Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket digital kamera skal jeg købe ?
Fra : Janus Rønne

Dato : 18-07-03 14:05

Jeg står foran at skulle investere i et digitalt kamera. Jeg har
kigget på følgende:

- Canon Powershot G5
- Canon Powershot G3
- Canon Powershot S50
- Canon Powershot S45
- Canon Powershot A70
- Canon Digital IXUS 400

Jeg er mest til Canon som I kan se :)

Jeg vil gerne høre om fordele/ulemper ved de forskellige kameraer,
hvad synes I ?

Det skal være et kvalitets kamera, der tager GODE billeder !! Prisen
har ikke den store betydning.

Andre (bedre) kameraer I kan anbefale ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-03 16:04

Janus Rønne <jjr@EWB9Iadslhome.dk> wrote:

> [...]
> hvad synes I ?
>
> Det skal være et kvalitets kamera, der tager GODE billeder !! Prisen

De tager alle gode billeder. G3 og G5 er store og klodsede, men har
mange indstillingsmuligheder, så den avancerede fotograf kan få
billederne taget på præcis den ønskede måde. Ixus er lille, kompakt og
elegant. Til gengæld har det ikke så mange manuelle indstillinger. A70,
S45 og S50 ligger midt mellem disse. Ret små og kompakte, men samtidig
med en del manueller indstillinger. Jeg har selv et S45, som jeg er
meget glad for.
Ixus 400, S45 og G3 har stort set samme indmad, så deres
billeder er meget ens. Der er blot forskel på antallet af
indstillingerne. G3 har også mulighed for ekstern blitz.
S50 og G5 har 5 MPixel. Det betyder i teorien kun noget, hvis
man laver meget store forstørrelser. I praksis har der endda været en
del utilfredshed blandt nogle over G5, der har en tendens til "purple
fringe" eller chromatic aberration (lilla kanter på højlys). Det kan
alle kameraer nu lave, og mit S45 er heller ikke fri for det.
A70 har omvendt kun 3 MPixel og dermed ringere opløsning ved
store forstørrelser. I praksis tager det nu gode billeder til langt de
fleste formål. Det er billigere, og man kan bruge almindelige
AA-batterier. Det er naturligvis bedst at ofre nogle opladelige
batterier, og de følger ikke med i prisen. Til gengæld er opladelige
AA-batterier og oplader billigere end specialbatterierne til de andre.
Og det kan jo være rart at have et ekstra. Til A70 kan man også få
forsatslinser med tele og vidvinkel. Det kan man ikke til Ixus, S45
eller S50. Jeg ved faktisk ikke med G4 og G5. Jeg mener i hvert fald,
man kan sætte filtre på dem.
Til slut er det kun dit eget behov og pengepung, der kan afgøre
sagen. Jeg valgte et S45. Det er et godt kompromis hvad angår størrelse
og muligheder. Jeg var ved at købe et A70, men ofrede så de 1.000,- kr.
mere. Jeg granskede testbillederne på nettet nøje. Græs og andet med små
detaljer kan godt flyde lidt ud med A70. Men det ses kun ved meget store
forstørrelser. Alle test siger, at 5 MPixel udgaverne ikke er merprisen
værd, med mindre man har helt specielle behov for store forstørrelser.

> Andre (bedre) kameraer I kan anbefale ?

Nej. Canon er det bedste!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Rønne

Dato : 18-07-03 19:09

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev:

> [...]
>ekstra. Til A70 kan man også få
>forsatslinser med tele og
>vidvinkel. Det kan man ikke til Ixus, S45

Tak for det gode svar :)

Jeg er egentlig mest stemt for S50, da prisforskellen ikke er stor
i forhold til S45. Tidligere var jeg mest stemt for G3/G5, men jeg
synes de er for klodsede (eller rettere, konen synes det, så det
synes jeg også nu ).

Det eneste negative jeg har kunnet finde på nettet (bl.a.
www.dpreview.com) var netop det omtalte 'purple fringe'/'chromatic
aberration':

1. Er det meget værre på S50/G5 i forhold til S45/G3 ?
2. Hvor ofte oplever man det ?

Fra : .J.S...

Dato : 18-07-03 20:52

"Janus Rønne (slet V7MY0)" <jjr@V7MY0adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aberration':
>
> 1. Er det meget værre på S50/G5 i forhold til S45/G3 ?
Tjaa, prøv selv at vurdere det ud fra testen af G3/G5 på dpreview.

> 2. Hvor ofte oplever man det ?

Det er helt individuelt, problemet opstår jo kun ved kraftige kontraster så
det afhænger af hvilken type billeder man tager.

Egentligt mener jeg ikke forskellen på Gx og Sxx består i
indstillingsmuligheder, har selv en S50 og ud fra reviews jeg har læst af G
serien ser det ud til at indstillingsmulighederne er stort set de samme. Det
du får i Gx er en længere zoom (4x) som samtidig er mere lysstærk og måske
også skarpere, et svingbart display og længere batterilevetid.

Hvis jeg kunne gøre det om ville jeg nok vælge en G3 for at få den længere
zoom og ikke mindst bedre mulighed for at tage billeder når lyset er lidt
småt. Det er især ude i den lange ende af zoom'en der er stor forskel, ved
100mm er en G3 ca 2 stop hurtigere. Det betyder en del synes jeg, er der
f.eks lige præcis lys nok til at man kan tage et billede på 1/100s ved 100mm
med en G3 ja så hedder det 1/25s med en S50, og det vil jo ikke gå godt.

Det eneste der taler imod Gx er som du er inde på at den er en del større.
Omvendt hvis man vil ha et lomme kamera som man har med sig altid uden at
tænke over det, så er den lille IXUS måske et bedre valg.

Mit S50 er mit første digi kamera, og det er langsomt ved at gå op for mig
at man nok er bedre tjent med lidt færre 'goe' pixels frem for så mange som
muligt. Ser man f.eks på billedeksempler fra en Canon D30 som jo 'kun' er et
3Mpixel kamera, så er det klart at det ligger klasser over i kvalitet. Fordi
sensoren er så meget større er der jo ingen støj og det skal heller ikke
forstørres så meget så evt. optiske fejl ses langt mindre.
Måske har de presset citronen for meget med de helt små 5Mpixels sensorer,
det er mange pixels at presse ind på kun 7.2x5.3 mm !

Her kan man se billed eksempler sorteret efter kamera model :
http://www.pbase.com/cameras
(Hver gang man refresher browseren (F5) kommer der et nyt sæt tilfældigt
udvalgte for det kamera.)

Man skal så være klar over at der nok er en tendens til at der er flere
tilfældige snapshot fra brugere af de mindre kameras.

Her er nogle utroligt flotte billeder taget med en G3 :
http://www.pbase.com/sdommin/hawaii03

mvh/JS

Fra : Janus Rønne

Dato : 18-07-03 23:17

Vi det sige at jeg børe vælge G3 frem for G5 eller S45 (eller
IXUS) frem for S50 ?

Fra : .J.S...

Dato : 18-07-03 23:58

"Janus Rønne (slet NB8MD)" <jjr@NB8MDadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Vi det sige at jeg børe vælge G3 frem for G5 eller S45 (eller
> IXUS) frem for S50 ?

Ja jeg er stort set enig med denne test :
http://www.akam.no/tester/canon_powershot_s50/bildekvalitet.html

mvh/JS

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-03 23:50

Janus Rønne <jjr@NB8MDadslhome.dk> wrote:

> Vi det sige at jeg børe vælge G3 frem for G5 eller S45 (eller
> IXUS) frem for S50 ?

Det kan man jo ikke svare entydigt på. Der har været røster fremme om,
at der er visse ulemper ved de mange pixels. Men omvendt er der ikke
blevet påvist de store fordele. Men ved meget store forstørrelser må det
alt andet lige være bedre med flere pixels. Jeg har ikke praktisk
erfaring. Jeg vil derfor anbefale dig at læse anmeldelser og især at
granske de billeder, der er lagt ved som eksempler. Der er vist ikke den
store forskel, men prøv selv at se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-07-03 23:50

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> [...]
> Det du får i Gx er en længere zoom (4x) som samtidig er mere lysstærk og
> måske også skarpere, et svingbart display og længere batterilevetid.

Og så har G3 og G5 mulighed for at bruge ekstern blitz. Jeg skrev
"indstillinger" for at gøre det lidt kort. Jeg mente, at G3/G5 gav den
avancerede fotograf flere muligheder for selv at bestemme og for at tage
billeder under mere vanskelige forhold. Herunder hører også den eksterne
blitz-mulighed, den større lysfølsomhed og den længere zoom.
Batterilevetiden er da vist også bedre, men her savner jeg nu ikke noget
med mit S45.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-03 00:36

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blitz-mulighed, den større lysfølsomhed og den længere zoom.
> Batterilevetiden er da vist også bedre, men her savner jeg nu ikke noget

Den nok bedste side til at teste forskel på billeder.
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM

Fra : .J.S...

Dato : 19-07-03 01:32

"Poul Larsen" <-> skrev i en meddelelse
> http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM

Ja det er en rigtig go sammenligning.

Hvis man sammenligner hans "Dave-box" for S45/S50 så synes de at få stort
set lige mange små detaljer med, måske en smule bedre opløsning til S50 i
resolution chartet.
Men der er tydelig 'purple fringing' på reflekserne i den forkromede tingest
(klokke ?) for S50, godtnok er lyset noget anderledes på s45 billedet men
der kan jeg ikke se nogen violet kant.

mvh/JS

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 18-07-03 17:08

"Janus Rønne (slet EWB9I)" <jjr@EWB9Iadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg står foran at skulle investere i et digitalt kamera. Jeg har
> kigget på følgende:
>
> - Canon Powershot G5
> - Canon Powershot G3
> - Canon Powershot S50