"reklameudsendelser" til børn
Fra : Morten Jensen

Dato : 19-07-03 11:31

Hej gruppe -

har lige haft en længere diskussion med kærensten omkring tv-programmer
eller film (oftest tegnefilm) hvor indholdet i filmene og produkter
(merchandise) er knyttet meget sammen, så man så at sige kan påstå at
udsendelserne kun er der for at sælge legetøj eller andet "ragelse".
Kæresten mente så at Toy Story var et eksempel, men da måtte jeg godt nok
(på john lassiters vegne) protestere...da jeg så skulle nævne nogle bedre
eksempler kunne jeg kun komme på Pokemon (tv-serien) og Action Man (men er
det egentligt en serie eller hvad?)

så...hvis i kunne hjælpe mig med nogle flere programmer - også gerne lidt
ældre - så jeg kan overbevise hende om at pixar ikke udelukkende er en
merchandisemaskine!!!

shouts
Morten

Postet i dk.kultur.film og dk.medier.tv

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-07-03 12:02

Morten Jensen wrote:
> så...hvis i kunne hjælpe mig med nogle flere programmer - også
> gerne lidt ældre - så jeg kan overbevise hende om at pixar ikke
> udelukkende er en merchandisemaskine!!!

G.I. Joe (bedre kendt i DK som "Action Force").

Transformers.

Super Mario Bros - i ved, den der elendige børne-tv serie med
"skuespillere" og Nintento-lydeffekter. (Nintendo)

Sonic the Hedgehog (SEGA).

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : HKJ

Dato : 19-07-03 12:41

"Morten Jensen" <morten.j@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> (merchandise) er knyttet meget sammen, så man så at sige kan påstå at
> udsendelserne kun er der for at sælge legetøj eller andet "ragelse".

Alle filmstudier er til for at tjene penge også Pixar, en måde at øge
indtjeningen er netop merchandise, så selvfølgelig bruges det. Men det er
ikke "kun" legetøj, det er en totalløsning med film, computerspil, musik,
legetøj osv..

Disney er faktisk ret gode til de totalløsninger, alle nyere tegnefilm fra
Disney har fulgt den linie.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-07-03 13:00

Morten Jensen wrote:
> [...]
>
> så...hvis i kunne hjælpe mig med nogle flere programmer - også gerne lidt
> ældre - så jeg kan overbevise hende om at pixar ikke udelukkende er en

Ud fra samme tankegang så er Star Wars sixologien (?) også bare et
påskud for at sælge dukker, sengetøj, madkasser osv osv osv. For der er
da den ondenhyleme kommet meget ragelse i tidens løb med SW-logo.

De fleste film er efterhånden efterfulgt af en større mængde merchandise
og Toy Story er vel, i kraft af at hovedrullerne var legetøj, mere
oplagt som merchandise-juvel end så meget andet.

Er det kapitalistisk pengemaskinebørne-TV hun leder efter så er Pokemon,
Digimon og Masters of The Universe (ja, det var altså populært da jeg
var en lille dreng!) nok bedre eksempler.

/Robert

Fra : Morten Jensen

Dato : 19-07-03 13:31

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> Er det kapitalistisk pengemaskinebørne-TV hun leder efter så er Pokemon,
> Digimon og Masters of The Universe (ja, det var altså populært da jeg
> var en lille dreng!) nok bedre eksempler.

....det er lige netop sådan noget jeg er ude efter...flere eksempler....

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
> ikke "kun" legetøj, det er en totalløsning med film, computerspil, musik,

....jeg (vi) er udemærket klar over, at merchandise er en integreret del af
markedsføringen og intjeningen af spillefilm - men jeg tvivler på at pixar i
den kreative proces tænker i $$ i merchandising og måske medtager en figur
der vil sælge godt i toys'r'us i filmene. Derimod er det rimeligt
gennemskueligt hvorfor Ash og hans venner lige møder en sten-pokemon eller
lignende. -- det diskussionen gik på var, om produkter udelukkende blev
lavet som "motor" for et legetøjsprodukt eller noget andet - eksempelvis ved
at det var producenterene af legetøjet der også producerede tegnefilmene
eller lignende...

Morten

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 19-07-03 13:41

"Morten Jensen" <morten.j@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> ...det er lige netop sådan noget jeg er ude efter...flere eksempler....

Turtles? (Teenage Mutant Ninja Turtles - og så kører titelsangen ellers
allerede i mit hovede!) Det har jeg i hvert fald haft for mange tusinde
kroner legetøj af...

Mvh.
Kars

Fra : Rasmus Mejer Christe~

Dato : 19-07-03 14:26

Ahh ja Turtles! - Det var en god serie! :)

Et af de værste eksempler på disse "reklameudsendelser" er efter min mening
Power Rangers og de uendelig mange spin offs der har fulgt den.

- Rasmus

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-07-03 21:59

> Et af de værste eksempler på disse "reklameudsendelser" er efter min
mening
> Power Rangers og de uendelig mange spin offs der har fulgt den.

Power Rangers er ej heller en "reklame udsendelse".. der er igen tale om at
andre producenter har set muligheder i tv-serien, og derfor licenseret
rettigheder til at lave tyggegumi, etc.

HC

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-07-03 21:59

> Turtles? (Teenage Mutant Ninja Turtles - og så kører titelsangen ellers
> allerede i mit hovede!) Det har jeg i hvert fald haft for mange tusinde
> kroner legetøj af...

NIKS.. Turtles blev licenseret af en TEGNESERIE. IKKE for at lave legetøj.
Efter tegnefilmseriens premiere kom Playmates så til producenterne af
tegneserien, og licenserede rettighederne til tegnefilmserien.

I har det sgu vendt helt om på hovedet, mange af jer... Det er skideskægt at
sidde og se.. haha..

HC

Fra : Morten Jensen

Dato : 21-07-03 10:00

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> wrote in message

> I har det sgu vendt helt om på hovedet, mange af jer... Det er skideskægt
at
> sidde og se.. haha..
>
> HC

ja, ja hans....det er lige det jeg mener...selvfølgelig hænger tingene
sammen - og forskellige folk ser muligheder i at tjene penge...men det jeg
er ude efter er udsendelser, hvor det meeeeget svært at skille produkterne i
BR og indholdet i udsendelserne ad...eksempelvis er det nok ikke tilfældigt
at Action Man har en ny raketudstyret motorcykel i den animerede serie på
samme tid som selvsamme cykel med indbygget blender og dybfryser kan købes i
butikkerne....

Morten

Fra : HKJ

Dato : 21-07-03 11:25

> [...]
> samme tid som selvsamme cykel med indbygget blender og dybfryser kan købes

Hvilket gælder ALLE børnefilm, prøv næste gang en ny Disney film kommer op,
at gå i nærmeste legetøjsforretninge. Du vil finde at de har masser fra
filmen.

Som jeg har skrevet før: det er en samlet pakke der blive lavet.

Fra : Morten Jensen

Dato : 21-07-03 13:39

> Som jeg har skrevet før: det er en samlet pakke der blive lavet.

ja....(næsten: for fanden...)...det har jeg fattet...men man må stadigvæk
kunne skelne mellem det hans chr. vang kalder licensing og så film (tegne
eller andet) som nærmest udelukkende er lavet med henblik på at sælge
legetøj eller andet - jeg skulle (helst) bruge nogle eksempler (som he-man)
hvor der var så stor sammenhæng mellem produkter og indhold i udsendelser
som muligt (hvor de eventuelt blev produceret/financieret af samme
firma)dvs. (en gang til for prins knud:) mere end det er tilfældet i den
gængse disney-happymeal-søde bifigurer i BR- trædemølle...

....misforstå mig ikke, jeg er begejstret for jeres input, jeg synes bare jeg
skal gentage mig selv en del - måske er det mig der udtrykker mig
upræcist!!!

Morten

Fra : HKJ

Dato : 19-07-03 15:00

> [...]

> den kreative proces tænker i $$ i merchandising og måske medtager en figur
> der vil sælge godt i toys'r'us i filmene.

Jeg vil faktisk blive forbavset hvis de ikke tænker på merchandising, når de
laver deres figurer. Med de omkostninger der er ved at lave en 90 minutters
tegnefilm, skal ALLE indtægtskilder tages med (Men Toy Story kunne nu
sagtens tjene sig selv hjem).

> [...]
ved
> at det var producenterene af legetøjet der også producerede tegnefilmene

Så skal du over på "Cartoon Network", de store tegnefim er ALT for dyre til
at lave som ren reklame, hvorimod det er muligt med dårligt animerede TV
serier.

Fra : Peter Risager

Dato : 19-07-03 16:54

Var det ikke George Lucas der mere eller mindre "opfandt" movie merchandise?

Så vidt jeg husker var Star Wars: A New Hope meget presset økonomisk, og
Lucas gik så med til at gå ned i løn (hvis ikke det var et afslag på al
løn), hvis han istedet fik rettighederne til at lave merchandise. Det viste
sig så at blive en endnu bedre forretning end lønnen...

Er det bare en historie, eller er der noget om det? Det er ihvertfald en god
historie ;)

--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : sniper_Nolight

Dato : 20-07-03 09:02

> Er det bare en historie, eller er der noget om det? Det er ihvertfald en
god
> historie ;)

det skulle være korrekt.
For det første: Mange filmstudier før Fox ville slet ikke røre filmen.
Fox ville så lave filmen, men Lucas var snu og fik alle rettighederne til
den og deraf kom der første merchandise i stor stil... mange af de store
legetøjsfirmaer - Hasbro etc. ville heller ikke røre ved SW konceptet, men
så var der et lille firma der hed Kenner (som jeg har hørt ikke havde det
godt økonomisk, men om det passer...) og.. ja de nhistorie kender i sikkert
selv... det ejg skriver her passer vist grundlæggende, men den bliver ikke
mindre interessant af at blive genfortalt.... jeg har en bog om Lucas i en
LaserDisc box jeg har, men kan ikke huske om det er i den jeg har læst noget
om det.

Desuden kan vi da tilfje Byggemand Bob til listen af "reklameudsendelser" -
og Dragonball Z som er populært hos min søn på 9 i øjeblikket... men det er
vist ikke de værste, emn de er der

--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-07-03 22:01

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message
> god

det er rigtigt. Men han bibeholdt ALLE rettighederne til sin skabelse..
således fungerer FOX idag kun som "forlag" for hans film. Alle
intellektuelle rettigheder tilhører onkel george.

HC

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-07-03 22:04

(som jeg har hørt ikke havde det
> godt økonomisk, men om det passer...)

Det er korrekt. Kenner var på falittens rand, og var ved at blive solgt, da
de indkøbte en licens til SW ejendommen.. Ganske klogt, kan man jo sige.

> [...]
"reklameudsendelser" -
> og Dragonball Z som er populært hos min søn på 9 i øjeblikket... men det

Igen fejl.. Disse to ejendomme er ej heller skabt som legetøjs reklamer.
Byggemand Bob er en BBC produktion, og den er skabt som børneunderholdning.
Derefter er der kommer firmaer der ville ha' en del af de gode seertal, og
har indkøbt licenser til produktion af alskens ragelse.

DragonBall og DragonBall Z er en tegneserie fra barnsben.. den er meget,
meget gammel.. det er tegnefilmserierne også, og det er ej heller skabt for
at lave legetøj eller whatever.. det er en tegneserie, der er blevet lavet
til tegnefilm af en licensproducent, og så videre, og så videre...

licensing is key, folks...

HC

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-07-03 22:09

On Sun, 20 Jul 2003 23:04:22 +0200, "Hans Chr. Vang"
<hcvang@coolcomics.dk> wrote:

>DragonBall og DragonBall Z er en tegneserie fra barnsben.. den er meget,
>meget gammel.. det er tegnefilmserierne også, og det er ej heller skabt for
>at lave legetøj eller whatever..

En series oprindelse udelukker nu ikke, at serien med tiden kan gå hen
og blive medvirkende til at hype merchandise.
--
- Peter Brodersen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 19-07-03 21:04

Dette er kun til forsvar af Toy Story: Filmen ikke er at regne for en
'merchandisering' film (?) (aner ikke hvad jeg ellers skal kalde det), altså
her defineret som at merchandising er den eneste ide der styrer
udviklingsprocessen. Det som Toy Story gjorde var at den trak på en masse
nostalgi ud af det legetøj som manuskriptforfatterne sikkert selv har leget
med som børn eller som deres egne børn legede med. Oveni gør Toy Story 2
tykt grin med merchandisering ved at cowboy-dukken oprindeligt bare var et
stykke af en merchandisering film. Men filmene selv mener jeg ikke går over
grænsen, bare fortælleglæden er der har jeg ikke noget imod merchandise (hva
faen, jeg køber ikke noget af skidtet). Så har Disney så godt nok senere
launchet Buzz Lightyear tegnefilm (og de er så merchandisering), men det er
Disney, ikke Pixar.

På samme måde var Star Wars heller ikke merchandisering, fordi Lucas fra
starten ville fortælle en god historie. Merchandisen kom efter at projektet
var udtænkt. (Jeg skal så indrømme at jeg er blevet voldsomt i tvivl mht.
til den nye trilogi, der tror jeg sgu helt ærligt at merchandise var Lucas'
udgangspunkt før han gik i gang. Herre Jemini.)

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-07-03 21:57

Folk der ser tegnefilm, hvor der er knyttet en linje af legetøj, som
"reklamer" for dette legetøj kan ikke være mere forkert på den.

Det er lige omvendt.

Det fænomen der benyttes her i disse sager, er licensing. Dvs. at tegnefilms
producenterne lejer rettighederne til at lave tegnefilm baseret på
legetøjet! ikke omvendt.. De eneste eksempler på decideret forsøg på at
skabe en populær linje legetøj i forbindelse med en tegnefilm serie er
HE-MAN og SHE-RA. Disse to blev skabt til at "sælge en vare", men
tegnefilmene blev mere populære end legetøjet, og hvor er vi så henne?

En ting som Pokemon... Den tegnefilmserie er ikke skabt for at sælge
legetøj, eller videspil. Videspillet kom først, og så kom der nogle kloge
mennesker og licenserede rettighederne til pokemon - til en tegnefilmserie.
Alle legetøjs producenterne har så taget en licens på tegnefilmsudgaven af
pokemon..

Man laver skam ikke en dyr tegnefilmserie for at reklamere for en
legetøjsserie, medmindre det var heman og shera. Hvis man siger at pokemon
er lavet for at sælge kort og legetøj, så er ToyStory også lavet for at
sælge legetøj, videospil, etc. Hvis man mener det ovenstående med pokemon,
så er der absolut ingen forskel.. Det er foregået på samme måde - nogle folk
lavede en film, andre folk licenserede så rettighederne til denne - og
producerede deres produkter.

Jeg er selv en del inde i den her licensing branche, så jeg ved hvordan
hjulene fungerer...

HC

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 20-07-03 22:12

"Hans Chr. Vang" <hcvang@coolcomics.dk> writes:
> [...]
> legetøjsserie, medmindre det var heman og shera. [...]
> Jeg er selv en del inde i den her licensing branche, så jeg ved hvordan

Det er muligt. Men f.eks. Earth Worm Jim (som jeg ved lidt om), var
først et computer-spil, og blev lavet som tegnefilm NETOP for at sælge
det tilhørende legetøj. De "store" legetøjssatsninger bruger i høj
grad tegnefilm som primært marketingsgrundlag.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-07-03 11:03

Transformers

Fra : #2066

Dato : 25-07-03 01:20

> [...]
>
> så...hvis i kunne hjælpe mig med nogle flere programmer - også gerne lidt
> ældre - så jeg kan overbevise hende om at pixar ikke udelukkende er en

TV-serien "Captain Power and the Soldiers of the Future" fra 1987 (se
http://www.captainpower.com/).

Mattel solgte legetoej der var designet til at reagere paa visuelle effekter
indlagt i hvert show til samme formaal. Gaa ned til "Nostalgia" paa
ovennaevnte side og klik paa "Captain Power needs your help".