elementarpartikler
Fra : Mann

Dato : 08-07-03 11:54

Hejsa

Jeg er netop startet på Houllebecqs bog som hedder "elementarpartikler".
Forlede var der her i denne nyhedsgrupper en tråd som handlede om
elementarpartikler. Det ville, for mit vedkommende, være rigtig rart med en
kort og forståelig forklaring på hvad begrebet elementarpartikler dækker
over - for det er vel mere end elektroner der suser omkring neu- og
protroner.....

mvh Richard

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 14-07-03 12:08

Mann wrote:

> Hejsa
>
> Jeg er netop startet på Houllebecqs bog som hedder "elementarpartikler".

Kender den ikke.

> [...]
> kort og forståelig forklaring på hvad begrebet elementarpartikler dækker

"Elementarpartikel" betyder vel bare en punktformig tingest, som
ikke består af mindre dele. Altså stoffets mindste bestanddele.

> - for det er vel mere end elektroner der suser omkring neu- og
> protroner.....

Ja, der er 6 leptoner: elektron, elektronneutrino, myon,
myonneutrino, tauon og tauonneutrino.

Og 6 kvarker: up, down, charm, strange, top og bottom.

Protonen og neutronen troede man tidligere var elementarpartikler,
men i dag ved vi, at protonen består af to op-kvarker og én
ned-kvark, og at neutronen består af én op-kvark og to
ned-kvarker.

Det kan selvfølgelig meget vel tænkes, at de partikler, vi i dag
anser for at være elementarpartikler, senere viser sig at være
sammensat af endnu mindre partikler.

--
Jonas Møller Larsen