Koordinater i Excel
Fra : Niels Bauer

Dato : 30-06-03 19:09

Jeg ved ikke om det her er off topic. I så fald beklager jeg.

Jeg har et spørgsmål: Kan man arbejde med koordinater i planet i Excel og
eksempelvis beregne afstanden mellem (3,4) og (6,3).

Jeg ved godt hvordan man regner det ud "i hånden", men jeg har en opgave,
hvor jeg skal beregne utrolig mange afstande, og tænkte Excel kunne hjælpe,
men jeg synes ikke jeg kan hitte ud af det derinde. Hvordan gør man?

--
Niels

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-06-03 20:03

"Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> writes:

> [...]
> hvor jeg skal beregne utrolig mange afstande, og tænkte Excel kunne hjælpe,
> men jeg synes ikke jeg kan hitte ud af det derinde. Hvordan gør man?

Det er vist et spørgsmål for

<URL:news:dk.edb.regneark> eller
<URL:news:dk.edb.programpakker.ms-office>

Det kommer jo an på hvordan du opbevarer dine koordinater. Jeg tror ikke
Excel har punkter som en indbygget type (der er intet i help på hverken
"point" eller "coordinate").

Denne gruppe kan vist ikke sige andet end "Pythagoras havde ret", men
det ved du jo godt. :)

/L

Fra : Niels Bauer

Dato : 30-06-03 20:11

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> "point" eller "coordinate").
>
> Denne gruppe kan vist ikke sige andet end "Pythagoras havde ret", men

hehe. Ja tak for rådene. Har heller ikke kunnet finde noget med koordinater.
Det ville ellers være smart. Jeg er nu ved at konstruere et regneark på den
hårde måde, der trods alt letter arbejdet end hvis du skulle laves i hånden.

--
Niels

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 20:28

Niels Bauer wrote:

> [...]

Prøv den gruppe, der sidder nogle der kan sige ja / nej.

Og til mere end du har forestillet dig.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-03 21:42

Niels Bauer skrev:

>Jeg har et spørgsmål: Kan man arbejde med koordinater i planet i Excel og
>eksempelvis beregne afstanden mellem (3,4) og (6,3).

Om ikke andet kan du bruge to felter pr. koordinatsæt. Så kan du
lave alle de beregninger hjertet kan begære.

--
Bertel

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-06-03 22:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Om ikke andet kan du bruge to felter pr. koordinatsæt. Så kan du
> lave alle de beregninger hjertet kan begære.

Excel kan godt regne med komplekse tal - det kan gøre det nemmere

/carsten

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 30-06-03 22:29

Bertel Lund Hansen
> Om ikke andet kan du bruge to felter pr. koordinatsæt. Så kan du
> lave alle de beregninger hjertet kan begære.

Ja - gør f.eks. for (3,4) og (6,3) :

Læg
3 ind i celle A3
4 ind i celle B3
6 ind i celle C3
3 ind i celle D3

Udregn afstanden i celle E3 som :
= kvrod((A3-C3)^2 + (B3-D3)^2)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : zigge

Dato : 30-06-03 22:14

"Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> wrote in message
> Jeg ved ikke om det her er off topic. I så fald beklager jeg.

Det er der sikkert nogle der syntes...

> men jeg synes ikke jeg kan hitte ud af det derinde. Hvordan gør man?

Jeg vil foreslå at du kikker på at bruge Acess istedet, Excel og Acess er to
sider af samme sag...

Mvh
//zigge

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 30-06-03 23:02

zigge <laser.snabela@pc.dk> wrote:

> "Niels Bauer" <nbauer@get2net.dk> wrote in message
>
> Det er der sikkert nogle der syntes...

Og det her er mere off topic ...

> Jeg vil foreslå at du kikker på at bruge Acess istedet, Excel og Acess er to
> sider af samme sag...

Det var nok det dårligste råd i lang tid (efter min mening). Access er
meget mere kompleks end Excel og til de her beregninger er det nok med
Excel.

Excel kan uhyggeligt meget, og det er ikke normalt ikke nødvendigt at
bruge andet.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-03 09:00

zigge skrev:

>Jeg vil foreslå at du kikker på at bruge Acess istedet, Excel og Acess er to
>sider af samme sag...

Nej, det er det nu ikke, men der er fælles områder fordi regneark
traditionelt udbygges med en forktøblet databasemulighed, og
fordi databaser kan programmeres til at te sig som næsten hvad
som helst.

Der vil være alt for meget overhead ved at sætte en
Accessdatabase op til at løse en regnearksopgave.

--
Bertel

Fra : Rikke

Dato : 01-07-03 17:22

Prøv i gruppen dk.edb.programpakker.ms-office der er sikkert nogle der kan
hjælpe =)