Lava Lampe
Fra : Stefan

Dato : 02-07-03 22:23

Hej

Der skulle vel ikke være nogle herinde der har forsøgt at lave deres egenb
lavalampe eller kender nogle danske sider er omtaler emnet.

Stef

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 02-07-03 23:32

"Stefan" <stefware@email.dk> writes:

> Der skulle vel ikke være nogle herinde der har forsøgt at lave deres egenb
> lavalampe eller kender nogle danske sider er omtaler emnet.

Det er ikke særlig længe siden (nogle uger) at der var en del indlæg om
det (specielt var der en del om farvestoffer til at tilsætte
ingredienserne). Kig lidt tilbage i gruppen for at finde tråden.

..Henrik

--
Portland cement, see Concrete (in another book).
    -- fra indexet i "Concrete Mathematics"

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-07-03 08:10

> [...]
> det (specielt var der en del om farvestoffer til at tilsætte
> ingredienserne). Kig lidt tilbage i gruppen for at finde tråden.

Tak for hjælpen, jeg syntes det største problem er at finde ud af hvad de
forskellige ingredienser hedder på dansk og hvor de skaffes.

Stef

Fra : LR

Dato : 03-07-03 13:50

> Tak for hjælpen, jeg syntes det største problem er at finde ud af hvad de
> forskellige ingredienser hedder på dansk og hvor de skaffes.

Olie og sprit.

Mvh,

Lasse

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-07-03 13:59

> Olie og sprit.
>
> Mvh,
>
> Lasse

Joo men det er jo ikke helt lige meget hvilken sprit man bruger

/Stf

Fra : LR

Dato : 03-07-03 23:51

> Joo men det er jo ikke helt lige meget hvilken sprit man bruger

Har du overhovedet forsøgt?

Mvh,

Lasse

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 04-07-03 07:08

> Har du overhovedet forsøgt?
>
> Mvh,
>
> Lasse

Ja!

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 04-07-03 15:13

Stefan Jacobsen <stefware@email.dk> writes:
> Ja!

Det lyder som om at du har fået det til at virke. Jeg vil meget gerne
høre flere detaljer. Hvordan varmede du? Hvor hurtigt steg boblerne
op? har du et billede?

Jeg har forsøgt med madolie of en blanding af vand og sprit. Det tog
lidt tid at få det to faser lige tunge. Så vidt jeg kan huske blev jeg
enig med migselv om at hvis det skulle se rigtigt smart ud så skulle
man have fat i nogle væsker er var mere tyktflydende end madolie og
sprit/vand. Jeg nåede aldrig til at varme på systemet..

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : LR

Dato : 04-07-03 17:45

> Jeg har forsøgt med madolie of en blanding af vand og sprit. Det tog

Et skud i tågen af mig, men måske er fuldsyntetisk olie (visse motorolier)
bedre stabilt i længden end vegetabilsk og mineralsk olie, da fuldsyntetisk
er mere homogent (på en eller anden kemisk måde).

Hvis tingene skal farves, bruges vandopløselig farve til spritten og f.eks.
anilinfarve til olien.

Mvh,

Lasse