Ferskvandsmuslinger
Fra : Jane

Dato : 30-06-03 15:57

Er der nogen her i gruppen, som ved om muslinger fra en sø/dammuslinger,
kan spises, det er jo nogle store flotte nogen, meget større end
blåmuslinger, men måske er de giftige/forurenet???
--
Venlig Hilsen
Jane

Fra : PEHnews

Dato : 30-06-03 20:37

"Jane" <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> wrote in message

> Er der nogen her i gruppen, som ved om muslinger fra en sø/dammuslinger,
> kan spises, det er jo nogle store flotte nogen, meget større end
> blåmuslinger, men måske er de giftige/forurenet???
Jeg hørte en gang en naturvejleder sige i fjernsynet at de store
dammuslinger godt kunne spises smagte omtrent som kylling. - Men jeg ville
ikke gøre det. De lever af at filtere søvandet og en stor bestand af f.eks.
dammuslinger kan faktisk gøre en mindre sø klarvandet! Men de ophober
givetvis også en hel del mere eller mindre behagelige stoffer fra "snav" og
mikroorganismer de filtrerer fra i deres gællefiltreringsapparat.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 21:03

Jane wrote:

> Er der nogen her i gruppen, som ved om muslinger fra en sø/dammuslinger,
> kan spises, det er jo nogle store flotte nogen, meget større end
> blåmuslinger, men måske er de giftige/forurenet???

Hm, jeg ville spørge sundhedsmyndighederne,
jeg tør ikke give et bud..

Selvom saltvands-samme spise jævnligt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-03 21:41

Jane skrev:

>Er der nogen her i gruppen, som ved om muslinger fra en sø/dammuslinger,
>kan spises, det er jo nogle store flotte nogen, meget større end
>blåmuslinger, men måske er de giftige/forurenet?

Jeg har læst at man ikke bør spise muslinger eller østers i
større mængder netop fordi de ophober affaldsstoffer. Jeg mindes
ikke at der blev talt om salte eller ferske af slagsen.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 01-07-03 16:05

Jane <nokvin@FJøRnDæTTehotmail.com> wrote in

Tak for svarne, ja så tror jeg nu nok, indtil videre, at jeg vil holde mig
til blåmuslinger.

--
Venlig Hilsen
Jane