luften ud af dæk
Fra : Jakob Harming

Dato : 02-07-03 15:52

Hej

Jeg vil høre om der nogen der kender til at luften fiser hurtigere ud
af slangen i cykelhjulet her om sommeren end om vinteren, så man skal
oftere pumpe dækket?

Hvis der er, er spørgsmålet så hvorfor?

/Jakob

Fra : Kenneth Hansen

Dato : 02-07-03 16:52

On Wed, 02 Jul 2003 16:51:46 +0200, Jakob Harming
<jakob_harming@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg vil høre om der nogen der kender til at luften fiser hurtigere ud
>af slangen i cykelhjulet her om sommeren end om vinteren, så man skal

Det skyldes, at om sommeren skinner solen mere end om vinteren. Hvis
din cykel og især dækkene står i solskin, så bliver de meget, meget
varmere end om vinteren, og derved stiger trykket meget i dækkene.
Luften siver derved hurtigere ud.

Kenneth

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 03-07-03 09:18

Jakob Harming skrev:
> [...]
>
> Jeg vil høre om der nogen der kender til at luften fiser hurtigere ud
> af slangen i cykelhjulet her om sommeren end om vinteren, så man skal

Jeg ved ikke om det hjælper, men prøv at tage cyklen til en akupunktør,
det kan være han kan hjælpe

Ok, ok, jeg hopper ned i hullet igen

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jens Harming

Dato : 03-07-03 10:05

Hmmmm...
Luften fiser kun ud hvis der er et hul.....så lap slangen.....kontroller
ventilen
På med arbejdstøjet....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-03 23:35

Jens Harming <jensharming@oncable.dk> skrev i en
> Hmmmm...
> Luften fiser kun ud hvis der er et hul.....så lap slangen.....kontroller
> ventilen
> På med arbejdstøjet....

Nej, luft diffunderer gennem gummi, prøv f.eks. at pumpe med CO2, så går det
hurtigere. Det kan tænkes at processen går hurtigst når gummiet er varmere,
også uden at trykket er større.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 03-07-03 23:50

> Nej, luft diffunderer gennem gummi, prøv f.eks. at pumpe med CO2, så går
det
> hurtigere.

Eller helium, som i balloner.

Lasse

Fra : Jens Harming

Dato : 04-07-03 09:43

Ok
Jeg anerkender teorien og ved at luft diffunderer....Men forklar så, at jeg
højst vedligeholder dæktryk hveranden måned....kører med ca. 50 psi.
Behov for ugevis pumpning skyldes altid lille hul eller defekt ventil. Især
i vekslende frost og tø synes kuglen i ventilen at blive utæt, men dette er
ikke veldokumenteret.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-07-03 09:46

Preben Riis Sørensen skrev:
> Nej, luft diffunderer gennem gummi, prøv f.eks. at pumpe med CO2,
> så går det hurtigere. Det kan tænkes at processen går hurtigst når
> gummiet er varmere, også uden at trykket er større.

Man er for mange år siden gået fra gummi til *butylgummi* til
slanger, netop fordi butylgummi har en god varmebestandighed
og særligt lav gennemtrængelighed for luft og andre gasser.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt