intiligenstest tror jeg :-)
Fra : Peter M

Dato : 07-07-03 22:19

Hej
I dag kom en af mine arbejdskoleger med en opgave som han ikke lige kunne
huske løsningen på, men han var sikker på at det kunne lade sig gøre
Han lavede 9 prikker i en firkant
altså 3 x 3
han ville så have alle prikkerne forbundet med 3 forbundne streger, og
blyanten måtte ikke løftes
Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"
Kan en af jer hjælpe os med en løsning som der var 4 personer her der ikke
kunne løse.

Mvh
Peter M

Fra : Lars Overgaard

Dato : 07-07-03 22:55

In article <beco0i$1l7g$1@news.cybercity.dk>, Peter M wrote:
> [...]
> blyanten måtte ikke løftes
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"

Hmm...de gange jeg har set opgaven har løsningen været 4 streger.
3 streger kan umuligt gøre det.

/Lars

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-03 23:46

"Lars Overgaard" <lars@linuxnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm...de gange jeg har set opgaven har løsningen været 4 streger.
> 3 streger kan umuligt gøre det.

Damm, der var en halv time, af mit liv jeg kunne have brugt anderledes.

Mvh
Anders Lund

Fra : Peter M

Dato : 08-07-03 08:43

Næææ jeg tror efterhånden også han har et forklaringsproblem når jeg møder
igen kl 1400

> Damm, der var en halv time, af mit liv jeg kunne have brugt

½ time ? , tjaaa vi stod 4 mand over en palle og kikkede på denne opgave i
godt en ½ rime
4 x ½ = 2 timer
Sikke en masse der kunne været produceret i de 2 timer

Mvh
Peter M.

Fra : Søren Kongstad

Dato : 08-07-03 09:09

"Lars Overgaard" <lars@linuxnet.dk> wrote in message

> Hmm...de gange jeg har set opgaven har løsningen været 4 streger.
> 3 streger kan umuligt gøre det.
>
> /Lars

Lige præcis!
En ret linie kan maksimalt dække tre punkter i den beskrevne figur. Alle tre
linier skulle i så fald dække tre prunkter, og der må ikke være dubletter,
det vil sige det samme punkt må kun dækkes af en linie.

Der findes kun 8 linier som dækker 3 punkter. De 3 lodrette, de 3 vandrette
og de to diagonaler. Hvis en af diagonalerne er tegnet, kan der ikke laves
en ny linie som dækker 3 udækkede punkter.

Derfor kan diagonalerne ikke bruges. Men man kan ligeledes ikke blande
lodrette og vandrette linier.

Dermed har man kun tre muligheder til de tre linier, men de er jo
parallelle.

Det er derfor umuligt kun at bruge tre linier.

En anden ting er at opgaven som stillet ikke er svær med 4 linier. Tegn de
tre lodrette linier, som dækker alle 9 punkter. Tegn så en vilkårlig vandret
streg der krydser alle tre linier, og du har nu 4 forbundne linier som
dækker alle punkter.

Søren

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-07-03 09:39

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> writes:

> [...]
> streg der krydser alle tre linier, og du har nu 4 forbundne linier som

Kravet var at blyanten ikke løftes fra papiret, ikke kun at stregerne
skal være sammenhængende. Til gengæld blev der ikke sagt at de ikke
måtte krydse.

.-o-o-o
\ /|
o o o
X |
o o o
/ \|
.

/L

Fra : Martin

Dato : 08-07-03 06:30

"Peter M" <lpm@it_dk.invalid> wrote in message
> [...]
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"
> Kan en af jer hjælpe os med en løsning som der var 4 personer her der ikke

Pas lige på det kna være en "sprog fælde" en streg og en linie er ikke det
samme.

Fra : Jens og Jannie

Dato : 08-07-03 07:12

Martin wrote:

> Pas lige på det kna være en "sprog fælde" en streg og en linie er
> ikke det samme.

Nej men det må jo være 3 lige linier, ellers kan man jo uden broblemer gøre
det med en streg.

Jens

Fra : Anders Kruse Olesen

Dato : 08-07-03 12:01

Peter M wrote:
> [...]
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"
> Kan en af jer hjælpe os med en løsning som der var 4 personer her der

Med fire rette linier (uden at løfte pennen) kan opgaven f.eks. løses sådan:

(3,3)(0,0)
(0,0)(0,4)
(0,4)(4,0)
(4,0)(0,0)

|\ Start
o o o
o o o
| / \
Slut o -o -o -

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

P.S. Og det er mig bekendt ikke en intelligenstest =)

Fra : Peter M

Dato : 08-07-03 22:17

> [...]
>
> Med venlig Hilsen,
> Anders Olesen
>
> P.S. Og det er mig bekendt ikke en intelligenstest =)

1000 tak skal i have for hjælpen
Han kom også i dag og sagde at han havde taget fejl og det altså var med 4
streger

Så en masse spild af tid, men sjovt var det da alligevel

Mvh
Peter M.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-07-03 13:01

Peter M wrote:

> han ville så have alle prikkerne forbundet med 3 forbundne streger, og
> blyanten måtte ikke løftes
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"

Hm, svjh er løsenet, at streger ikke er rette linier,
og det med at der så angives 3 er med til at vildlede til at tro,
at det netop er rette linier.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 08-07-03 22:42

Peter M skriver:

> [...]
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"
> Kan en af jer hjælpe os med en løsning som der var 4 personer her der ikke

Min kone har engang fået stillet den opgave på et kursus, som hendes
arbejdsplads havde betalt et konsulentfirma i dyre domme for. Hun var
sprutrasende da hun kom hjem, ikke bare over denne opgave...

Jeg tegner lige:

---X--X--X---

---X--X--X---

---X--X--X---

Svaret på opgaven var, at hvis man tegnede 3 parallelle linier, der hver
gik gennem 3 prikker, og så forlængede linierne uendeligt langt væk fra
firkanten, ville de mødes. Kursusdeltagerne, der var sygeplejersker,
indvendte at parallelle linier ikke kunne mødes, men det prellede af.
Hårdt presset kom forklaringen, at hvis bare linierne eller prikkerne
havde en vis tykkelse, kunne den midterste linie være en lille smule
skrå og derfor både gå gennem de 3 midterste prikker samt røre de 2
andre linier langt ude.

Vi blev så enige om, at hvis bare man lavede linerne eller prikker
tilstrækkelig tykke, kunne man jo nøjes med at tegne 1 linie, der så
ville gå gennem samtlige 9 prikker. Ikke alle virksomhedskonsulenter har
den helt store naturvidenskabelige forståelse

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Thomas

Dato : 15-07-03 21:30

Peter M wrote:
> [...]
> Stregerne måtte gerne gå ud over "firkanten"
> Kan en af jer hjælpe os med en løsning som der var 4 personer her der

Opgaven er lidt snyd, for det gælder om at tegne de 9 prikker så store at
man med en streg kan ramme 3 prikker og samtidig få en lille hældnig på. Der
ved kan man for binde de 3 streger meget lange streger pga. den minimale
heldning de får!! stregerne vil hænge sammen som i et N

Mvh Thomas