Gnist
Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-06-03 08:06

Jeg sidder lige og undre mig over hvad det er der gør at en kold gnist kan
tænde gas. ???

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-03 08:33

Lars Bo Wassini skrev:

>Jeg sidder lige og undre mig over hvad det er der gør at en kold gnist kan
>tænde gas. ?

Hvorfor tror du at den er kold? Har du aldrig set et sted hvor
lynet er slået ned? Der bliver brændt.

--
Bertel

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-06-03 08:48

On Fri, 27 Jun 2003 09:33:18 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor tror du at den er kold? Har du aldrig set et sted hvor
> lynet er slået ned? Der bliver brændt.

Nu sad jeg og legede med en lighter og jeg har endnu ikke brændt mig på den
gnist... Ikke helt at sammenligne med et lyn

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-06-03 09:23

Lars Bo Wassini skrev:

>Nu sad jeg og legede med en lighter og jeg har endnu ikke brændt mig på den
>gnist... Ikke helt at sammenligne med et lyn

Næ, men det er jo også så lille et 'bål' at der ikke er energi
til at påvirke dig mærkbart.

Hvis man leger med en elektricermaskine, kan man se bitte små,
sorte brændemærker hvis man er heldig, men som regel hopper
gnisten så meget rundt på fingeren at den ikke når at sætte
mærke.

--
Bertel

Fra : Peter Lind

Dato : 27-06-03 12:13

"Lars Bo Wassini" <MitFornavn@MitEfternavn.Danmark> wrote in message

> Jeg sidder lige og undre mig over hvad det er der gør at en kold gnist kan
> tænde gas. ???

En kold gnist ?
Hvilken temperatur har den da ?

Men altså, der skal nødvendigvis ikke varme til at antænde gas, blot en
energi-forøgelse, som kan sætte gang i gassens reaktion med den omgivende
ilt. Og sådan en gnist er jo nærmest ren energi.
Der er sikkert nogle kloge kemi-hoveder herinde, der kan fortælle hvor meget
der skal til for at antænde gassen, og så kan vi jo prøve at regne på hvor
meget gnisten egentlig leverer.

Mvh
Peter Lind

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-06-03 16:15

"Lars Bo Wassini" <MitFornavn@MitEfternavn.Danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg sidder lige og undre mig over hvad det er der gør at en kold gnist kan
> tænde gas. ???

En gnist har da en ret høj temperatur, der kan
måles v.h.a. det lys, den udsender.
Hvis du ikke kan opfatte det som varme, skyldes
det, at området med den høje temperatur er lille.
Luften/partiklen der gløder, kan derimod let overføre
noget af sin energi til brændbare gasser, der herved kan opnå
temperaturer over flammepunktet.

Per A. Hansen

Fra : LR

Dato : 27-06-03 19:06

> En gnist har da en ret høj temperatur, der kan
> måles v.h.a. det lys, den udsender.

Ja, eller ved dens lyd, som opstår fordi luften opvarmes så hurtigt.

Lasse