fred hoyle - astronomi
Fra : Jacob Jensen

Dato : 04-07-03 12:10

Hej

Jeg ligger idne med en bog fra 1962 der bare hedder "astronomi". Den er
skrevet af en Fred Hoyle. Mit spørgsmål er om man kan bruge den til noget i
år 2003. Kan jeg få noget ud af at læse den? Er teorien ændret? osv.

-Jacob

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-03 13:00

"Jacob Jensen" <omo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:3f056089$0$24691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> skrevet af en Fred Hoyle. Mit spørgsmål er om man kan bruge den til noget i
> år 2003. Kan jeg få noget ud af at læse den? Er teorien ændret? osv.

Sir Frederick Hoyle er proponent for teorien om steady-state. Jeg kender
ikke bogen, men han er jo et kendt navn som du nok kan have glæde af at
læse. Men der er jo sket meget siden 1963, hvor bogen udkom i DK.

Mvh
Martin

Fra : Jacob Jensen

Dato : 04-07-03 13:13

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Sir Frederick Hoyle er proponent for teorien om steady-state. Jeg kender
> ikke bogen, men han er jo et kendt navn som du nok kan have glæde af at
> læse. Men der er jo sket meget siden 1963, hvor bogen udkom i DK.

Præcis og jeg har ikke en dyt forstand på astronomi - jeg læste de først 5-6
sider og fandt det interessant, men jeg vil ikke fortsætter hvis teorien er
"forældet". Steady state?

-Jacob

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-07-03 13:33

Jacob Jensen wrote:
> Præcis og jeg har ikke en dyt forstand på astronomi - jeg læste de først
> 5-6 sider og fandt det interessant, men jeg vil ikke fortsætter hvis
> teorien er "forældet". Steady state?

Hvis det er interessant så læs det. Hvis det er forkert, og du senere
lærer hvorfor, så har du lært meget mere end hvis blot du har lært
hvad for teori der p.t. er koncensus om.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-07-03 13:53

In article <be3puj$7a4$1@sunsite.dk>, mlarsen@post7.tele.dk says...

> Sir Frederick Hoyle er proponent for teorien om steady-state. Jeg kender
> ikke bogen, men han er jo et kendt navn som du nok kan have glæde af at
> læse. Men der er jo sket meget siden 1963, hvor bogen udkom i DK.

Specielt fordi det var før Penzias og Wilson opdagede 2,7 K
mikrobølgestrålingen, som jo er den ekceptionelt vigtige opdagelse i
astronomien, der beviser, at steady-state teorien er forkert, og at
Universet tidligere har været meget mindre, hedere og tættere. Sammen
med Hubble-ekspansionen og Gamows nukleosyntese er dette et meget
tungtvejende bevis for hovedlinjerne i Big Bang teorien.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-03 15:26

"Sven Nielsen" <sven@NO.SPAM.SPAMscientist.SPAMcom> skrev i en meddelelse news:MPG.196f971d224eddee989689@news.sonofon.dk...
> [...]
> med Hubble-ekspansionen og Gamows nukleosyntese er dette et meget
> tungtvejende bevis for hovedlinjerne i Big Bang teorien.

Hoyle holdt fast ved steady-state helt frem til sin død i 2001.
Jeg fandt et interessant lille interview med ham:
http://www.panspermia.org/hoylintv.htm

Mvh
Martin

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 29-07-03 11:41

On Fri, 4 Jul 2003 13:59:42 +0200, Martin Larsen wrote:

> Sir Frederick Hoyle er proponent for teorien om steady-state. Jeg kender
> ikke bogen, men han er jo et kendt navn som du nok kan have glæde af at
> læse. Men der er jo sket meget siden 1963, hvor bogen udkom i DK.

Han har også udgivet en SF skønlitteratur: "Den sorte tåge" i 1986. Den er
egentlig meget sjov at læse!

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-07-03 11:46

In <pmesvbzrw56q$.1m7nre3qkwd6l$.dlg@40tude.net> Lars Bo Wassini <MitFornavn@MitEfternavn.Danmark> writes:

>Han har også udgivet en SF skønlitteratur: "Den sorte tåge" i 1986. Den er
>egentlig meget sjov at læse!

På engelsk er der en hel stribe (jeg gætter på omkring 20)
science fiction romaner af ham. En del er i samarbejde med
en søn, hvis jeg husker ret. De er af typen: Ok til et par
timer i hængekøjen i sommerhuset, men ikke bedre end det.
Den sorte tåge er med rette den eneste, der er oversat til dansk.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Schebye

Dato : 01-08-03 17:46

Lars din gamle kræmmer