Ny guitar
Fra : MVJ

Dato : 17-07-03 10:07

Hejsa

Lige nu er jeg ved at spare op til en ny el-guitar og jeg har besluttet
hvilke mærke og type det skal være, nemlig: Fender Stratocaster.

Anyway.

De gamle Fender skulle jo være en del bedre end de nye, ik? Så hvilke
årgange skal man gå efter? Og er det bedst med orginal pickups eller
udskiftede? Hvor meget skal jeg kunne forvente at betale?

Håber nogen kan hjælpe.

MVH
MVJ

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 17-07-03 11:41

On Thu, 17 Jul 2003 11:07:14 +0200, "MVJ" <mvj@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>årgange skal man gå efter? Og er det bedst med orginal pickups eller
>udskiftede? Hvor meget skal jeg kunne forvente at betale?

Du kan kigge forbi http://www.ke-musik.dk/ eller http://www.aage.dk som begge
har et rigt udvalg af Fender.

Rigtig god fornøjelse......................

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Michael Castensen

Dato : 17-07-03 13:31

"MVJ" <mvj@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Lige nu er jeg ved at spare op til en ny el-guitar og jeg har besluttet
> hvilke mærke og type det skal være, nemlig: Fender Stratocaster.

Gibson Les Paul er bedre imho.
Slash og Gibson = Guitarlyd i verdensklasse.

---

Fra : MVJ

Dato : 17-07-03 14:21

Meget muligt og jeg har da også tænkt mig at anskaffe mig en Les Paul senere
men til det jeg skal bruge guitaren til (Dizzy Mizz Lizzy, Metallica, Tim
Christensen, Led Zeppelin) Borset fra Led Zep, så er fender min favorit.

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 17-07-03 14:41

"Michael Castensen" <@> wrote in message

> Gibson Les Paul er bedre imho.
> Slash og Gibson = Guitarlyd i verdensklasse.
>
> ---

Næ næ ! - ESP Explorer (Helst i sort) er din ven *GG*

/Ulrik

Fra : Michael Castensen

Dato : 17-07-03 14:58

"Ulrik Vadstrup" <blackend@FJERNMIGblackend.dk> skrev i en meddelelse

> Næ næ ! - ESP Explorer (Helst i sort) er din ven *GG*

Hver mand/guitarist sin smag/lyd.
Jeg synes nu, at Gibson Les Paul's klassiske look med de bløde former er
noget af det smukkeste, som findes.
Hvis jeg havde pengene, ville jeg dekorere mine vægge med dem.
I mine øjne er Gibson Les Paul et kunstværk.

---

Fra : Jesper Barrit

Dato : 17-07-03 15:00

> Gibson Les Paul er bedre imho.

Jeg synes gul er en bedre farve end grøn!

Sådan kan man selvfølgelig ikke sige, på samme måde som man heller ikke kan
sige at en Les Paul er bedre end en Strat.

MVJ - Prøv så mange forskellige guitarer som muligt, og køb den DU synes
lyder bedst og som DU føler dig mest "hjemme" på.

Det er også vigtigt ikke at købe den første guitar én eller anden ekspedient
anbefaler. Du skal heller ikke købe en bestemt guitar, fordi den og den
guitarhelt spiller på sådan en.

Jesper Barrit
http://www.dancake.dk/andet/sort/m_citrong.jpg
Jeg har kage!

Fra : Michael Castensen

Dato : 17-07-03 15:13

"Jesper Barrit" <midi@stofanet.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> "Michael Castensen" <@> wrote in message

> Jeg synes gul er en bedre farve end grøn!

Det skal du selvfølgelig have lov til at synes.

> Sådan kan man selvfølgelig ikke sige, på samme måde som man heller ikke
kan
> sige at en Les Paul er bedre end en Strat.

Det kan man nu godt. Du har selv lige gjort det!
Nej, spøg til side. Hvis man som jeg er vild med Slash/Guns'N'Roses og Gary
Moore, som alle bruger Gibson, så er det naturligt at købe det samme for
lettest at få den rigtige sound frem, når man spiller.

> [...]
> lyder bedst og som DU føler dig mest "hjemme" på.
>
> Det er også vigtigt ikke at købe den første guitar én eller anden

Enig.

> Du skal heller ikke købe en bestemt guitar, fordi den og den
> guitarhelt spiller på sådan en.

Alt med måde.

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-07-03 08:37

Michael Castensen wrote:

> Gibson Les Paul er bedre imho.

Bedre til hvad?

> Slash og Gibson = Guitarlyd i verdensklasse.

Tja. Jeg vil sige at det er en ensporet guitarist der kun spiller på en
type guitar. David Gilmour spiller f.eks. på både Les Paul og
Stratocaster og Telecaster. Hver guitar til sin ting.

/David

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-07-03 20:59

> [...]
> årgange skal man gå efter? Og er det bedst med orginal pickups eller
> udskiftede? Hvor meget skal jeg kunne forvente at betale?

Godt valg. Jeg ville lede efter Fender fra slutningen af 70'erne. Jeg har
selv en '79, som er langt den bedste guitar, jeg nogensinde har haft. Jeg
fik den billigt - vennepris - nemlig 4000 kr., men du skal nok forvente at
smide noget mere... mit gæt vil være 7-10.000, men det kan jo tjekkes på
nettet. Jeg har to originale og en ny pickup og de lyder alle tre fedt på
hver deres måde. Sidst, men ikke mindst, så ville jeg i hvert fald under
alle omstændigheder gå efter en brugt - træ bliver bedre med alderen.

/Ulrik

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 18-07-03 20:33

Ulrik Lauritzen skrev:

> [...]
> hver deres måde. Sidst, men ikke mindst, så ville jeg i hvert fald under
> alle omstændigheder gå efter en brugt - træ bliver bedre med alderen.

Ja, men bånd bliver slidt, og en hals der har skrammer og hakker er ikke
altid lige det skønneste at spille på. Derfor er det tilrådeligt at
finde sig en Strat der har fået gode tæsk og sætte ny hals på; efter
*ens_egne_personlige* specifikationer. Et godt sted at finde en ny hals
er http://www.warmoth.com/ - rustfri stålbånd fås også der!

hvm
--
"...I am no Guitar Hero; I want to be a guitar's hero!"
--- Steve Hillage – 'New Age Synthesis (Unzipping The Zype)'

Dan Armstrong discreet 9-way Strat rewiring:
http://inet.uni2.dk/~i33745/rewire.htm

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-07-03 00:42

> [...]
> finde sig en Strat der har fået gode tæsk og sætte ny hals på; efter
> *ens_egne_personlige* specifikationer. Et godt sted at finde en ny hals

Halsen på min fejler ingenting og i mange tilfælde kan båndene slibes.
Skulle jeg skifte halsen, ville det kun være i yderste nødstilfælde.

/Ulrik

Fra : Michael von Thun

Dato : 20-07-03 10:07

> [...]
> årgange skal man gå efter? Og er det bedst med orginal pickups eller
> udskiftede? Hvor meget skal jeg kunne forvente at betale?

Hej MVJ.
Der er lige så mange meninger som der er guitarere, som det også tydeligt
fremgår at besvarelserne.
Hvis du skal have en "ægte" Fender Stratocaster, så skal du lede efter
modeller mellem 1954 og 1964.
Leo Fender solgte sin fabrik og produktion til CBS i foråret 1964 - og siden
er der ikke blevet lavet en ægte Fender guitar!
CBS beholdt navnet og rettighederne til at bruge Fenders koncept, men fra 64
og op gennem 70' erne gik det
ikke godt. Salget af Fender guitarere faldt så drastisk at man var tæt på at
opgive produktionen.
I 1985 solgte CBS Musical Instruments hele produktionen til Bill Schultz.
Han fandt de gamle "Blue prints" frem,
og begyndte at lave guitarerne som Leo Fender gjorde i 50' erne og 60' erne.
Disse nye Fendere er svingende i kvalitet,
især fordi nogle er lavet i Japan, andre i Mexico. Da du sikkert ikke kan
finde en original Fender, så prøv dig frem mellem
de modeller der bliver lavet i dag, eller fra 1985 og frem til i dag. Mange
vil sikkert sige, at de har en glimrende Fender
som er bygget efter '64, hvilket sikkert også passer. Man skal blot være
opmærksom på, at CBS eksperimenterede meget
med træsorter, mikrofoner, fastgørelse af halsen og meget andet, hvilket i
længden betød at førende guitarrister selv samlede
deres guitarere af dele fra mange forskellige, for at få en ordentlig
Stratocaster.
Hvis du vil vide mere om Fender og den fantastiske historie om hvordan
guitarerne blev til, så køb Forrest Whites bog:
Fender, The inside story.
Mvh. Michael.

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 20-07-03 15:24

Michael von Thun skrev:

> [...]
> Hvis du vil vide mere om Fender og den fantastiske historie om hvordan
> guitarerne blev til, så køb Forrest Whites bog:

Der er masser af info om Fender på nettet, også af den sandfærdige
afskygning; start evt. her:
http://www.strat-central.com/
http://www.provide.net/~cfh/fender.html#specs

hvm

Fra : Sasja Hansen

Dato : 20-07-03 19:33

Hejsa

Nu ved jeg jo ikke lige, hvor i landet du befinder dig, men hvis du har
mulighed for det, synes jeg du skal kigge forbi "Musik Bixen" i Kolding. De
har originale Fender-guitare helt tilbage fra 1963. De kan helt sikkert
fortælle dig svarne på dine spørgsmål...
I diskutionen om guitarmærker kan jeg kun varmt anbefale Fender, som jeg
selv ejer en af...

Kenneth

Fra : MVJ

Dato : 20-07-03 20:41

Det lyder rigtig godt bor nemlig i Vejle ;)