Hund og allergi
Fra : Morten Bjønness

Dato : 02-04-01 15:27

Noen som har peiling på hva slags hund man kan ha hvis man er allergisk mot
pelsdyr? En nabo av meg hadde det engang, men husker ikke hvilken rase det
var.

Også til no.fritid.dyr.diverse

--
Morten B

Fra : Sturla Molden

Dato : 02-04-01 15:38

Opptrekkbar leketøyhund med akrylpels.

S.M.

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 02-04-01 15:55

morten.bjonness@oslopolitikammer.cm,Ny-Internet writes:
> [...]
>mot
>pelsdyr? En nabo av meg hadde det engang, men husker ikke hvilken rase det

Coton de tulear

Hilsen
Poul Erik Rise

Undgå fagudtryk og sjældne fremmedord, ellers risikerer du, at recipienten
er uden familiaritet med den pågældende ekspression.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-04-01 17:41

Morten Bjønness <morten.bjonness@oslopolitikammer.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b00y6.4604$NR.371196@news3.oke.nextra.no...
> [...]
mot
> pelsdyr? En nabo av meg hadde det engang, men husker ikke hvilken rase det

<> mine forældres naboer havde allergibarn og blev anbefalet hvis de skulle
have hund så at anskaffe labrador ....

MVH
Ami

Fra : Mari

Dato : 03-04-01 17:39

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:dZ1y6.120$76.11946@news101.telia.com...
> <> mine forældres naboer havde allergibarn og blev anbefalet hvis de
skulle
> have hund så at anskaffe labrador ....

Det var da ellers et rigtigt dårligt råd din nabo har fået.
Hvis der var blevet sagt trimme/klippe-race, kinesisk hårløs eller en
bomuldshund, så var det et anderledes bedre råd.

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Stine Solaas

Dato : 02-04-01 18:25

"Morten Bjønness" wrote:

> Noen som har peiling på hva slags hund man kan ha hvis man er allergisk mot
> pelsdyr? En nabo av meg hadde det engang, men husker ikke hvilken rase det
> var.

Allergi i dette tilfellet kan være to forskjellige ting. Man kan
reagere på selve PELSEN, og som de fleste allergikere gjør,
kan man reagere på støvet og flasset hunden gir fra seg.

De rasene som blir betegnet som allergivennlige, dvs. som
røyter svært lite (ved riktig pelsstell) er bla. Schnauzer og
Puddel. Til gjengjeld er det svært mye pelsarbeid..

--

Mvh,

Stine M. Solaas - som har Schnauzer (se hjemmeside).
http://home.no.net/snuser/

Fra : Aksel G. Schjervheim

Dato : 05-04-01 14:49

"Stine Solaas" <snuser@online.no> wrote in message

> [...]
> kan man reagere på støvet og flasset hunden gir fra seg.
>

> Mvh,
>
> Stine M. Solaas - som har Schnauzer (se hjemmeside).

Dette var en svært forenklet verson av de faktiske forhold. Det er hverken
pelsen eller støvet, men derimot avføringen til de middene som lever av
organisk avfall fra hund, katt, husstøv osv. som frembringer allergiske
reaksjoner. Da de fleste "trimmeraser" produserer mindre døde hudceller, en
hunder som røyter, er disse langt å foretrekke. I tillegg kan sterkt
anbefales å sette inn hundepelsen med stoffer som dreper disse middene med
jevne mellomrom. Det finnes i dag flere midler på markedet, som f.eks.
dryppes i pelsen mot lus, flått o.l. Disse har også vist seg å ha en god
virkning mot de middene som også egentlig skal være der, men som er
alergikernes egentlige problem. Etter grundig behandling av hundepelsen,
skal hunden bades og hundeseng såvel som øvrig innemiljø desinfiseres. En
dampstøvsuger, gjør underverker i så måte. Hyppigheten av slik behandling,
avhenger av hvor grundig man går til verks, og hvor ofte/mye en hund omgås
andre hunder, eller ferdes i hundemiljø. Min erfaring er at trimmeraser er
bedre en raser som skal klippes. For enkelte astmaalergikere hjelper ikke
disse rådene heller.
Derfor er mitt forslag at du først "låner" en hund/valp av aktuelle raser du
kunne tenke deg, over et tidsrom på 2-3 uker, slik at du med sikkerhet kan
fastslå at det er mulig å leve med vedkomne rase på denne måten. Gi ikke
opp, dersom du får negativt utslag på en rase. Av en eller annen merkelig
grunn, er det også noen ytterst få, som ikke tåler disse hunderasene
heller, men tvert i mot de helt hyperkorthårete, som pointer eller korthåret
dachshund.
Jeg er ikke selv alergiker, men har igjennom årenes løp, bidratt til at
mange alergikere har kunnet leve et lykkelig hundeliv.

Lykke til.
Aksel G. Schjervheim

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-04-01 20:45

Hej

Det du skal have er en Shih Tzu, da racen ikke fælder. Vi opdrætter selv
racen og har haft flere "hundeallergikere" blandt vores købere.

Hilsen Nanna & Per
Kennel napena
www.napena.dk

"Morten Bjønness" <morten.bjonness@oslopolitikammer.com> skrev i en