Grey Goo
Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-07-03 02:11

Jeg prøvede lige at søge på Google efter om det nanoteknologiske fænomen
"grey goo" var blevet diskuteret i dk-hierakiet, hvilket ikke lod til at
være tilfældet. Så nu prøver jeg...

Jeg ved ikke særligt meget om det, men stødte vist på det på Slashdot for
et par år siden, og synes det lyder lidt halvskræmmende. Det går så vidt
jeg har forstået ud på at man inden for nanoteknologi arbejder på at lave
nogen bittesmå robotter, såkaldte "assemblere", der kan sætte materialer
sammen atom for atom. Dette kan medføre en revolutionerende udvikling med
nye materialer og alt muligt smart, f.eks. at lave affald om til mad,
eller hvad man nu kan tænke sig.

Nanorobotterne er bittesmå og kan kun sætte ting sammen et atom af
gangen, og derfor skal der bruges en hulens masse af dem for at det
batter til noget. Derfor vil det være smart at lave nogen nanorobotter
der kan lave andre nanorobotter, altså formere sig. Så behøver man bare
lave én, og give den en ordenlig skovlfuld råmaterialer, og så vente til
næste dag, så har man en skovlfuld nanorobotter.

Men hvad nu hvis man kom til at lave en robot, der ikke behøvede nogen
specielle råmaterialer, men kunne bruge luft, jord, eller lignende ting
der findes overalt. Det er jo ikke helt urealistisk, for alt er jo lavet
af atomer, og hvis en nanorobot kan hive atomer ud fra molekyler og sætte
dem sammen til nye materialer kan de jo i princippet bruge hvad som helst
som råstof. Så mangler vi bare at sådan en altædende lille satan slipper
ud af laboratoriet for at vi har katastrofen. Så går der jo nok ikke
længe før hele jorden blev dækket af "grey goo" - en grå masse af små
altædende nanorobotter, der har fortæret alt, inklusiv menneskeheden.

Nogen forslag til en løsning på det lille problem?

/Martin

--
Do you have ideas, or do ideas have you?

Fra : k

Dato : 10-07-03 11:28

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> wrote in message
> [...]
>
> /Martin
>
> --
> Do you have ideas, or do ideas have you?

Jeg kunne forestille mig, at nanorobotten skal bruge en form for energi til
at formere sig.
Hvis robotterne slipper løs, som i dit skrækeksempel, vil de formodentlig
løbe tør for energi, der sikkert vil af elektrisk art.
Da der skal energi til at hive atomerne ud af molekylerne, vil robotterne
skulle være i et miljø hvorfra de kan få energi.

De nanorobotter jeg har hørt om, er fremstillet i Sverige og kan tage fat i
celler i flytte rundt på dem. De er altså stadig temlig store og de får, så
vidt jeg har forstået, energi fra elektriske impulser i kroppen!

Fra : Peter Lind

Dato : 10-07-03 12:00

"k" <kasper.hjorth@get2net.dk> wrote in message

> [...]

> Da der skal energi til at hive atomerne ud af molekylerne, vil robotterne
> skulle være i et miljø hvorfra de kan få energi.

De kører sikkert på solenergi.
Vi må blive nødt til at sværte himlen til, at skygge for solen. Og håbe at
de ikke begynder at bruge os som energi-kilder.

/Peter Lind
-sorry, jeg syntes bare det var længe siden vi havde set en Matrix
reference...

Fra : k

Dato : 10-07-03 12:27

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Vi må blive nødt til at sværte himlen til, at skygge for solen. Og håbe at
> de ikke begynder at bruge os som energi-kilder.

Hold da op. Hvis de skal bruge solenergi, så skal det være meget små
solpaneler og et meget lille kredsløb, robotterne skal have.

Fra : Jakop Nielsen

Dato : 10-07-03 14:05

> Hold da op. Hvis de skal bruge solenergi, så skal det være meget små
> solpaneler og et meget lille kredsløb, robotterne skal have.

Man kan få energi ud af lys på anden vis end via de velkendte solfangere.
Generelt skal der bare en lysforskel til. Den ene side i skygge, den anden i
solen. Måske noget fotoelektrisk alla en fototransistor? Donno.. det kan
andre nok forklare bedre.

Et andet problem er vel så bare at man ikke skal blive så lille at man er
mindre end bølgelængden for lyset, og det sker vel hvis robotterne skal helt
ned i den størelse hvor de bygger med atomer.