Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udprint af Sort/hvid foto får grønligt skæ~
Fra : Simon Jakobsen

Dato : 17-07-03 06:08

Hej

Hvordan undgår jeg at mine udprint af sort/hvid fotos får et grønligt skær ?
Min printer er en HP Officejet G55 og papiret er Kodak Picture Paper, glossy
190g

Mvh

Simon

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-03 06:55

Thu, 17 Jul 2003 07:08:12 +0200, skrev Simon Jakobsen:

>Hvordan undgår jeg at mine udprint af sort/hvid fotos får et grønligt skær ?
>Min printer er en HP Officejet G55 og papiret er Kodak Picture Paper, glossy
>190g

Når du vælger "Udskriv..." kommer der først en dialogboks, hvor du
bl.a. kan vælge hvilken printer du vil udskrive til. Din HP er
naturlivis valgt som standard og derfor plejer du vel at klikke på OK,
men der er en knap der hedder "Egenskaber også. Klik på den og flyt så
prikken fra "Farve" til "Sort-hvid". Jeg vil mene at det skulle løse
problemet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Stewie

Dato : 17-07-03 07:18

Kurt Hansen skrev

> [...]
> men der er en knap der hedder "Egenskaber også. Klik på den og flyt så
> prikken fra "Farve" til "Sort-hvid". Jeg vil mene at det skulle løse

Problemet med denne løsning, tror jeg, er at du så kun vil komme til at
bruge det sorte blæk i printeren. Du får godt nok et sort/hvidt billede, men
du udnytter ikke din printer ordentligt. Billederne vil sandsynligvis blive
kornede og grove. Ved at bruge farveblækket kan du bedre få de bløde
toneovergange med på billedet.

For at gøre det skal du i gang med justere farverne på din printer. Med lidt
snilde kan du blande farveblækket på en så fornuftig måde at du kan få
rimelig neutrale billeder ud. I dette tilfælde kan du prøve at skrue ned for
det grønne, men så skal du passe på at magenta ikke tager overhånd.

Det er en øvelse der kan koste en masse blæk og papir, så mens du prøver dig
frem kan du nøjes med at lave udskrifter af små udsnit, måske 5x5cm, så du
kan se hvordan den nye farveblanding tager sig ud.

Hilsen Peter

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 17-07-03 07:23

Det har jeg gjort, det giver samme "grønner" resulat....
Mvh
Simon

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-07-03 07:57

"Simon Jakobsen" <simon-mj@post7.tele.dk> wrote in news:3f1640c0$0$32429
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det har jeg gjort, det giver samme "grønner" resulat....

Stewie har givet dig løsningen på dit problem - du skal kalibrere dit papir
til printeren. Komplette instruktioner (som kan anvendes til alle printere og
alle papirtyper) findes her -> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?
forum=1003&message=2963965

Jeg har også problemer med at fjerne farveskær - det er yderst svært at få et
helt neutralt print. Prøv alternativt at skifte papir - farveskæret er også en
funktion af hvilket papir du bruger..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : zigge

Dato : 17-07-03 10:35

"Simon Jakobsen" <simon-mj@post7.tele.dk> wrote in message
> Det har jeg gjort, det giver samme "grønner" resulat....
> Mvh
> Simon

"Det kan ikke lade sig gøre at få neutrale print" var det svar Canon gav mig
om min printer. Grunden er at printeren blander farver for at give de grå
toner...
Med den besked gik jeg så i gang med selv at lege med det og er kommet
rimeligt tæt på neutral ved at ændre i farveprofilen jeg bruger til min
printer.
Hvis du selv vil forsøge at ændre i farveprofilen, så lav et felt hvor du
toner fra sort til hvidt i f.eks. 30 trin. På den måde kan du se om mellem
toner er i orden når de helt lyse og helt mørke toner er det. Og så er det
bare med at komme igang med at pille

Mvh
//zigge

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 17-07-03 08:33

Bruger du original blæk???
Jeg fyldte min printer op med blæk fra den lokale boghandler (af "fyldselv"
typen).
Farveblækket er ok i farverne, men sort er absolut IKKE sort i billeder; der
er det mørke grønt i stedet for. Da jeg købte den originale sorte patron
igen var det igen nydelige s/h prints... (Min farveprinter er en HP DeskJet
950C)
mvh,
Lars-Peder.

Simon Jakobsen <simon-mj@post7.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f162f2d$0$32445$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : max

Dato : 17-07-03 09:06

> [...]
> Min printer er en HP Officejet G55 og papiret er Kodak Picture Paper, glossy

Du har allerede fået mange gode forklaringer mulige løsninger.
Jeg har oplevet at have fået noget originalt Epson photo glossy
papir der lavede alle billeder grønlige, samme type som jeg altid
har brugt med godt resultat, problemet var med de 2-3 pakker,
hvorfor aner jeg ikke.
Nu sidder jeg med noget elendigt papir fra England, billederne
blir alt for røde og flade, jeg kan fjerne det røde, men kan ikke
få saft og kraft, det heder "instant dry" lalala. De samme billeder
printet på Kodak er der fuld knald på og ikke noget farveskift.
Men generelt har jeg fået bedst resultat på Epson, men det er så
igen afhængigt af hvilken printer man bruger.. Uha der er for mange
variabler i denne ligning, men hvis du bruger lidt tid på at kalibrere
dit system, skulle du kunne få udemærkede resultater..
-max-