Kugleskørt ?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-07-03 23:25

Da jeg ikke kunne finde nogen arkæologigruppe, prøver jeg her:

Ved havegravning fandt jeg en lille, 15 mm, kuglerund, gullighvid 'sten',
lidt ru i overfladen, enkelte naturligt udseende småfejl. Jeg har så
overvejet følgende: 1) Det er en helt rund natursten. 2) Det er en ikke
særlig gammel menneskabt genstand til et eller andet specialformål. 3) Det
er min stenalder-tiptiptip....-oldefars legetøj.

Er der nogen (seriøse) bud? Eller bud på, hvem man kan opsøge ang.
opklaring.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 01-07-03 23:42

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> specialformål. 3) Det er min stenalder-tiptiptip....-oldefars legetøj.
>
> Er der nogen (seriøse) bud? Eller bud på, hvem man kan opsøge ang.

Marmorkugle ?

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-07-03 23:42

Det er sikkert o.k., men ellers ville jeg tro at dk.videnskab.historie
måske var bedre.

>Ved havegravning fandt jeg en lille, 15 mm, kuglerund, gullighvid 'sten',
>[beskrivelse]

>Er der nogen (seriøse) bud?

Det er der vist ingen der kan sige på det grundlag. Et oploadet foto
ville måske hjælpe.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Christian

Dato : 02-07-03 09:41

<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>særlig gammel menneskabt genstand til et eller andet specialformål. 3) Det
>er min stenalder-tiptiptip....-oldefars legetøj.

Dem var min barndoms baghave fuld af. Jeg prøvede at flække nogen af
dem, og inden i var der en lilla krystal (den der meget almindelige
krystal som jeg har glemt navnet på)

/Christian

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 02-07-03 12:34

"Christian" <christian@fabel.dk> wrote in message

> Dem var min barndoms baghave fuld af. Jeg prøvede at flække nogen af
> dem, og inden i var der en lilla krystal (den der meget almindelige
> krystal som jeg har glemt navnet på)

Amethyst ??

mvh
Gitte

Fra : Per A. Hansen

Dato : 02-07-03 22:27

> [...]
> særlig gammel menneskabt genstand til et eller andet specialformål. 3) Det
> er min stenalder-tiptiptip....-oldefars legetøj.

Det bliver gætteri uden et billede.
Men en næsten kuglerund sten med den farve er ikke
sjældent at træffe i naturen. Det er en sten af kvarts
( med den farve), der har rullet rundt i havet gennem masser af
år.

Per A. Hansen