download af musik
Fra : ChrisStoffer

Dato : 11-07-03 17:58

Nu kommer der jo snart sider på internettet hvor man kan downloade musik
helt lovligt, men i alle indslagen jeg har set i nyhederne kommer hvert
nummer man downloader til at koste omkring 10-20 kr. Det niveau som jeg tror
er rigtigt ville være på omkring 1-6 kr.

Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over
nettet?

Mvh
Christian

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 11-07-03 18:45

"ChrisStoffer" <stofferdreng17@yahoo.dk> wrote

> Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over
> nettet?

Jeg synes umiddelbart at 5 kr. pr. nummer er en fornuftig pris. Med et sådan
prisniveau vil man heller ikke være bleg for at prøve (for en) ukendte
bands.

- Dennis

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-07-03 18:47

In dk.kultur.musik, ChrisStoffer wrote:

>Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over
>nettet?

Det kommer an på kvaliteten. Hvis vi antager at det er mp3-filer:
128kbps ville jeg slet ikke købe, 192kbps ikke mere end 5kr. og
256kbps eller mere, måske 10kr - højst.

Jeg ville stadigvæk ikke købe musikken, hvis jeg ikke kendte den.

--
Lars Stokholm

The case of George the Wipe, oh God I can't stop laughing,
this sense of humour of mine, it isn't funny at all. (KT)

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 23:30

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message
> Det kommer an på kvaliteten. Hvis vi antager at det er mp3-filer:
> 128kbps ville jeg slet ikke købe, 192kbps ikke mere end 5kr. og
> 256kbps eller mere, måske 10kr - højst.

Jeg forstår ikke din fokusering på kvalitet. Alt over ~160kbps er placebo
(medmindre du har et ekstremt lydkort og ditto højttalere).

10 kroner per nummer ville svare til ~130-160 kroner per CD - eller det
samme som man giver for en ny skive i en butik.

> Jeg ville stadigvæk ikke købe musikken, hvis jeg ikke kendte den.

De giver dog mulighed for streaming per nummer for 5 øre eller deslige,
hvilket jeg synes er meget fornuftigt.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 00:32

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

>Jeg forstår ikke din fokusering på kvalitet. Alt over ~160kbps er placebo
>(medmindre du har et ekstremt lydkort og ditto højttalere).

Hvor fandt du mine ører?

>10 kroner per nummer ville svare til ~130-160 kroner per CD - eller det
>samme som man giver for en ny skive i en butik.

Ja, tænk en gang.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 00:44

"Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message
newsq3hv4vf6acm5660dgjthc7s4s48v46rh@4ax.com...

> Hvor fandt du mine ører?

Er du villig til ved blindtest at lytte til forskellige numre, og vurdere
hvilke der har højest bitrate?

> Ja, tænk en gang.

Du er villig til at give dig samme som for en CD, men undvære cover osv?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 01:31

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

Som du kan Anders.

>Er du villig til ved blindtest at lytte til forskellige numre, og vurdere
>hvilke der har højest bitrate?

Det er vist urimelige kriterier du stiller der. Selv for den mest
trænede og følsomme, bliver det svært at høre forskel i bitraten på
_forskellige_ numre. Selvom du ændrer betingelsen til "samme nummer",
bliver mit svar dog nej. Jeg føler ikke behov for at bevise noget.

>Du er villig til at give dig samme som for en CD, men undvære cover osv?

Det lyder fjollet, det vil jeg godt give dig ret i. Jeg vil hellere
afsætte en time af min tid og betale 14kr. for en busbillet til byen,
købe en CD til 130kr., gå hjem og rippe ét enkelt nummer i 160kbps og
smide CD'en i skraldebøtten, fordi jeg ikke kan lide resten af den.

Der er en forskel i omkostningerne på ikke mindre end 55 minutter og
134kr., men det vil jeg selvfølgeligt godt ofre.

Jeg vil ikke påstå at jeg ville benytte mig af servicen, for jeg køber
som regel _hele_ albums. I det tilfælde kan det ikke betale sig andet,
end at købe skiven i en butik. Men det er ikke alle der gør som mig.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 18:04

> In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:
> Som du kan Anders.

Ja, det er faktisk helt utroligt.

> Det er vist urimelige kriterier du stiller der. Selv for den mest
> trænede og følsomme, bliver det svært at høre forskel i bitraten på
> _forskellige_ numre. Selvom du ændrer betingelsen til "samme nummer",

Det kunne også fint være samme nummer.

> bliver mit svar dog nej. Jeg føler ikke behov for at bevise noget.

Det er fint nok, at du indrømmer du ikke mener man kan høre forskel, det var
blot det jeg ville frem til.

> Jeg vil ikke påstå at jeg ville benytte mig af servicen, for jeg køber
> som regel _hele_ albums. I det tilfælde kan det ikke betale sig andet,
> end at købe skiven i en butik. Men det er ikke alle der gør som mig.

Jeg foretrækker også hele albums, og derfor opponerede jeg også imod de 10
kroner per nummer.

Hvis man i modsætning til os tilhører popsingle-folket, giver jeg dig ret i
at 10 kroner måske ikke så skræmmende (hvis alternativet er en 50-60 kroners
single med 4 tracks og intet specielt ved coveret).

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 18:27

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

>Det er fint nok, at du indrømmer du ikke mener man kan høre forskel, det var
>blot det jeg ville frem til.

Fjols.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 18:34

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

>Jeg foretrækker også hele albums

Også jeg.

>og derfor opponerede jeg også imod de 10 kroner per nummer.

Jeg forstår dig godt, men vi ser på det fra to forskellige vinkler.

Prøv at forestille dig det utænkelige, at du bare ville købe ét enkelt
nummer. Det var det jeg gjorde, og jeg nåede frem til højst 10kr. Men
det er vi da også nogenlunde enige om kan jeg høre.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-07-03 08:10

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev:

> 10 kroner per nummer ville svare til ~130-160 kroner per CD -
> eller det samme som man giver for en ny skive i en butik.

Hvilket da også er for dyrt. Husk, at du selv skal bruge tid og penge
på at downloade numrene, derefter skal du købe en brændbar CD med cover
som du skal brænde på den brænder du bliver nødt til at købe. Oveni
skal du også købe en farveprinter og dyrt fotopapir for selv at
udskrive dine covers. Alt dette er dyrere end at købe en ny
færdigproduceret CD for 80-90,-

> De giver dog mulighed for streaming per nummer for 5 øre eller
> deslige, hvilket jeg synes er meget fornuftigt.

Der er næppe ret mange, der kan holde ud af at høre på den "kvalitet"
som den streamede lyd leveres i.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 09:06

In dk.kultur.musik, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
>skal du også købe en farveprinter og dyrt fotopapir for selv at
>udskrive dine covers. Alt dette er dyrere end at købe en ny

Ja, det er klart.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 16:31

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvilket da også er for dyrt.

Det er også min holdning, men helt fint at du uddyber min pointe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-07-03 16:57

> Det er også min holdning, men helt fint at du uddyber min pointe

Det var skam så lidt men helt utilsigtet da vi åbenbart er enige.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 14-07-03 21:06

> [...]
> skal du også købe en farveprinter og dyrt fotopapir for selv at
> udskrive dine covers. Alt dette er dyrere end at købe en ny

Man skal lige huske hvilket marked denne service henvender sig til.
Kundegruppen er folk der kan lide single hits. Når musikken er downloadet
vil den blive brugt i playlists på PC'en og på "mine hits #23" skicer der
bliver brændt til bilen, festen, sommerhuset eller hvad man nu endt vil
bruge den til.

Det er ikke meningen at der skal sælges hele albums som datafiler, og jeg
tror da også at langt de fleste selskaber kun vil sætte nogle af numrene til
salg på nettet, og at man derfor bliver nødt til at købe den som CD hvis man
vil have det hele med.

Rent markedføringsmæssigt vil dette give øget effekt af airplay i radioen.
Dvs man hører sangen i radioen, køber sangen online, hører den hjemme, og
bliver så til sidst fristet til at købe albummet hvis man kan lide musikken.

Alt i alt er servicen lave for et _fremme_ pladesalget, og ikke _erstatte_
det.

/Morten

Fra : Jesper Juul

Dato : 15-07-03 19:50

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> "Lars Stokholm" <monospam@mail.dk> wrote in message
>
> Jeg forstår ikke din fokusering på kvalitet. Alt over ~160kbps er placebo
> (medmindre du har et ekstremt lydkort og ditto højttalere).

Hmm, musik skal høres på anlægget og ikke gennem et SB Live og et par 300
Watts Trust højttalere.

Jesper Juul

"I'd kill for a Nobel peace prize"

Fra : John K

Dato : 15-07-03 22:29

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> Hmm, musik skal høres på anlægget og ikke gennem et SB Live og et par 300
> Watts Trust højttalere.

Enig. Og hvis man kommer over det niveau, kan man godt høre forskel på 160
kbit/s og 320 kbit/s.

Mvh

John

Fra : Lars Stokholm

Dato : 15-07-03 22:37

In dk.kultur.musik, John K wrote:

>Enig. Og hvis man kommer over det niveau, kan man godt høre forskel på 160
>kbit/s og 320 kbit/s.

Enig. :)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 15-07-03 22:37

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev:

> Enig. Og hvis man kommer over det niveau, kan man godt høre
> forskel på 160 kbit/s og 320 kbit/s.

Jeg ved ikke om det er tilfældet, men har du rent faktisk prøvet at
lave en rigtig blindtest?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John K

Dato : 16-07-03 00:41

> Jeg ved ikke om det er tilfældet, men har du rent faktisk prøvet at
> lave en rigtig blindtest?

Ja det har jeg, men det er klart at et BoomboxoptimeretBritneySpears-nummer
ikke giver nogen stor forskel.

På velproducerede numre er forskellen der.

Testen er udført med et MIA-kort fra www.echoaudio.com. SoundForge 6.0 blev
brugt som MP3-koder.
Sennheiser HD-600 hovedtelefoner blev ligeledes brugt.

Men der stilles visse krav til udstyret. På et almindeligt konfi-anlæg vil
forskellen ikke være stor - hvilket sikkert er en god kombination af
anlæggets kvalitet og den lydtekniske kvalitet af det der typisk spilles på
sådan et

Mvh

John

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 16-07-03 10:19

> Ja det har jeg,

Har du også prøvet at sammenligne 320 kbit/s med originalmaterialet. Er
der markant forskel?

> [...]
> konfi-anlæg vil forskellen ikke være stor - hvilket sikkert er en
> god kombination af anlæggets kvalitet og den lydtekniske kvalitet

Det må utvivlsomt være korrekt.

På mit anlæg, der især højttalermæssigt næppe er helt optimalt, har jeg
dog en subjektiv opfattelse af, at bassen især ved de lavere bitrater
"ødelægges".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : John K

Dato : 16-07-03 11:55

> Har du også prøvet at sammenligne 320 kbit/s med originalmaterialet. Er
> der markant forskel?

Det er yderst minimal hvad der er af forskel. Der er ikke hørbar forskel på
"standardkomprimeret hitlistemusik".

> Det må utvivlsomt være korrekt.
>
> På mit anlæg, der især højttalermæssigt næppe er helt optimalt, har jeg
> dog en subjektiv opfattelse af, at bassen især ved de lavere bitrater
> "ødelægges".

Jeg syntes forskellen er tydeligst i diskantområdet. De fine detajler
forsvinder og diskanten bliver metallisk...

Mvh

John

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-07-03 15:57

> "John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev:
>
> Har du også prøvet at sammenligne 320 kbit/s med originalmaterialet. Er
> der markant forskel?

Jeg har prøvet med 256 kbit, og der var det en hvis forskel ikke det helt
vilde. Jeg ramte rigtigt 8 ud af 10 gange ved en blindtest med 10
forskellige stykker musik

> Det må utvivlsomt være korrekt.
>
> På mit anlæg, der især højttalermæssigt næppe er helt optimalt, har jeg
> dog en subjektiv opfattelse af, at bassen især ved de lavere bitrater
> "ødelægges".

Jeg synes diskanten er den der "står" først af, den bliver hvidlig og
uudholdelig.

Fra : Per O. Madsen

Dato : 12-07-03 08:25

"ChrisStoffer" <stofferdreng17@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er rigtigt ville være på omkring 1-6 kr.
>
> Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over

Under forudsætning af at kvaliteten er 320kbit ville jeg være parat til at
give 10 kr pr nummer for musik jeg kender. Jeg vil ikke betale for at høre
noget jeg ikke kender.

Per O.

Fra : Ralph

Dato : 12-07-03 12:22

"Per O. Madsen" <pomNEJTAK@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> Under forudsætning af at kvaliteten er 320kbit ville jeg være parat til at
> give 10 kr pr nummer for musik jeg kender. Jeg vil ikke betale for at høre
> noget jeg ikke kender.

Iflg. TDC, vil det koste 5 øre at streame et nummer, så kan du da høre det
før du køber eller lejer nummeret.

Venligst
Ralph

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 12-07-03 12:34

On Fri, 11 Jul 2003 18:58:06 +0200 ChrisStoffer wrote:

> [...]
> er rigtigt ville være på omkring 1-6 kr.
>
> Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over

Såfremt at det er i .wav, .flac eller andet ikke tabsgivende format, som
enhver kan afspille, vil jeg vel give omkring 100 kroner for et nyt
album. Man får trods alt ikke medie og cover med som man gør ved køb af
CD.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-07-03 14:58

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> skrev:

> [...]
> format, som enhver kan afspille, vil jeg vel give omkring 100
> kroner for et nyt album. Man får trods alt ikke medie og cover med

Du kan få en ny original CD incl. cover for 80-90,- incl. porto ved køb
over nettet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-07-03 19:40

On 12 Jul 2003 13:57:44 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk>
wrote:

>Du kan få en ny original CD incl. cover for 80-90,- incl. porto ved køb
>over nettet.

Det er også min grund til absolut ikke at være intereseret i at betale
for download af sange.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Troels

Dato : 12-07-03 19:42

> Du kan få en ny original CD incl. cover for 80-90,- incl. porto ved køb
> over nettet.

Hvordan kan cd-wow egentligt sælge dem så billigt?

/Troels

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-07-03 19:56

On Sat, 12 Jul 2003 20:41:34 +0200, "Troels"
<tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote:

>Hvordan kan cd-wow egentligt sælge dem så billigt?

De befinder sig ikke i Danmark? :)
www.futureent.com har priser der minder om CD-WOW, så det er nok meget
normalt.

Fra : Troels

Dato : 12-07-03 19:57

> De befinder sig ikke i Danmark? :)
> www.futureent.com har priser der minder om CD-WOW, så det er nok meget
> normalt.

Næh.. men burde det ikke også kunne lade sig gøre at sælge danske cd til den
pris? Så vidt jeg ved sender cd-wow fra Malmø, men jeg synes ikke cd'er
plejer at være spor billige i Sverigem så der må vel være et eller andet
trick.

/Troels

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 12-07-03 20:01

On Sat, 12 Jul 2003 20:57:25 +0200, "Troels"
> [...]

>pris? Så vidt jeg ved sender cd-wow fra Malmø, men jeg synes ikke cd'er
>plejer at være spor billige i Sverigem så der må vel være et eller andet

Deres hovedkvarter ligger svjv. i Hong Kong, og det er det der er
tricket.
Futureent ligger svjv. i Canada og det er derfor deres priser er som de
er.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-03 09:04

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> skrev:

> [...]
> cd til den pris? Så vidt jeg ved sender cd-wow fra Malmø, men jeg
> synes ikke cd'er plejer at være spor billige i Sverigem så der må

Årsagen til at CDWOW sender fra Malmø er, at deres forsendelser skal
toldbehandles i EU for at undgå, at modtageren skal betale told, moms
og gebyr.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-03 09:03

> Hvordan kan cd-wow egentligt sælge dem så billigt?

Fordi priserne er lavere i andre lande end i Danmark. Formentligt fordi
konkurrencen i andre lande er større end herhjemme.

Du kan i øvrigt også sammenligne CD-Wows priser med amazon.com og
lignende udenlandske forhandlere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-07-03 14:09

On 12 Jul 2003 13:57:44 GMT Morten Bjergstrøm wrote:

> Du kan få en ny original CD incl. cover for 80-90,- incl. porto ved køb
> over nettet.

Hvor man ikke kan få oplyst om det er en rigtig CD eller sådan en
afspilningsbeskyttet CD :(

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 13-07-03 14:54

On Sun, 13 Jul 2003 15:08:56 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Hvor man ikke kan få oplyst om det er en rigtig CD eller sådan en
>afspilningsbeskyttet CD :(

Jeg har *aldrig* oplevet at få en afspilningsbeskyttet CD fra CD-WOW
eller FutureEnt. (eller andre steder, jeg har rent faktisk aldrig haft
en)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-07-03 15:25

On Sun, 13 Jul 2003 15:53:53 +0200 Stefan Bruhn wrote:

> Jeg har *aldrig* oplevet at få en afspilningsbeskyttet CD fra CD-WOW
> eller FutureEnt. (eller andre steder, jeg har rent faktisk aldrig haft
> en)

Jeg går ud fra at det er de samme CDere som man kan købe alle andre steder?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-03 15:31

> Jeg går ud fra at det er de samme CDere som man kan købe alle
> andre steder?

Der kan være forskellige udgaver af de "samme" CDere både, hvad angår
indholdet og evt. "kopibeskyttelser".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-07-03 15:47

On 13 Jul 2003 14:31:18 GMT Morten Bjergstrøm wrote:

> Der kan være forskellige udgaver af de "samme" CDere både, hvad angår
> indholdet og evt. "kopibeskyttelser".

Ok. Men jeg går ud fra der endnu kun er een udgave af "Paul McCartney -
Back In The World". Og da jeg gik ned for at købe den i en
pladeforretning stod der at den var afspilningsbeskyttet.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 13-07-03 15:58

On Sun, 13 Jul 2003 16:46:37 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Ok. Men jeg går ud fra der endnu kun er een udgave af "Paul McCartney -
>Back In The World". Og da jeg gik ned for at købe den i en
>pladeforretning stod der at den var afspilningsbeskyttet.

Højst sandsynligt *er* der forskellige udgaver. Om der så er forskel på
kopibeskyttelse eller ej ved jeg ikke.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-07-03 15:10

Anders Bo Rasmussen <fuzz01@spamfilter.dk> skrev:

> Hvor man ikke kan få oplyst om det er en rigtig CD eller sådan en
> afspilningsbeskyttet CD :(

Har du prøvet at skrive til dem og spørge?

Derudover er der jo altid mulighed for at tjekke anmeldelser og
hjemmesider, der har lister over, hvilke skiver, der er "beskyttede".

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-07-03 15:31

On 13 Jul 2003 14:09:59 GMT Morten Bjergstrøm wrote:

> Har du prøvet at skrive til dem og spørge?

Nej. Jeg tjekkede det ved at søge på en CD, som er
afspilningsbeskyttet. Der står ikke noget på hjemmesiden, der indikere
at det ikke er en rigtig CD.

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 13-07-03 15:58

On Sun, 13 Jul 2003 16:30:45 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Nej. Jeg tjekkede det ved at søge på en CD, som er
>afspilningsbeskyttet. Der står ikke noget på hjemmesiden, der indikere
>at det ikke er en rigtig CD.

At den danske udgave er beskyttet betyder vel ikke at den amerikanske
også er det?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 23-07-03 12:05

On Sun, 13 Jul 2003 16:58:22 +0200 Stefan Bruhn wrote:

> At den danske udgave er beskyttet betyder vel ikke at den amerikanske
> også er det?

Nu har jeg skrevet til dem. Svaret er nederst i dette indlæg. Så fik jeg da
ikke købt endnu en bordskåner til 150 kroner :)

Hvis der er en amerikansk version og den er forskellig fra den europæiske, må de
vel ikke sælge den i Europa pga. infosoc.

Thanks for your message. Unfortunately Paul McCartney Back in the World Live
does have copy protection on.

Copy protection has been introduced directly by the record companies as a
measure to help combat music piracy (which is ever more prominent). Sadly
this will affect genuine users who use audio equipment such as MP3 players
and similar.

Although we fully support a genuine consumer, we are at the peril of the
record companies who supply the product I'm afraid, which is why we will not
be able to include details in the listings with regard to copy protection.

Apologies for the inconvenience we have caused.

Please let me know if there is anything else I can do for you.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 23:33

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> wrote in message

> [...]
> enhver kan afspille, vil jeg vel give omkring 100 kroner for et nyt
> album. Man får trods alt ikke medie og cover med som man gør ved køb af

Jeg har ikke givet mere end 100 kroner for en original CD de seneste par år
(har undladt at købe nye albums, ganske enkelt - og med Fona2000's
lavprisafdeling, TP Musik mv, er der ingen problemer i at finde god musik
med priser fra 29 til 99 kroner). Jeg fandt sågar en Johnny Cash compilation
til 39 kroner i en rodekasse.

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-07-03 23:30

"ChrisStoffer" <stofferdreng17@yahoo.dk> wrote in message
> Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over
> nettet?

2-3 kroner, da det er lidt mere end hvad kunstnere får nu om dage, og
udbyderne skal også have deres omkostninger dækket (og en lille profit).

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 17:49

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

>2-3 kroner

Uanset kvalitet?

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 18:06

> Uanset kvalitet?

160kbps eller alt derover.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-07-03 18:24

In dk.kultur.musik, Anders Vind Ebbesen wrote:

>160kbps eller alt derover.

Hehe, ok. :)

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 14-07-03 20:56

> 2-3 kroner, da det er lidt mere end hvad kunstnere får nu om dage, og
> udbyderne skal også have deres omkostninger dækket (og en lille profit).

Hvem skal så betale for studietid, pr-kampagne og hvad pladeselskaberne
(eller kunstneren selv) nu ellers har spenderet mange penge på?

/Morten

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-07-03 21:10

"Morten Bock Sørensen" <news@mortenbock.dk> wrote in message

> Hvem skal så betale for studietid, pr-kampagne og hvad pladeselskaberne
> (eller kunstneren selv) nu ellers har spenderet mange penge på?

Det er kunstnerne selv som betaler for det normalt (de får et forskud af
pladeselskabet), som skal betales tilbage ved kasse et inden kunstnerne får
deres royalties [1]

PR-kampagne er ikke nødvendigt for gode kunstnere, jeg medgiver gerne at der
ikke er særligt mange Aqua-kloner som kan leve uden PR, men jeg mener ikke
verdenen bliver i dårligere sted af den grund.

[1]
http://www.nydailynews.com/entertainment/story/60991p-57008c.html

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 14-07-03 21:17

> Det er kunstnerne selv som betaler for det normalt (de får et forskud af
> pladeselskabet), som skal betales tilbage ved kasse et inden kunstnerne
får
> deres royalties [1]

Dog skal det stadig betales..og hvis de har brugt 200.000 (billigt!) på et
album, så skal der altså sælges tæt ved 100.000 numre for at det er dækket?
Den tror jeg ikke på.

> [...]
> ikke er særligt mange Aqua-kloner som kan leve uden PR, men jeg mener ikke
> verdenen bliver i dårligere sted af den grund.

Du mener altså at helt nye kunstnere kan komme frem uden at bruge én krone
på PR materiale? Man skal jo høre om de nye bands ét eller andet sted. Og de
etablerede kunsnere bliver også nødt til at gøre opmærksom på at der er
kommet et nyt album. Jungletrommen er altså ikke så stærk som man måske
tror, samtidig med at nyhedsværdi betydere mere og mere i brugerens
overvejelser ved køb.

/M

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-03 09:07

> [...]
> er rigtigt ville være på omkring 1-6 kr.
>
> Men hvor meget vil i give for et stykke lovligt musik downloadet over

Hej Christian

Det kommer jo faktisk til at hænge på, hvad er det for noget musik, som man
kan købe på denne måde. Er det alt det, som alligevel står ude i
forretningerne, så kan det jo være det samme. Så skal de da være meget
billige. Men kan man nu pludselig downloade de numre man har savnet i mange
år, ja så vil jeg da ikke udelukke, godt at ville give Kr 20,- for et
nummer, og måske endda mere. Men hvis det bliver som pladeselskaberne, der
kun kan høre deres egen tankegang, så vil der ikke være noget nyt i det.
Men der er håb forude, for det er lykkedes at råbe et par kunstnere op, som
ved selvsyn har kunnet konstatere, at der var en kronisk mangel på deres
musik i forretningerne. Så hvad Piraterne hidtil har fået skylden for, har
de nu konstateret ved selvsyn, skyldtes deres pladeselskab, hvor deres
plader stadig stod pakket i kasser i kælderen, og ikke i butikkerne, hvor de
burde stå.

M.V.H.....Benny..