Temperatur uden stof?
Fra : Tais

Dato : 05-07-03 12:19

Lad os forestille os en beholder uden noget som helst stof i nogen form; vil
det så være muligt at måle en temperatur midt inde i beholderen? Dette
pusler mig en del, da en temperatur angiver hvor meget energi et stof har og
dermed i hvilket omfang stofferne bevæger sig, men da der ikke er noget stof
er det så "korrekt" at angive en temperatur?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-07-03 12:26

Tais skrev:

>Lad os forestille os en beholder uden noget som helst stof i nogen form;

Prøv at læse den tråd der startede for en uge siden. Den hedder
"Temperatur". Der var én der spurgte om det samme.

Han/hun kaldte sig pudsigt nok også Tais.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 07-07-03 12:15

Tais wrote:
> måle en temperatur

Tænk over hvad du mener med begrebet temperatur, og hvordan du måler dette.

> Dette pusler mig en del, da en temperatur angiver hvor meget energi
> et stof har og dermed i hvilket omfang stofferne bevæger sig

En mere skræmmende definition ville nok være at 1/temperaturen
fortæller os ændringen af vores uvidenhed om energiens fordeling
på systemets mikroskopiske frihedsgrader når vi tilfører ekstra
energi udefra.

Dvs. 1/T = dS/dQ S entropi, Q varme

Har du f.eks. et krystal så sidder alle atomerne på bestemte positioner.
Men det gør de kun ved T=0 ved endelige temperaturere vil de svinge
omkring en ligevægtsposition. Jo varmer krystallet er, jo størrer bliver
svingningerne og jo mindrer ved vi om den præcise position af atomerne.

Matematisk: <(x-x0)²> = kbT / k dvs. middelafstanden til ligevægtspositionen
x0, vokser linært med temperaturen, og k er "fjerder" konstanten der
trækker imod ligevægt. Dette kan eksperimentelt observeres fra røntgen
spredning fra krystaller idet der er en karakteristisk forbedring af
peaks, dette blev først forklaret af Debye og Waller.

Med andre ord, tilfører vi energi, og ser at svingningerne bliver
større, således at vi ved mindrer om hvor atomerne sidder fordi de
er længrer borte fra deres ligevægtspositioner, så ved vi at temperaturen
er steget.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk