Elementer...
Fra : Carlsen

Dato : 28-06-03 10:36

Hej NG...

Hvorfor er det (eller er det?) farligt/forkert at genoplade
"ikke-genopladelige-batterier"???

-LC

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 28-06-03 11:05

Carlsen wrote:
> Hvorfor er det (eller er det?) farligt/forkert at genoplade
> "ikke-genopladelige-batterier"???

Alkaline batterier kan godt genoplades.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-03 14:48

Carlsen skrev:

>Hvorfor er det (eller er det?) farligt/forkert at genoplade
>"ikke-genopladelige-batterier"???

De eksploderer (ikke særlig voldsomt) hvis de får for meget -
også alkaline.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-06-03 14:49

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> De eksploderer (ikke særlig voldsomt) hvis de får for meget -
> også alkaline.

Åbner de sig bare og lækker eller?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-03 14:59

Morten Bjergstrøm skrev:

>Åbner de sig bare og lækker eller?

Der lyder et højt plop, og så lækker de, og det er ikke særlig
lækkert.

--
Bertel

Fra : Carlsen

Dato : 28-06-03 18:18

> Der lyder et højt plop, og så lækker de, og det er ikke særlig
> lækkert.

Så altså ingen vanvittig fare...højst lidt svineri!?

-LC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-06-03 18:31

Carlsen skrev:

>Så altså ingen vanvittig fare...højst lidt svineri!?

Ja, det er hvad jeg har oplevet.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 08-07-03 14:36

Carlsen kalligraferede, i

> Så altså ingen vanvittig fare...højst lidt svineri!?

Det sker under varmeudviklilng - afhængig af strømstyrken og så indeholder
batteriet syre, der kan ætse hud og hvad der ellers måtte være i nærheden
(plastikisolering af ledningen til opladeren fx).

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-07-03 17:03

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev:

> [...]
> indeholder batteriet syre, der kan ætse hud og hvad der ellers
> måtte være i nærheden (plastikisolering af ledningen til opladeren

Så hurtigt ætser syre ikke. Bare man vasker sine hænder efter at have
fået syre på sig og aftørrer de steder, hvor syren er endt så er det
fint.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 08-07-03 17:33

Morten Bjergstrøm kalligraferede, i

> Så hurtigt ætser syre ikke. Bare man vasker sine hænder efter at have
> fået syre på sig og aftørrer de steder, hvor syren er endt så er det
> fint.

Jeg siger jo ikke noget om hvor hurtigt det går. Men man skal nok ikke lade
det stå uovervåget i længere tid ...

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-07-03 20:10

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev:

> Jeg siger jo ikke noget om hvor hurtigt det går. Men man skal nok
> ikke lade det stå uovervåget i længere tid ...

Det ville jeg nu ikke være specielt nervøs for.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 09-07-03 13:39

> Det ville jeg nu ikke være specielt nervøs for.

Det må du jo selv om. Iøvrigt går det op for mig at det ikke er syre, men
base - i hvert fald i alkalinebatterier. Jeg aner ikke hvad brunstens-
består af. Lithium-Ion er vist en historie for sig.

David

--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-07-03 15:15

> Det må du jo selv om.

Og det er der en god grund til. Jeg ved ikke, hvor din "frygt" for
syrer og baser stammer fra. Eksempelvis vil der ikke ske noget med
isoleringen, på de ledninger du nævner, ved kontakt med syren. Rent
faktisk er det tilrådeligt at visse syrer opbevares i plastflasker bla.
koncentrede opløsninger af myresyre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Sven

Dato : 29-06-03 02:07

> Hej NG...
>
> Hvorfor er det (eller er det?) farligt/forkert at genoplade
> "ikke-genopladelige-batterier"???
>
> -LC

De fleste batterier kan nu godt genoplades, alkaline er dog langt de bedste.
For at undgå at de bliver for varme (det er SVJV det der ødelægger dem), har
jeg lavet en "step"lader, dvs den lader i 30 sek., laver ingenting i 30
sek., lader i 30 sekunder osv osv. På denne måde bliver de ikke varmere end
de kan tåle. Jeg har dog stadig lidt problemer med 9V batterier.

Når de "eksploderer", revner de som regel i den ene ende, og det sviner ad
h....... til, men jeg har aldrig været ude for et der var farligt.

Sven