|
| isolering af vandtank Fra : alexbo |
Dato : 29-06-03 17:55 |
|
Davs NG
Jeg skal montere en vandtank i en bus, rummet til det brug er 60*60*60 cm,
jeg vil lave en rustfri tank på 40*40*40 cm., og anbringe 10 cm. isolering
udenom.
Spørgsmålet er om det vil være en fordel at droppe isoleringen i bunden og
fordoble foroven.
hvordan beregner jeg fordelingen af isolering i bund, sider, top.
Hvordan beregner jeg varmetabet.
Hvis jeg ønsker at kunne holde tanken frostfri i -15g. på hvor mange watt
skal så varmelegemet i bunden være.
mvh
Alex Christensen
| |
Jørgen Rasmussen (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen |
Dato : 29-06-03 18:27 |
|
alexbo wrote:
Klip
> Spørgsmålet er om det vil være en fordel at droppe isoleringen i bunden og
> fordoble foroven.
> hvordan beregner jeg fordelingen af isolering i bund, sider, top.
Du skal fordele det jævnt på alle sider. Der er måske en anelse temp.
forskel fra top til bund, men formentlig langt under en grad.
Hvis der er et varmelegeme i bunden af tanken er der mere.
> Hvordan beregner jeg varmetabet.
> Hvis jeg ønsker at kunne holde tanken frostfri i -15g. på hvor mange watt
> skal så varmelegemet i bunden være.
>
Du kan ikke holde den frostfri. Uanset hvor godt du isolerer vil den
fryse på et eller andet tidspunkt.!
Det afhænger af temperaturen udenfor tanken. Hvordan den varierer over
tiden. Og isolationen af bussen.
Du må komme med flere oplysninger om hvordan beholderens omgivelser er.!
(Jeg er ikke fagmand mht. at regne på isolation. Men arbejder til daglig
med vurdering af temperaturer og tidskonstanter)
Mvh. Jørgen
| |
alexbo (29-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-06-03 19:01 |
|
"Jørgen Rasmussen" skrev
> Du skal fordele det jævnt på alle sider. Der er måske en anelse temp.
> forskel fra top til bund, men formentlig langt under en grad.
Det jeg mener er, at varmen falder ikke ud af bunden, men forsvinder fra
toppen, modsat en frostdisk der kan være åben i toppen uden at kulden løber
ovenud.
> Du kan ikke holde den frostfri. Uanset hvor godt du isolerer vil den
> fryse på et eller andet tidspunkt.!
Det er jo det jeg vil bruge varmelegemet til, hvis det kan opveje tabet kan
jeg ikke se det umulige.
> Det afhænger af temperaturen udenfor tanken. Hvordan den varierer over
> tiden. Og isolationen af bussen.
Temp er - 15 og tanken står i bagagerummet uden for bussens isolering, men
selvfølgelig i læ for vind, og en smule isolering af selve bussens
opbygning.
Hvis man forestiller sig en sådan kasse stående i et frostrum, og man ønsker
at opretholde en temp. 15 g højere i kassen end udenfor, hvor stor en
varmetilførsel inde i kassen skal man så bruge.
Det er jo ikke meget anderledes end at holde et hus opvarmet, men jeg kender
ikke beregningsmetoderne.
De K værdier man kan læse om ang. isolering må jo kunne bruges til noget,
men hvordan.
Jeg har nu gjort hvad jeg skulle have startet med, nemlig downloadet et
program fra Rockwoll, nu må jeg se om jeg kan bruge det.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Heller (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Heller |
Dato : 29-06-03 19:44 |
|
alexbo wrote in <bdn9ct$p2f$1@news.cybercity.dk>:
> Hvis man forestiller sig en sådan kasse stående i et frostrum,
> og man ønsker at opretholde en temp. 15 g højere i kassen end
> udenfor, hvor stor en varmetilførsel inde i kassen skal man så
> bruge. Det er jo ikke meget anderledes end at holde et hus
> opvarmet, men jeg kender ikke beregningsmetoderne.
> De K værdier man kan læse om ang. isolering må jo kunne bruges
> til noget, men hvordan.
Du kan bruge følgende til at bestemme hvor meget effekt der
strømmer gennem kassens væg:
P = K A (T1 - T2) , hvor K = lambda/h
P = effekt der strømmer gennem vægen
K = K-værdi
A = vægarealet
T1 og T2 er temperaturerne på hver side af vægen.
Hvis temperaturen inden i kassen og temperaturen uden for kassen
er konstante er der ligevægt og varmelegemet skal tilføre lige
så meget energi som der strømmer ud gennem vægen.
| |
Martin Heller (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Heller |
Dato : 29-06-03 19:46 |
|
Martin Heller wrote in <bdnc6n$sqc$1@news.cybercity.dk>:
> hvor K = lambda/h
lambda = varmeledningsevne
h = vægens tykkelse
| |
alexbo (29-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-06-03 20:18 |
|
"Martin Heller" skrev
> > hvor K = lambda/h
>
> lambda = varmeledningsevne
> h = vægens tykkelse
Tak
mvh
Alex Christensen
| |
sune vuorela (29-06-2003)
| Kommentar Fra : sune vuorela |
Dato : 29-06-03 20:34 |
|
En der kalder sig Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> skrev:
>> hvor K = lambda/h
>
>lambda = varmeledningsevne
>h = vægens tykkelse
Hvordan er det nu med flere forskellige materialer lagvis i væggen?
--
Sune
| |
Martin Heller (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Heller |
Dato : 29-06-03 20:54 |
|
sune vuorela wrote in
<1ofufvgojedjtg7hadriii4nrsuiibm0a0@4ax.com>:
> Hvordan er det nu med flere forskellige materialer lagvis i
> væggen?
En væg bestående af n forskellige materialer har en K-værdi som
kan beregnes som 1/K_res = 1/K_1 + 1/K_2 + ... + 1/K_n
| |
alexbo (29-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 29-06-03 21:29 |
|
"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> >
P = K A (T1 - T2) , hvor K = lambda/h
> P = effekt der strømmer gennem vægen
> K = K-værdi
> A = vægarealet
> T1 og T2 er temperaturerne på hver side af vægen.
Ifølge Rockwoll har A batts en lambdaværdi på 39= 39 mW/m.K (milliWatt/meter
Kelvin)
Hvis jeg tager min kasse, siger den i snit er 50 cm på hver led får jeg 1,5
kvm. med 10 cm væg er den 1/10 af normen, med 15 g forskel igen 15 gange
normen.
Det vil sige et varmetab på
1,5*10*15*39mW = 8775 mW
Det er ikke ret meget, hvor gik det galt.
Og hvad har Kelvin med det at gøre, når man nu har brugt 1oC.
Nedenstående klippet fra Rockwoll.
Lambda- og U-værdi
Hvad er lambda-værdi?
Lambda-værdi (l) - også kaldet varmeledningsevne - er et
tal, der udtrykker, hvor godt et materiale leder varme. Et materiales
lambda-værdi angiver, hvor stor varmemængde, målt i Wh, der i løbet af en
time passerer gennem materialet på 1 m2 med en tykkelse af 1 m, når
temperaturforskellen mellem de 2 flader er 1oC. Jo mindre et materiales
praktiske lambda-værdi er, desto bedre isolerer det.
Hvad er lambda-klasse?
Lambda-klasse er en af Varmeisoleringskontrollen fastlagt
skala for den praktiske isoleringsevne angivet i mW/m·K (milliWatt/meter
Kelvin), hvor det enkelte isoleringsmateriale er indplaceret. F.eks.
Rockwool Flexi A-Batts, klasse lp = 39 mW/m·K. Jo lavere lambda-klasse,
desto bedre isolering.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Heller (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Martin Heller |
Dato : 29-06-03 22:28 |
|
alexbo wrote in <bdni0l$15me$1@news.cybercity.dk>:
> Det vil sige et varmetab på
> 1,5*10*15*39mW = 8775 mW
>
> Det er ikke ret meget, hvor gik det galt.
Der er da ikke noget galt. Du skal have et varmelegeme på 8 Watt
til at varme uafbrudt hvis du vil holde den temperaturforskel.
Det er vel ok.
> Og hvad har Kelvin med det at gøre, når man nu har brugt 1oC.
Der er ikke nogen forskel i dette tilfælde da det er
temperaturforskelle der er tale om. Eneste forskel på Kelvin
skalaen og Celcius skalaen er nulpunktet. Du kan regne fra
kelvin til celcius ved at lægge 273 grader til celcius
temperaturen.
| |
Preben Mikael Bohn (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Preben Mikael Bohn |
Dato : 29-06-03 22:42 |
|
Martin Heller wrote:
> Der er ikke nogen forskel i dette tilfælde da det er
> temperaturforskelle der er tale om. Eneste forskel på Kelvin
> skalaen og Celcius skalaen er nulpunktet. Du kan regne fra
> kelvin til celcius ved at lægge 273 grader til celcius
> temperaturen.
Hrmf, 273.15...
Med venlig hilsen Preben
| |
alexbo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-06-03 05:16 |
|
"Martin Heller" < skrev
> Der er da ikke noget galt. Du skal have et varmelegeme på 8 Watt
> til at varme uafbrudt hvis du vil holde den temperaturforskel.
> Det er vel ok.
Det glæder mig, jeg har lagt et 60W thermostatstyret varmelegeme ind, og
sendt bussen til Norge, men var noget bekymret for, om jeg ville blive
ringet op til vinter.
mvh
Alex Christensen
| |
zigge (30-06-2003)
| Kommentar Fra : zigge |
Dato : 30-06-03 11:21 |
|
"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message
news:3EFF216E.5090002@aa.sa.dk...
> alexbo wrote:
>
> Klip
>
> > Spørgsmålet er om det vil være en fordel at droppe isoleringen i bunden
og
> > fordoble foroven.
Siden tanken ikke (går jeg ud fra) vil være så fyldt at der er vand i
kontakt med toppen af beholderen, vil den være lidt selvisolerende i toppen,
pga. luften der står over vandet.
Jeg vil foreslå at du isolerer med et ensartet lag, f.eks. PU-skum.
Varmelegmet behøver sansynligvis ikke at være mere end en pære der ligger
under bunden af tanken.
Mvh
//zigge
| |
alexbo (30-06-2003)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-06-03 15:39 |
|
"zigge" skrev
> Siden tanken ikke (går jeg ud fra) vil være så fyldt at der er vand i
> kontakt med toppen af beholderen, vil den være lidt selvisolerende i
toppen,
> pga. luften der står over vandet.
Det havde jeg ikke lige tænkt på.
Jeg har lavet en del tanke af den slags til brug i DK, og tit tænkt at det
måtte der kunne regnes på.
Men det har vist sig at fungere.
Nu sender jeg nogle til Norge, og dermed kom frygten for at de længere og
koldere vintre, vil skabe problemer.
Nu kan det undre at jeg ikke har spurgt tidligere, en eftermiddag ved PCèn
og fine beregninger er resultatet.
At det blev 60W skyldes nærmest at et varmelegeme til et busspejl er på 30W,
og sådan 2 sidder fint under bunden af tanken.
mvh
Alex Christensen
| |
|
|