binder sig til jernet i
hæmoglobin i blod, så det ikke kan transportere ilt fra lunger til hjerne,

- så store mængder CO i lungerne er så hurtigt dræbende som strangulering
er.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-03 10:15

> [...]
> (mangelfulde) viden om kulilte, hvor jeg gik og troede at det "eneste"
> farlige ved kulilte var, at det fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke

Tror du ikke de bare vil sige at der ikke går eks. 2 timer. Men der der er
tale om 3min. ? Men ja, jeg forbinder også "øjeblikkelig dræbende" som når
man skyder en gift pil ind i hjertet på en mand.

-----
OT: en lille søgning på google:

Skrevet af Oskar Bak til digtet 'Hvor lang Tid er et Øjeblik mon?'
hvor lang er et sekund ? hvor lang er en time ?
tiden kan aldrig være andet end evigheden. I tiden er hele livet, selv
døden, intet er udenfor tiden... et øjeblik, er alt hvad der nogensinde har
betydet noget.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 13:15

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> wrote in message

> Tror du ikke de bare vil sige at der ikke går eks. 2 timer. Men der der er
> tale om 3min. ? Men ja, jeg forbinder også "øjeblikkelig dræbende" som når
> man skyder en gift pil ind i hjertet på en mand.

Chok-effekten alene kan nok immobilisere på ½ sekund, men uigenkaldelig
hjerte- og især hjerne-død er nok nogle minutter om at indtræde ,
ligegyldig hvilken giftpil.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-07-03 22:34

peet_dk skrev:
> Tror du ikke de bare vil sige at der ikke går eks. 2 timer. Men der der er
> tale om 3min. ? Men ja, jeg forbinder også "øjeblikkelig dræbende" som når
> man skyder en gift pil ind i hjertet på en mand.

Nej, ikke minutter.

Men ved nærmere eftertanke, og med de oplysninger, som de øvrige har
bidraget med, kan jeg godt se, at virkningen må være hurtig - meget hurtig.
Næsten så hurtigt som at stoppe blodtilførslen til hjernen. Tilmed må man
betragtes som værende "færdig", når man har været udsat for en vis dosis,
idet det vil tage (for) lang tid at blive afgiftet igen. Man kan formentlig
dermed sige, at en høj koncentration er "øjeblikkelig dræbende" i den
forstand, at man ikke dør i samme øjeblik, men man står ikke til at redde.

Gosh! Det er et morbidt emne dettteher!

Jeg tror jeg stopper mine overvejelser her.

-------
Tomas

Fra : Bo Warming

Dato : 13-07-03 10:26

> [...]
>
> Gosh! Det er et morbidt emne dettteher!
>
> Jeg tror jeg stopper mine overvejelser her.

Er sentimentalisters overfladiske associationer og nykker, altså morbiditet,
et problem vedr naturvidenskabelig sandhedsafklaring?

Skal der stå "gyser" i subjectline, til at advare sarte sjæle, ligesom at
hystader på dk.kultur.film harmes hvis man glemmer "spoiler" og afslører
noget af handlingen.?

FÆRDIG er man når hjerte eller hjernedød.
De fleste alvorlige trafikuheld, der kunne slutte dødeligt hvis ingen lagde
i natostilling, er ikke UIGENGENKALDELIGT AFLIVENDE,
den første time her i landet,
hvor kørsel til hospital ofte kan ske hurtigt, og ventilatorgrej og
transfusionsgrej på hospitalet kan hjælpe til kunstigt opretholdt liv under
en reparationsfase..

Mon ikke max dosis kulilte gør "færdig" på typisk ½ time og ikke på et par
sekunder?

Vedr trafik-kollisioner sker opdagelse ofte hurtig og reparation kan
indledes tidsnok.
Vedr kultilte sker forgiftning ofte umærkeligt og der er sjældent
oplivningsforsøg.
En Tuborg-arbejder udsatte sig i en stoppet elevator for NO og døde, idet
genoplivsningforsøg kom timer for sent(han hældte salpetersyre i metalspand
for at få ventetiden til at gå, ca 1960).
Kulilte-forgiftede med få indåndingers maximal dosis, skal nok have hjælp
indenfor en time, og det skal være en rask patient med overlevelsesvilje for
at masser af nyt blod og kunstig respiration kan redde på målstregen

Fra : Rado

Dato : 13-07-03 20:25

On Sat, 12 Jul 2003 00:06:29 +0200, "Tomas Christiansen"
> [...]

>(mangelfulde) viden om kulilte, hvor jeg gik og troede at det "eneste"
>farlige ved kulilte var, at det fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke

Tja, selvom det måske ikke lige besvarer dit spørgsmål, er det nok
værd af nævne at Kervran i 1955 gjorde nogle meget interessante
opdagelser omkring kulilteforgiftning. Man havde i flere forskellige
sammenhænge være ude for at svejsere døde af kulilteforgiftning til
trods for at det var umuligt at konstatere nogen tilstedeværelse af
kulilte der hvor de arbejdede, og Kervran blev sat til at undersøge
sagen.

Opdagelserne ledte ham til opdagelsen af et helt nyt princip inden for
kemien, kaldet "biologisk transmutation". Dvs. levende organismer er i
stand til at forvandle grundstoffer til andre grundstoffer, gennem et
hidtil ukendt princip der inkluderer omrokeringer i atomernes
nukleoner. Dette princip kan desuden fuldtud forklare forskellige
anormale fænomener i naturen, som hidtil havde været umulige at
forklare via kendte kemiske principper. Kervran og andre lavede
efterfølgende gennem en årrække tusindvis af forskellige
eksperimenter, der alle bekræftede teorien.

Desværre er dette særdeles revolutionerende princip aldrig blevet
alment anerkendt inden for videnskaben, på trods af overvældende
logisk såvel som eksperimentel evidens. Sikkert fordi det er for
revolutionerende og kontroversielt, og måske også fordi det giver
grund til at tro at de gamle alkymister, som ofte er blevet
latterliggjort af den moderne videnskab som naive tåber, måske
alligevel havde fat i noget. Som Planck sagde: "A new scientific truth
does not triumph by convincing its opponents and making them see the
light, but rather, because its opponents eventually die and a new
generation grows up that is familiar with it."

Anyway, her er et uddrag fra afsnittet om kulilte, fra Kervrans bog
"Biological Transmutations". Der er links til hele kapitlet og til en
gennemgang af hele teorien nedenfor:

"In 1935 I made an observation which left me puzzled. A case of fatal
poisoning of a welder had occurred, and my duties obliged me to take
charge of the inquiry into the accident. This was carried out with the
aim of determining the causes of the accident and preventing any
recurrence. I could find no evidence to show where the carbon monoxide
had originated.

On several subsequent occasions, similar accidents occurred, and at no
time could I trace the source of the carbon monoxide which was
supposed to have been inhaled. Because of my insufficient knowledge, I
was forced to admit my ignorance of the exact causes of the accidents,
but the facts remained subconsciously in my mind.

It was only in 1955 that it dawned upon me what had happened. In that
year, in one district of Paris, three welders using blow-pipes had
died in a period of several months. My collaborator E.P., responsible
for safety conditions of workers in the particular district, had given
me detailed reports. These, along with the autopsy findings from the
public Prosecutor's office, made it quite plain that the welders (all
three were oxygen-blowpipe cutters) had died from
carboxyhaemoglobinaemia (carbon monoxide poisoning) and not from
nitrous oxide poisoning. In samples of the air taken from the
work-places, there was no evidence of a dangerous carbon monoxide
content.

It was decided, in collaboration with factory doctors of the firms
where the victims had worked, to take blood samples from fellow
workers even though the men were apparently in good health. The
samples showed that those doing the same work as the victims were
seriously afflicted with chronic carboxyhaemoglobinaemia, some to a
degree approaching that of the fatal cases.

I decided to make a more extensive inquiry which, in fact, lasted for
four years. Cases of carbon monoxide poisoning were continually
occurring during this particular welding operation, but analyses of
samples of air taken near the nose and mouth of the workers always
showed that no carbon monoxide was being inhaled.

When my collaborator told me the results of his first investigations,
he wrote saying that he hesitated to report such contradictions. He
did not want to say that the workers were poisoned by carbon monoxide
and to say, at the same time, that they had not breathed in any of the
gas. If this were in the report, he could imagine the smile on the
listener's face, a doctor perhaps, and one would be taken for a fool.
He had no wish to send in reports which would only be received with a
shrug of the shoulders and might well compromise his career.

I told him that on the contrary I had had similar findings over the
last twenty years. I said it would be useful if he continued his
inquiry and gave me figures of the carbon monoxide content in the
workmen's blood and in the air around them. I also told him that I
attached a great deal of importance to his reports; they would be
carefully studied and not just filed away to end up as material for
statistics.

In fact the three fatal accidents of 1955 had led me to a hypothesis
which I had to verify. As the blood contains carbon monoxide without
any having been inhaled, if there is an undetected source of this
toxic gas, it would be found in samples taken in the proximity of the
respiratory organs, thus carbon monoxide would be produced within the
body - but from what?

The other important observation was that the most serious cases of
poisoning occurred in men using oxygen flame cutters. The blowpipe
itself was not responsible: combustion here produces carbon dioxide
because there is an oxygen intake which burns up completely. Then
there was the indisputable fact that carbon monoxide did not enter the
breathing passages, but that the workers bent over the metal as they
cut it, and the powerful flame jet made a large area of the surface
incandescent.

Therefore, it was my opinion that the air, having been in contact with
the incandescent metal, had become "activated". When the air was
breathed in, it provoked a formation of carbon monoxide in the blood
at the lungs level.

In order to confirm my supposition, an investigation was carried out
in workshops where metals were heated to incandescence, which thus
formed large surfaces in contact with the air breathed in. The result
was the same even when heating was by electricity (resistance or
induction); the workers were impregnated with carbon monoxide. This
was confirmed by enlisting the help of several official laboratories
in order to vary investigators and analytical methods. A continuous
automatic recording instrument used in the investigation was allowed
to run day and night.

A control experiment was made with the welders themselves. They were
asked to wear a sand blaster's safety helmet, which has an air tube at
the back of the neck. The tube was not attached to a compressor, but
allowed to hang down so that the workers breathed in the air behind
them. In a short time the incidence of carbon monoxide poisoning had
markedly decreased. Therefore the source of the trouble had been the
air striking the incandescent metal. Furthermore, a man standing
beside the welders, but not leaning over the glowing metal, was
unaffected.

As a result, the prevention of such accidents followed. All that was
needed was to give the workmen an upward current of fresh air to
counteract the air rising from the incandescent metal. A system of
ventilation which sucked up the air would have on the contrary a
noxious effect.

Chemically there was nothing abnormal about the air in question which
had always been a mixture of oxygen and nitrogen. Since carbon
monoxide is composed of carbon and oxygen, I was led to consider the
possibility of a transmutation of nitrogen into carbon. I was told
this was "revolutionary" or "impossible", but I had already made other
observations, to which I shall refer later, which had led me to
believe that it might not be absurd to think in this manner, in spite
of established science. I immediately realised that such an idea would
furnish a clear explanation of certain mysteries which my subconscious
mind still retained.

I then did some reading to find out if similar observations had been
recorded, and I discovered some interesting documents. I found reports
from a number of countries of cases of carbon monoxide poisoning among
blowpipe operators working on sheet metal (welding, oxy-cutting, sheet
metal shaping which the blowpipe brings to red-heat). Samples of air
had been taken which showed no noxious level of carbon monoxide.

This was astonishing because of the apparent contradiction. The
English, and especially the Germans, had gone to great lengths to
discover the cause of these accidents. The Germans had built a sealed
chamber of 100 cubic metres capacity, in which powerful blowpipes
heated metal red hot, but their measuring instruments recorded no
trace of carbon monoxide after several hours. The experiments in
England were made inside a closed hangar of an aircraft-carrier and
confirmed the German result.

As this phenomenon occurred in the working of ferrous metal, and in
view of the negative results obtained in the above experiments, the
European Coal and Steel Community, with its vast financial resources,
decided to undertake an investigation. This was also a failure and the
medical director of the investigation, in which doctors and chemists
cooperated, had to announce that the chemists were unable to detect
traces of carbon monoxide in the air, but that it was present in the
blood. The investigator was doubly at fault: first, because he
admitted, in effect, that chemistry, alone, was tied to biology; and
secondly, his verdict was unfair to the chemists. They could not find
carbon monoxide which did not exist in the breathed-in air, but the
doctors found it in the blood by chemical methods (physical methods
could also have been used, and applied to the breathed-in air.) The
techniques, therefore, were not to blame."

http://5-dimension.org/members/kervran/BT-what_are.pdf
http://5-dimension.org/members/kervran/BT-ch2.pdf
http://5-dimension.org/members/kervran/BT-ch5.pdf

--
Rado

"Our greatest progress in science is perhaps in the
hands of men who are inclined and apt to ignore the
artificial classifications we have set up..."
Melvin Calcin,
Nobel Price in Chemistry, 1961

Fra : N. Foldager

Dato : 20-07-03 22:08

Tomas Christiansen:

> [...]
>(mangelfulde) viden om kulilte, hvor jeg gik og troede at det "eneste"
>farlige ved kulilte var, at det fortrænger ilten i organismen, dvs. ikke

Ja. CO dræber (kun) fordi, det fortrænger ilten i legemet.

CO binder sig ca. 300 gange bedre til blodet, end ilt gør. Det vil
sige, at hvis CO-procenten er 0,07 %, vil halvdelen af blodet ikke
længere kunne transportere ilt. Denne halvering vil man normalt ikke
dø af, men der skal altså ikke ret høje procenter til, før man får
uoprettelig hjerneskade evt. dør.

Normalt er ilt-koncentrationen 21%. Indånder man CO i samme
størrelsesorden, bliver ilt-indholdet i blodet straks reduceret til
ca. 1/300 af det normale, og man mister bevidstheden ved første
blodpassage (i løbet af få sekunder) og dør i løbet af få minutter.

CO benyttes i små koncentrationer til at måle blodvolumen.
I øvrigt danner vi små mængder CO ved nedbrydningen af blodet ræøde
farvestof, hæmoglobin.

Generelt vil 100% ikke-ilt (også inaktive gasser) kvæle personen ved
at fortrænge ilten i lungerne. Der kan tillige opstå et reflektorisk
hjertestop allerede ved indåndingen på grund af det hurtige fald i
ilt-koncentrationen. Det ser man af og til blandt unge, der indånder
ligthergas.

Venlig hilsen

Niels Foldager