dk.kultur.musik mødtes festligt!! [ROSKILD~
Fra : Kong Kent

Dato : 29-06-03 17:53

Ja, vi var nogle få der fik mødt hinanden.

Jeg fik sagt goddaws over en flok fadbamser til Ulrik Vadstrup torsdag
eftermiddag ved "Odeon"-scenen, og så gik der ellers METALLICA i den torsdag
aften.

Det kan godt være, at der er mange herinde der har afskrevet bandet pga.
Load, Reload og senest St. Anger, men da jeg stod blandt ca. 60.000, og var
med *HELT* oppe foran, var der stadig ingen tvivl i mit hjerte: Metallica
*er* og bliver det største metalband nogensinde i historien. De sparkede så
meget røv, at alle andre festivaler verden over må stå savlende, og ønske de
havde booket bandet.

For Midtfyns, Langeland, Skanderborg og Åges dansktop-weekenderne når ikke
torsdag aften på Roskilde til sokkeholderne. Det var SÅ stort!!!

Fredag var det så Iron Maidens tur, og uha det var skønt at se
heavy-metallens fædre give den gas. Det har jeg ventet på *alt* for længe.
Det var min første gang (selvom det var Iron Maidens plade "Killers" tilbage
i '88 var skyld i, at jeg i dag hører metal) - så det var sq et stort ønske
der gik i opfyldelse. Ligesom med Metallica, sparkede de voldsom røv. Der
var næsten lige så mange som til Metallica (skyder på 50.000+) - og igen -
godt nok har masserne afskrevet metal som værende "in", men publiukum kan
altså bedre lide Iron Maiden og Metallica end Coldplay, Blur og Kashmir...
DET kan en langhåret infernalsk inkarneret metal-dreng som jeg godt lide
*hehe*

Efter fredagens Maiden koncert mødtes jeg med "-V-" og vi fik delt en
håndfuld fadbamser, inden vi delte vejene igen, og mødtes så senere lørdag
eftermiddag, og igen lørdag nat da IMMORTAL havde sat Roskilde tilbage til
black-metal stilens gode gamle dage!!

Alt i alt en rigtig god oplevelse på Roskilde i år, og stor tak til Ulrik
og -V- for et par gode bekendtskaber. Glæder mig til at se Ulrik til IRON
MAIDEN i Hamburg til efteråret, og -V- skal jeg nok rende ind i, næste gang
Opeth spiller ét eller andet sted :)

Glæder mig allerede nu til næste forår, når Metallica skal genses i Hamburg,
Gøteborg og København. Det band er altså bare større end alt andet. Har de
solgt ud? Ja, hver gang :) ...akkurat som Iron Maiden :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-06-03 10:49

Kong Kent wrote:
> [...]
> meget røv, at alle andre festivaler verden over må stå savlende, og ønske de

Men hvis du nu skal være HELT HELT ærlig så er Kirk Hammet vist ved at
være en ældre herre. Jeg synes der var mange soloer der blev sparet lidt
toner på. Det lød godt men ikke fantastisk.

Og apropos "afskrevet bandet pga Load, Reload og senest St. Anger"; mon
ikke Metallica også selv er klar over hvad folk til have. Der blev intet
spillet fra Load eller RE-load og vi slap med Frantic og St. Anger fra
St. Anger.
Derimod masser fra Master, Ride The Lightning, Justice og Black Album.
Ja selv Kill 'Em All var med og det er jo noget der er til at tage og
føle på

Bagefter kunne vi ikke helt lade være med at spørge os selv om en
Metallica koncert om 5-10 år mon stadig vil bestå af samme 90'er-setlist

Maiden derimod havde helt styr på den og den fik da ikke for lidt med
flyvende guitarer og hula-hoprings tur om skulderen.
Og så har Bruce Dickinson alt andet lige 1000 gange større scene-karisma
end James Hetfield nogensinde har haft.
Og hans små bemærkninger undervejs om piratkopiering var helt i top
Mon det var nogen her fra gruppen der stod bag "Napster owns you"
banneret under Metallica?

Metallica var kanon men Maiden var helt i skyerne.

> [...]
> altså bedre lide Iron Maiden og Metallica end Coldplay, Blur og Kashmir...

Tjaa... mit umiddelbare øjemål sagde også at publikum hellere ville høre
Chicks On Speed end Outlandish (vi startede hos Blur blev trætte af
brit-bræg efter et par numre og gik så forbi Outlandish af uvisse
årsager. Og derefter til Odeon).
COS var godt nok også noget af.... en oplevelse

> [...]
> Gøteborg og København. Det band er altså bare større end alt andet. Har de
> solgt ud? Ja, hver gang :) ...akkurat som Iron Maiden :)

Men hvorfor? Ingen radiostationer spiller dem, MTV viser aldrig deres
videor og ikke engang engelske Kerrang gider skrive om dem medmindre de
river deres lever ud

/Robert

Fra : Kong Kent

Dato : 30-06-03 15:36

Hamburg,

> Men hvorfor? Ingen radiostationer spiller dem, MTV viser aldrig deres
> videor og ikke engang engelske Kerrang gider skrive om dem medmindre de
> river deres lever ud

Det skal jeg fortælle dig:

Folk med en sund musiksmag, og en smule forstand, lader sig ikke ubetinget
diktere af MTV og deres popsmarte døgnfluemusik. Kerrang etc. tror, at de er
tvunget til at hoppe med på vognen, men øjner åbenbart ikke muligheden for
at sælge tonsvis af blade, ved at smide enten Metallica eller Iron Maiden på
forsiden.

For vi skal tilbage til de glade 80'ere og 90'ere da Iron Maiden og
Metallica var større end *alt* andet på samme tidspunkt. De to bands fik
hver især skabt sig en så uhyggelig loyal fanskare, at de vil kunne have
udsolgt på alle stadions verden over de næste 20 år. Begge bands har et
kæmpe repetoire at hive af, og kan sagtens tilfredsstille deres hard-core
fans i mange år fremover.

Derudover kaprer begge bands unægteligt en enkelt fan eller 2 når de spiller
koncerter, og i og med at de stadig spytter nye skiver ud, vil de også hér
skrabe nye fans til sig. Derfor vil Metallica stadig kunne sælge flere
billetter end de nye store bands, såsom Coldplay, Justin Timberlake osv. -
for bevares, de er store, men de har endnu ikke udsendt DEN skive som vil
definere dem.

Når det sker, og det har jeg på fornemmelsen vil ske med enten Coldplay
og/eller Timberlake, så er sagen en helt anden. Så vil de også kunne gøre
det, som Iron Maiden og Metallica gør i dag. Sælge ud ved *alle* deres
koncerter på *alle* deres turnéer. For de har bevist, at de kan levere
varen - og nu gør de det bare hver eneste gang!

Jeg selv er stadig i ekstase over de to koncerter. De gamle drenge beviste
lige overfor den unge garde hvor skabet skulle stå. Som du selv skriver,
spillede begge bands af deres gamle arkiv, og det har vi savnet i nogle år
nu, og det er netop derfor, at de stadig topper. For nu går de tilbage til
rødderne, og begejstrer dermed de gamle fans endnu en gang, og det er så
stort, at det ikke kan beskrives.

Glæder mig til at høre hvor mange mennesker R.E.M. kan trække på Midtfyns.
De kommer næppe over 25.000, og dermed ikke halvt så interessante som
hverken Iron Maiden eller Metallica. R.E.M. bliver spillet på MTV, og får
dækning i muskbladene. Hvorfor?

Fordi metal er yt i meningsdannernes hoveder. Men i virkeligheden er det
lige omvendt. Rigtig, RIGTIG god metal er i allerhøjeste kurs. Det beviste
Roskilde Festival '03 - og jeg har på fornemmelsen, at det ikke er en
nedadgående trend. Snarere tværtimod!!

Det kan godt være de populistiske åndsamøber hårdnakket hævder, at metal er
dødt, men billetsalg og pladesalg siger noget helt andet, og det uden den
kæmpe eksponering MTV og musikbladene nægter dem. Kan du forestille dig hvor
mange plader "Brave New World" ville have solgt, havde de fået videoer vist
på MTV, og været på forsiden af NME, Kerrang, Rolling Stone etc. ??

Iron Maiden gik over 25.000 solgte eksemplarer af "BNW" i DK uden én eneste
reklame i nogen medier. Det siger meget!! For det tal kan stakkels Jon og
Julie vel næppe bryste sig med når de sender deres 10. album ud, tror du? :)

Næ du. Metal er kommet for at blive. MTV er blot døgnfluemusik for dem der
er let til bens i øverste etage :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Robert Eriksen

Dato : 30-06-03 15:50

Kong Kent wrote:

> Hamburg,

> de

> Det skal jeg fortælle dig:

[snip.. en masse jeg faktisk er fuldstændig enig i]

Det var nu mere et forsøg på en reference til Dickinson's lille monolog

/Robert

Fra : Kong Kent

Dato : 30-06-03 16:20

> [snip.. en masse jeg faktisk er fuldstændig enig i]

Det var da godt, for så er jeg fri for at skulle skrive flere af de satans
lange indlæg :)

> Det var nu mere et forsøg på en reference til Dickinson's lille monolog

ahhh... er helt enig med Dickinson. Jeg fatter ikke, at medierne ikke har
øjnene åbne for så stort et band som Iron Maiden. De sælger tonsvis af
plader hver gang de smider en ny på markedet, og alligevel bliver de
ignoreret.

Siger vel mere om meningsdannernes intelligens end vores musiksmag :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Jakob Fromm Pedersen

Dato : 30-06-03 19:56

> [...]
> ignoreret.
>
> Siger vel mere om meningsdannernes intelligens end vores musiksmag :)

Ville blot erklære mig fuldstændig enig i den konklusion i er kommet frem
til ;)

> --
> mvh
>
> Kent Kirkegaard Jensen

/Fromm

( som stadig er høj på Iron Maiden's totalt ud af kroppen koncert... tog sku
lidt tid inden jeg fik stemmen og benene igen ;) )

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 30-06-03 20:39

On Mon, 30 Jun 2003 20:55:48 +0200, "Jakob Fromm Pedersen"
<fromm@REMOVEironmaiden.dk> wrote:

>( som stadig er høj på Iron Maiden's totalt ud af kroppen koncert... tog sku
>lidt tid inden jeg fik stemmen og benene igen ;) )

*Fik* den tilbage? Jeg mangler stadig min lidt :) (jeg tror ikke det har
noget med lidt småforkølelse at gøre. Min nakke har det bedre, her i
dag, efter Maiden).

Jeg kom med meget lidt kendskab til dem, men måtte bare se dem, og det
var en af de fedeste koncerter på Roskilde!

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Kong Kent

Dato : 30-06-03 20:41

> Ville blot erklære mig fuldstændig enig i den konklusion i er kommet frem
> til ;)

Lyder da godt :)

> ( som stadig er høj på Iron Maiden's totalt ud af kroppen koncert... tog
sku
> lidt tid inden jeg fik stemmen og benene igen ;) )

Jeg følte mig også lidt som Mel Gibson da der skulle skråles "FREEDOM!!"
adskillige gange, og ikke mindst "the.... clansmaaaaaan" :)

Det var dog ingenting i forhold til aftenen før. Jeg sang med på praktisk
talt alle sange (minus noget af de to nye, samt No Remorse, hvor jeg ganske
simpelt ikke kunne følge med :)). Jeg fik først en nogenlunde stemme igen op
af dagen om fredagen, og kvitterede så med at ødelægge den igen fredag
aften. Uhyggelig så dum man kan være, men jeg gik totalt amok begge aftener.
Roskilde '03 er for mig en uforglemmelig tur.

Den eneste måde den festival kunne have været bedre, var hvis AC/DC havde
lukket og slukket søndag aften! Meeeen, træerne gror ikke ind i himmelen, så
dem ser vi bare igen næste gang de gæster Europa...

Glæder mig allerede til efteråret når Iron Maiden kommer tilbage til
indendørskoncerter, samt til foråret 2004, når Metallica gør det samme. Det
bliver stort!!

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-03 21:48

Kong Kent wrote:

> Siger vel mere om meningsdannernes intelligens end vores musiksmag :)

Bruce Dickinson er den vildeste heavy-sanger der har vandret på denne jord.

/David

Fra : Michael Castensen

Dato : 30-06-03 16:19

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De kommer næppe over 25.000, og dermed ikke halvt så interessante som
> hverken Iron Maiden eller Metallica. R.E.M. bliver spillet på MTV, og får

Fordi de laver god musik?
Jeg ville til hver en tid hellere se en R.E.M. koncert end en med Metallica.
Selvom vi ikke deler samme musiksmag, så glæder det mig, at du ser ud til at
have haft en god oplevelse på årets Roskilde Festival.

> Næ du. Metal er kommet for at blive. MTV er blot døgnfluemusik for dem der
> er let til bens i øverste etage :)

Jeg ser ikke selv MTV, da der efter min mening er for meget negermusik. VH1
derimod nyder jeg at se, når jeg har muligheden for det.
Jeg bryder mig ikke om, at du antyder, at R.E.M. skulle være en døgnflue. De
har altså været på toppen i efterhånden mange år!

---

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-06-03 21:51

Michael Castensen wrote:
> [...]
> Jeg bryder mig ikke om, at du antyder, at R.E.M. skulle være en døgnflue. De
> har altså været på toppen i efterhånden mange år!

Er det ikke muligt at man elsker Iron Maiden og R.E.M. samtidig? Det gør
jeg. Og Radiohead og Pink Floyd og King Diamond og Massive Attack og
Bach og Jim Hall og Nick Cave og Dvorak og Love Shop og Miles Davis og ...

/David

Fra : Troels

Dato : 30-06-03 17:52

> Glæder mig til at høre hvor mange mennesker R.E.M. kan trække på Midtfyns.
> De kommer næppe over 25.000, og dermed ikke halvt så interessante som
> hverken Iron Maiden eller Metallica.

Resten lyder meget fornuftigt, men mener du virkeligt at man kan afgøre hvor
interessant en koncert er, ved at se på tilskuertallet?

/Troels

Fra : Kong Kent

Dato : 30-06-03 17:54

Midtfyns.

> Resten lyder meget fornuftigt, men mener du virkeligt at man kan afgøre
hvor
> interessant en koncert er, ved at se på tilskuertallet?

Nej, ikke udelukkende, men tilskuertal siger naturligvis en hel del om hvor
populært bandet er. Nu er R.E.M. måske ikke det bedste eksempel at slå på,
da jeg selv udmærket godt kan lide dem :)

Der er bare ikke et gram tvivl i mit sind om, at Metallica eller Iron Maiden
til hver en tid ville sælge flere billetter end R.E.M. og andre MTV-venlige
bands.

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 30-06-03 19:13

> [...]
> De kommer næppe over 25.000, og dermed ikke halvt så interessante som
> hverken Iron Maiden eller Metallica. R.E.M. bliver spillet på MTV, og får

Dit indlæg er sådan set meget fint, men du glemmer altså en ting: Hvis
R.E.M. spillede fredag 21.30 på Roskilde, så ville der til hver en tid komme
flere tilskuere end til en koncert torsdag på Midtfyns. Det samme med Iron
Maiden. Men det er nok ikke helt forkert, at der kommer flere _udelukkende_
pga. Iron Maiden, end der ville gøre _udelukkende_ pga. R.E.M.

Mvh Mikkel

Fra : Martin Helbo

Dato : 02-07-03 17:43

> [...]

> De kommer næppe over 25.000, og dermed ikke halvt så interessante som
> hverken Iron Maiden eller Metallica. R.E.M. bliver spillet på MTV, og får

Nu kommer der jo også kun 25.000 til Midtfyn.
I 99 da R.E.M. spillede var der nu også godt fyldt op foran Orange.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : -V-

Dato : 30-06-03 14:12

Kong Kent wrote:
> [...]
> Ulrik til IRON MAIDEN i Hamburg til efteråret, og -V- skal jeg nok
> rende ind i, næste gang Opeth spiller ét eller andet sted :)

Det var nemlig pissehyggeligt.
Skide fedt at hilse på Kong K og hans dronning. En Hjørringgenser, som ikke
lovede mig tæsk - it's a first.
Det bliver ikke sidste gang, at vi mødes. Der står altid en seng, et måltid
og en kop java klar til dig, når du kommer til Nørrebronx, Kent.

Bare ærgeligt, at jeg ikke fik hilst på Ulrik og Skaaning.

Til gengæld fik jeg mænget mig med en masse kendte i medieluderbyen.
Sjovt som stilen afgør ens opførsel.

Hvis man er rockstjerne/rockwannabee drikker man sig bare ned.

Hvis man er popstjerne/popwannabee drikker man sig ned med stilen i behold.

Hvis man er singer/songwriterstjerne/-wannabee drikker man sig ned mens man
taler om følelser.

Hvis man er hip-hopstjerne/hip-hopwannabee drikker man sig ned, sviner alle
tilstedeværende og især kvinder til, truer med at dele knyttere ud til højre
og venstre, og smadrer til sidst alt smadrbart.
Hvorfor kan de ikke bare være som Malk, som prædiker respekt og kærlighed?

Historier fra de varme lande på et senere tidspunkt, når jeg lige har fået
pakket ud.

-V-

Fra : Troels

Dato : 30-06-03 14:21

> Historier fra de varme lande på et senere tidspunkt, når jeg lige har fået
> pakket ud.

Dertil vi ser frem! Med den slående beskrivelse af "stilarterne", burde der
være potentiale for nogle gode historier...

/Troels

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 30-06-03 22:33

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg fik sagt goddaws over en flok fadbamser til Ulrik Vadstrup torsdag
> eftermiddag ved "Odeon"-scenen, og så gik der ellers METALLICA i den

<Snip>

> [...]
> Gøteborg og København. Det band er altså bare større end alt andet. Har de
> solgt ud? Ja, hver gang :) ...akkurat som Iron Maiden :)

Ja, så fik jeg fundet Jylland efter noglge gode, og hårde dage (Kan godt
mærke jeg ikke er 20 mere).

Vil bestemt også takke dig Kent, for et godt bekendtskab, et par hyggelige
øl, vi der fik konfirmeret. Og -V- vi må bare mødes til en af de kommende
festivaller, om ikke i år, så senere.

Ja - Metallica sparkede røv - kæft de sparkede røv. En af de bedste
koncerter jeg har set med dem, og der skal ihvetfald 2 hænder til at tælle
de koncerter jeg har været til, med dem.

Jeg var lidt skuffet over Iron Maiden (kan man være andet, efter Metallica
?). Bruce har altid haft til vane at "ævle" lidt meget mellem numrene -
denne gang syntes jeg det tog overhånd - med rart at høre de gamle numre
igen - og gense Eddie.

Håber vi ses igen til en flok øl i nær fremtid ;)

Ulrik