Magnetisme frembragt af?
Fra : Carlsen

Dato : 29-06-03 06:39

Hej NG'er...

Jeg læste at det var elektronernes spin i de ferromagnetiskestoffer som
frembragte magnetismen - det er da ikke rigtigt vel!?!?

-LC

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 29-06-03 15:26

>Jeg læste at det var elektronernes spin i de ferromagnetiskestoffer som
>frembragte magnetismen - det er da ikke rigtigt vel!?!?
[...]

Elektroner i bevægelse giver anledning til et magnetisk felt B (højre
tommelfinger i bevægelsesretningen og dine fingre beskriver
magnetfeltets retning), ligesom kun elektroner i bevægelse påvirkes af
et evt. magnetfelt.

Henrik

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 29-06-03 15:29

> [...]
>tommelfinger i bevægelsesretningen og dine fingre beskriver
>magnetfeltets retning), ligesom kun elektroner i bevægelse påvirkes af
[...]

Undskyld. Tommelfingeren i strømmens retning. Strømmen har kun samme
retning, som partiklerne, hvis der er tale om positive ladninger. :)

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-03 15:36

Henrik Koksby Hansen skrev:

> [...]
>tommelfinger i bevægelsesretningen og dine fingre beskriver
>magnetfeltets retning), ligesom kun elektroner i bevægelse påvirkes af

Det er ikke rigtigt. Begge dele gælder generelt for ladede
partikler. F.eks. afbøjes alfrastråling (heliumkerner) til den
modsatte side af betastråling (elektroner).

--
Bertel

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 29-06-03 17:36

>Det er ikke rigtigt. Begge dele gælder generelt for ladede
>partikler. F.eks. afbøjes alfrastråling (heliumkerner) til den
>modsatte side af betastråling (elektroner).
[..]

Undskyld; jeg er ret dårlig til at formulere mig idag, så jeg prøver
igen. :)

Det gælder naturligvis for alle ladede partikler, som er i bevægelse,
at de giver anledning til et magnetisk felt. Men _kun_ hvis de er i
bevægelse.

Den regel jeg nævner kan kun bruges for positivt ladede partikler. Så
at bruge elektroner i mit første eksempel, var direkte forkert. For
negativt ladede partikler er magnetfeltet modsat rettet, hvis
bevægelsesretningen, vel at mærke, er den samme, for hhv. den positivt
og den negativt ladede partikel.

Kraften, der påvirker en ladning, udtrykkes vedd produktet af
ladningen q og hastigheden v, krydset med det magnetiske felt B.
Dermed vil kraften, som du rigtigt nok nævner, virke modsat på en
negativt ladet partikel, i forhold til en positivt ladet.

Henrik