Opvarmning af væske - tidsberegning
Fra : Søren

Dato : 06-07-03 14:56

Jeg er i gang med at lave en lava lampe på 22 liter.
Lavalampens glas har dimensionerne 143cm i højde - Ø 15 udvendigt og Ø 14
indvendigt. (glasset er altså 5mm tykt)
For at give en ide af hvordan dette glas ser ud så tjek linket:

http://www.laser-magic.com/lavatower.htm

Jeg har planlagt at lavalampen skal gå fra gulvet fra loftet. Denne afstand
er 233 cm.
Derfor er der monteret en ottekantet "trækasse" over og under glasset (jeg
har prøvet at sende et billede med men så posten kom aldrig frem i
dk.videnskab...hvis der er nogen der gerne vil se et billede så bare skriv)
Disse ottekantete trækasser er hver 42 cm høje. I bunden af den nederste
trækasse er der monteret en fod. (Der blir en lille afstand imellem toppen
af lampen og loftet?)
I den nederste kasse skal der monteres en pære for at varme væsken i lava
lampen op.
Pæren vil blive monteret helt tæt op ad glasset - dog ikke så tæt at den
rører ved glasset.
Pæren vil blive lukket inde i et kammer, således at der ikke vil være så
meget varmetab.
Jeg har monteret en lysdæmper imellem lysnettet og pæren, således at det er
muligt at sætte pæren på fuld blus når lampen varmer op, og når væsken har
nået den rette temperatur, kan lyset så dæmpes således at der opnåes en
stabil temperatur.
Glasset går 8 cm ned i den ottekantede trækasse i bunden og går 2 cm op i
den ottekantede trækasse i toppen.
Hvor langt tid vil det tage at varme væsken op, når det vides at der er 22
liter i beholderen, at væsken er demi vand og at denne skal varmes op til 70
grader, hvis der bruges en 60 watt spot (lyser kun op ad)? -
100 watt almindelig pære? - 150 watt almindelig pære?

På forhånd tak

Søren

Fra : zigge

Dato : 06-07-03 20:56

"Søren" <sn1009@mail.dk> wrote in message

> [...]
> grader, hvis der bruges en 60 watt spot (lyser kun op ad)? -
> 100 watt almindelig pære? - 150 watt almindelig pære?

1 Watt varmer 1 gram (1 ml) vand 1 grad op i sekundet.

Mvh
//zigge

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 06-07-03 21:39

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> wrote in message

> 1 Watt varmer 1 gram (1 ml) vand 1 grad op i sekundet.

Husk at regne med at luften køler.

\MK

Fra : Søren

Dato : 06-07-03 22:13

> 1 Watt varmer 1 gram (1 ml) vand 1 grad op i sekundet.
>
> Mvh
> //zigge

Det vil sige at formlen ser således ud:

tid(sek) = effekt (watt)/mængde(ml) * ønsket temperatur(grader C)

For at beregne tiden med 60 watts pæren vil det altså være:

22000/60 * 70 = 25666,66 sek = 7,13 time

og så er der vel og mærke ikke taget højde for varmetab... jeg tror nok jeg
skal satse på en større pære end 60 watt =/

Søren

Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-07-03 23:13

In article <3f087e84$0$5169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
laser.snabela@pc.dk says...

> 1 Watt varmer 1 gram (1 ml) vand 1 grad op i sekundet.

I hvilket Univers gælder det? I det Univers, jeg befinder mig i, er vands
specifikke varmekapacitet godt nok 4,18 J/g/K.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 17:12

"Sven Nielsen" <sven@SPAMSPAMSPAMscientist.SPAM.com> wrote in message
> In article <3f087e84$0$5169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> laser.snabela@pc.dk says...

> I hvilket Univers gælder det? I det Univers, jeg befinder mig i, er vands
> specifikke varmekapacitet godt nok 4,18 J/g/K.

Dohh! Selvfølgelig Men det var da kun en lille konstant fejl

Mvh
//zigge

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 07-07-03 06:43

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
> 1 Watt varmer 1 gram (1 ml) vand 1 grad op i sekundet.
Det er 1 cal/s der har den egenskab.

Martin

Fra : LR

Dato : 06-07-03 22:04

> [...]
> grader, hvis der bruges en 60 watt spot (lyser kun op ad)? -
> 100 watt almindelig pære? - 150 watt almindelig pære?

Det er meget kompliceret, da ikke alle 60 watt absorberes af vandet. Det er
jo gennemsigtigt.

Mvh,

Lasse

Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-07-03 23:20

Søren wrote:
> [...]
> Ø 14 indvendigt. (glasset er altså 5mm tykt)
> For at give en ide af hvordan dette glas ser ud så tjek linket:

Som Lasse skriver, er det ikke særlig meget energi der bliver optaget,
men hvis man ser bort fra tabet, beregnes det således:

t = (m_vand * c_vand * (t_slut - t_0)/(q)
Hvor:
t er tiden i sekunder,
m_vand er massen af vand der skal opvarmes (22kg),
c_vand er vand's specifikke varmekapacitet (4.2(kJ/kg*grad)),
t_slut er sluttemperaturen(70 grader C),
t_0 er starttemperaturen (? stuetemp grader C) og
q er den tilførte energi (den pærer/ det varmelegeme du nu vil bruge)

Herved får man, med en 60W pærer:
t = (22kg * 4.2(kJ/kg*grad) * (70gradC - 20gradC))/60W =>
t = 49000 s ~ 14 timer
Så du skal nok finde et passende varmelegeme at benytte i stedet for en
elpærer. Og igen, er der jo set bort fra det tab der går til lys.

Håber det kunne bringe dig lidt på sporet.

Jonas Jalling

Fra : Søren

Dato : 07-07-03 08:22

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk.invalid>:
> Som Lasse skriver, er det ikke særlig meget energi der bliver optaget,
> men hvis man ser bort fra tabet, beregnes det således:

Ok...men der kommer jo til at ligge en "sjat" lava i bunden og denne vil
være en blanding imellem benzylalkohol og diphenylether (forudsagt at jeg
kan finde disse kemikalier). Jeg troede ikke det var værd at tage ind i
beregningerne fordi det kun bliver omkring en liter lava. Men nu hvor I
nævner det - lyder det relevant!

> [...]
> Så du skal nok finde et passende varmelegeme at benytte i stedet for en
> elpærer. Og igen, er der jo set bort fra det tab der går til lys.

Jeg kan ikke benytte et varmelegeme istedet for lampen, fordi lava'en skal
jo belyses for at man kan se den når det bliver mørkt. Det er muligvis en
mulighed at kombinere de 2, varmelegeme og lampe.
Jeg vil dog helst holde mig til kun at bruge pæren, hvis det er muligt. Jeg
har da set at der fås 300 W pærer. Det eneste jeg er bange for, er at træet
vil selvantænde eller begynde at lugte hvis man lukker en 300 W inde i et
helt lukket trækabinet....kan det blive et problem?? Kan man evt.
behandle/beklæde træet med et varmeisolerende materiale??

Søren

Fra : zigge

Dato : 07-07-03 17:25

> Jonas Jalling <jonas@jalling.dk.invalid>:

<snip - en korrekt'ere beregning >

> [...]
> helt lukket trækabinet....kan det blive et problem?? Kan man evt.
> behandle/beklæde træet med et varmeisolerende materiale??

Selvom du isolere kassen med f.eks. varmeisolerende plade, så vil du få
problemer med levetiden på pæren, den holder dårligt til varmen.
Den eneste type pære jeg kender der kan tage at blive lukket inde på den
måde er halogenrør, de er til gengæld også ret billige (20Kr for et 500W).
Men hvis jeg skulle komme med et forslag, så kunne du måske male bunden med
matsort maling og lade en cirkel i midten være umalet?
Eneste problem med det er så at der måske kommer spændinger i glasset? Men
det er et problem du får under alle omstændigheder...

Mvh
//zigge

Fra : Søren

Dato : 08-07-03 15:55

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev>
Selvom du isolere kassen med f.eks. varmeisolerende plade, så vil du få
> problemer med levetiden på pæren, den holder dårligt til varmen.

Varmeisolerende plade...hvor kan man få sådan noget??

> Den eneste type pære jeg kender der kan tage at blive lukket inde på den
> måde er halogenrør, de er til gengæld også ret billige (20Kr for et 500W).

Kunne man muligvis indlægge et kobberrør i bunden af røret som så var koblet
på et varmelegeme fra en gammel kaffemaskine. Så kunne man lade varmt vand
løbe igennem kobberrøret i glasset og på den måde opvarme væsken i røret??
Er det muligt at dæmpe effekten af et varmelegeme i en kaffemaskine?

> Men hvis jeg skulle komme med et forslag, så kunne du måske male bunden
med
> matsort maling og lade en cirkel i midten være umalet?

Det holder jo så ikke..hvis jeg maler bunden sort bliver lavaen ikke belyst
ordentligt om aftenen, natten.

> Eneste problem med det er så at der måske kommer spændinger i glasset? Men
> det er et problem du får under alle omstændigheder...

Der kommer vel ikke spændinger i glasset af at lade et kobberrør med varmt
vand i ligge på bunden af glasset. Hvad skulle disse spændinger egentligt
kunne skade? Kan man få stød ved berøring af glasset?

Søren

Fra : LR

Dato : 08-07-03 16:08

> [...]
> løbe igennem kobberrøret i glasset og på den måde opvarme væsken i røret??
> Er det muligt at dæmpe effekten af et varmelegeme i en kaffemaskine?

Jeg tror at et varmelægeme fra en dyppekoger eller elkedel er bedst. Forbind
den med en termostat og et 220 V relæ.

Mvh,

Lasse

Fra : Søren

Dato : 08-07-03 16:31

From: "LR" <lar@tdcadsl.dk>

> Jeg tror at et varmelægeme fra en dyppekoger eller elkedel er bedst.
Forbind
> den med en termostat og et 220 V relæ.

kan en termostat godt indstilles til et sted imellem 50 og 70 grader, for
det blir derimellem at væskens temperatur skal ligge. Hvorfor skal der et
relæ på?? - hvis der skulle ske et uheld og der kom vand ind i
dyppekogeren/elkedelen eller hva?

Søren

Fra : LR

Dato : 08-07-03 18:52

> [...]
> det blir derimellem at væskens temperatur skal ligge. Hvorfor skal der et
> relæ på?? - hvis der skulle ske et uheld og der kom vand ind i

De termostater jeg har set er fremstillet til en bestemt temperatur. Jeg ved
ikke, om der findes justerbare. Termostaten slutter en forbindelse mellem to
af dens stikforbindelser. Denne interne forbindelse kan ikke klare f.eks.
1000 W, derfor skal forbindelsen kun bruges til at udløse et relæ, hvori de
220 V løber.

Jeg tror dog, at den letteste løsning er at finde et lille varmelægeme,
f.eks. fra kaffemaskinen eller en minielkedel, som varmer så lidt, at der
opstår en temperaturligevægt i vandet på 50 - 70 C.

Der er vist ikke nogen LET måde (enkelt modstand, mv) at dæmpe et
varmelægeme, da effekten er for stor. Du kan dog købe små kredsløbe hos
f.eks. http://www.brinck.dk/ som kan klare det.

Mvh,

Lasse

Fra : Søren

Dato : 08-07-03 19:25

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> 1000 W, derfor skal forbindelsen kun bruges til at udløse et relæ, hvori

Kunne man muligvis bruge den lysdæmper som brinck har (BR556) til at justere
effekten så?

> Jeg tror dog, at den letteste løsning er at finde et lille varmelægeme,
> f.eks. fra kaffemaskinen eller en minielkedel, som varmer så lidt, at der
> opstår en temperaturligevægt i vandet på 50 - 70 C.

Det tror jeg man kan lede længe efter..desuden skal det være justerbart
eller tar det ekstremt langt tid at varme væsken...det skal være sådan at
varmelegemet kører på fuld knal under opvarmningen af væsken, og så når
væsken har nået den rette temperatur skal den "gå tomgang".

> Der er vist ikke nogen LET måde (enkelt modstand, mv) at dæmpe et
> varmelægeme, da effekten er for stor. Du kan dog købe små kredsløbe hos
> f.eks. http://www.brinck.dk/ som kan klare det.

Som for eksempel BR 451a?? Der står ikke noget om at man kan justere på
denne.. kan man det?
Hvis det er, hvor kan jeg så få fat i et passende relæ til denne?

Hvordan er princippet egentligt med en almindelig termostat som sidder på
radiatorer (http://www.vvs-grossisten.dk/radiatorer/img10.gif) Der kan man
jo justere temperaturen som man ønsker og så holder termostaten den
temperatur..

Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-07-03 21:40

"Søren" <sn1009@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3f0b0c62$0$13167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> radiatorer (http://www.vvs-grossisten.dk/radiatorer/img10.gif) Der kan man
> jo justere temperaturen som man ønsker og så holder termostaten den

Du kunne prøve din mors rejsestrygejern - det har passende
effekt og termostatregulering.

Mvh
Martin

Fra : Søren

Dato : 09-07-03 09:16

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev
> Du kunne prøve din mors rejsestrygejern - det har passende
> effekt og termostatregulering.
>
> Mvh
> Martin

Ja men nu er det jo nok ikke optimalt til at varme vand..ellers god ide

Søren

Fra : LR

Dato : 08-07-03 23:09

Prøv at ring til Brinck, de kan sikkert hjælpe med det hele!

Skal vandet absolut være 70 C i hele glasset? Så vidt jeg tror er det kun i
den nederste del af bunden, at væsken skal opvarmes, da den herved stiger
opad og afkøles, falder ned igen, mv.

I så fald er det jo lige før en 60 W pære med sort bund i glasset alligevel
kan klare det?

Mvh,

Lasse

Fra : Søren

Dato : 09-07-03 08:40

"LR" <lar@tdcadsl.dk> skrev i>

Skal vandet absolut være 70 C i hele glasset? Så vidt jeg tror er det kun i
> den nederste del af bunden, at væsken skal opvarmes, da den herved stiger
> opad og afkøles, falder ned igen, mv.

Vandet skal være 70C i bunden som du skriver. Men vandet i bunden vil jo
blive kølet af af det vand der ligger overpå det.

> I så fald er det jo lige før en 60 W pære med sort bund i glasset
alligevel
> kan klare det?

Jeg tvivler. Det link som jeg gav tidligere i den her tråd
http://www.sharpe.com/lavalamps beskriver hvordan den lavalampe på 1m i
højden (men ellers cirka samme dimensioner som min) tar 4-6 timer om at
varme om med en 250W pære.
At farve glasset i bunden sort, er som jeg skrev tidligere heller ikke en
mulighed, da der ikke vil komme nok lys til at belyse hele glasset om
aftenen-natten på den måde.

Søren

Fra : hobz

Dato : 08-07-03 20:11

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Herved får man, med en 60W pærer:
> t = (22kg * 4.2(kJ/kg*grad) * (70gradC - 20gradC))/60W =>

Jeg kan simpelthen ikke få det til 49000s, men der imod 76706s ~ 21 timer