Depletion-lag
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 11-07-03 11:18

Depletion-laget i en halvleder - hvad hedder det på dansk?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-03 11:56

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sej@REMOVETHISget2net.dk> wrote in message
> Depletion-laget i en halvleder - hvad hedder det på dansk?

Ifølge min L&H tekniske ordbog:
depletion layer [elektron.] drænlag, udtyndingslag

--
mvh/rg. Christian

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 11-07-03 12:57

Christian B. Andresen wrote:

> depletion layer [elektron.] drænlag, udtyndingslag

Tak!

Fra : Bo Warming

Dato : 11-07-03 11:29

> Depletion-laget i en halvleder - hvad hedder det på dansk?

Fattiggørelse er dansk ord for depletion

--------------
her lidt ontopic uddybning

Uran-berigelse er ikke uran-fattiggørelse!

Naturligt uran, U, er især TUNGT, med stor kernemasse 238

Kun 0,7% er det LETTE, sprængfarlige og radioaktive U-235

Da Berlin-forskning i 1939 havde afgjort, at ren, let uran er, hvad der
kræves for at skabe en abombe, var problemet at oprense den naturlige
blanding,

Hvilket Adolf "Blitzkrieg" Hitler gav op overfor, og ikke havde tid til at
forsøge, men USA havde held med det efter seks år.

Det skete ved omstændeligt at "fattiggøre" den naturlige blanding, så der
opstod store mængder "depleted" ikke-radioaktivt , bly-agtigt, TUNG ren
(U-238..), som næsten er kassabelt, værdiløst og uinteressant

Der "rige" LETTE uran er dyrere end guld - og farligt - og aldrig brugt i
de nylige Balkan, Afghanistan eller Irak-krige.

Nu påstås i Politiken (læserbrev af T. Christiansen, 11 juli), at krigene
skabte "ufrugtbare jorder, forgiftet grundvand og ødelagte fødekæder"
p.gr.a. "tusinder af ton URAN-BERIGEDE virkelige masse-ødelæggelsesvåben".

Det er så klart og lodret usandt, at avisen bør dementere.

Den fjer, der er blevet til 5 høns er, at der bruges det bly-agtigt TUNGE,
men ellers værdiløse og ufarlige uran som erstatning for bly i granater,
hvor man næsten lige så godt kunne have skudt med bly, som ellers har givet
super-masse i projektiler i århundreder.

Der er _teori_ om, at nogle sygdomme hos soldater, der ligner
stress-sygdomme, kan skyldes forgiftning pga støv fra tungt uran, (der jo er
et tungmetal) - men uranberigelse er der ikke tale om vedr disse tre krige.
Læserbrevet kan sagtens have ret i at kalde krigene for krigsforbrydelser,
selvom der altså overdrives vildt på et bagatelagtigt område.

Skader af det billige uran i vand, jord og mad er ikke rapporteret - næsten
al fattigmandsuranen bliver hvor granaten lander, og opløses ikke hurtigere
end bly opløses af fugtigheden i jorden, og det betyder meget lidt og meget
langsomt
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-03 21:37

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
hurtigere
> end bly opløses af fugtigheden i jorden, og det betyder meget lidt og

Og ligepræcis hvad har det med halvledere at gøre?

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 03:34

"Øistein Wind Willassen" <oistein.wind(snabel - a)gmx.net> wrote in message

> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message

> Og ligepræcis hvad har det med halvledere at gøre?

Trådstarten var ontopic i både dk.videnskab og dk.kultur.sprog

Min snak om uran var vigtig vedr sprogaspektet som klart var spørgerens
hovedinteresse.

Han burde have X-postet.

Netbetjente som Carsten Svaneborg, der nu har klaget over at jeg - som så
mange andre - berører videnskabs-nyttighed, er helt galt på den.

Efter modemmer blev hurtige, der der ingen grund til at være
offtopic-hysterisk.