Et eksempel på en guttural stemme
Fra : Steffen

Dato : 11-07-03 07:46

Har ledt på nettet efter et lyd-eksempel på en guttural stemme. Leksikonnet
siger "strubelyd", men jeg ville gerne høre, hvordan en guttural stemme
lyder.
Steffen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 03:46

"Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote in message
> Har ledt på nettet efter et lyd-eksempel på en guttural stemme.
Leksikonnet
> siger "strubelyd", men jeg ville gerne høre, hvordan en guttural stemme
> lyder.

"Gut" er fordøjelseskanal og en guttural stemme kommer LANGT NEDE FRA,
og er ikke klar og lys som en fløjtetone eller sopran

Den har growl-overtoner som om slimhinde flaprer med

"En halset stemme" siger man på nogen sprog - ikke en ren
stemmenøglesvingning af kun stemmebånd forstærket af lunge-rum

Typisk bruges "guttural" mere om basstemmer end tenorstemmer, men det er
klangfarve og ikke tonehøjde der især associeres til med ordet.

Bo Warming, 35861000

Fra : Steffen

Dato : 12-07-03 07:06

Tak for det. - Har du et godt eksempel på en kendt person med en guttural
stemme.
Steffen

Fra : Bo Warming

Dato : 12-07-03 13:11

> Tak for det. - Har du et godt eksempel på en kendt person med en guttural
> stemme.

Louis Armstrong, Elvis nu og da
Ulrik Cold, Barry White, Aage Haugland, Ivan Rebrof

forsangere der skruer bissen på og forvrænger "growl'er"
bedstefar der leger han er NewFoundlænderhund med sit barnebarn

Fra : Steffen

Dato : 12-07-03 16:45

Glimrende forklaret. Tak for det!
Selv om jeg næsten kun hører klassisk musik, kender jeg godt Elvis' 2
stemmer. Den, der IKKE var guttural, brugte han meget i begyndelsen af sin
karriere, f.eks. på "You're a heartbreaker" og "I don't care (if the sun
don't shine)". Det er til gengæld den, der har været næsten umulig at
efterligne for Elvis2, Elvis3 osv! Den gutturale stemme er den, som blev
Elvis' varemærke.
Hilsen
Steffen

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-07-03 21:20

Bo Warming (ELTZNXFXSMII@spammotel.com) skrev følgende:
> [...]
>
> forsangere der skruer bissen på og forvrænger "growl'er"
> bedstefar der leger han er NewFoundlænderhund med sit barnebarn

Dejligt at se et par gode (og læsbare) indlæg fra din side Bo. Keep up
the good work. ;)

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...