Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 10D *eller* Nikon CoolScan 4000
Fra : KNL DtP

Dato : 16-07-03 20:34

Hej!

Jeg er ved at være en smule træt af min nuværende filmscanner (Canon
FS2710), da den ikke kan rumme det store toneomfang i diasfilm. Den
blokker ud i skyggeområderne og klipper højlyset, så billedet får en al
for stor kontrast og mister en masse gode detaljer.

Derfor har jeg kigget lidt på en ny scanner og er faldet over Nikon
CoolScan 4000, som skulle have en D-max på 4,2 og kunne scanne i 4000
PPI. Alt sammen ganske herligt, men også til en pris på omkring 12.000 +
moms.

.... sagen er bare også, at jeg af og til kunne bruge et digitalkamera,
som supplement til mit glimrende EOS 5. Det kunne jo være herligt at
genbruge objektiverne og samtidig fastholde de gode
indstillingsmuligheder ved SLR. Derfor har jeg fundet frem til EOS
10D-huset, som koster 13.000 + moms.

Jeg er lidt i vildrede - skal jeg købe en rigtig go' filmscanner og
fotografere som hidtil ... eller købe et digital SLR og beholde den
gamle scanner, som klarer negativer og "nemme" diaser ganske
fortrinligt? 10D'eren + CF-kort koster jo noget mere end scanneren, men
de penge kunne jeg jo tilsvarende spare på film og fremkaldelse. Bemærk
at jeg ikke er ude efter en erstatning for EOS 5'eren, men mere et
digitalt supplement, som kan tage gode billeder i en ruf, uden det
koster noget.

Nogen som har stået i samme situation eller på anden måde kan kaste lidt
lys over disse svære valg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-07-03 20:59

KNL DtP wrote:
> [...]
> uden det koster noget.
>
> Nogen som har stået i samme situation eller på anden måde kan kaste

Ja, jeg var i nøjagtig samme situation som dig, og min løsning blev at
udskifte mit EOS 3 og min LS-2000 (begge dele var jeg glade for..) til et
10D. Jeg har endnu ikke fortrudt det, og gør det heller ikke!
Problemet er at du selv med en LS-4000, eller den lige så gode og lidt
billigere LS-40, ikke får den kvalitet ud af det som du gør i 99% af
tilfældene med et 10D. Derudover er det billigt, og i stedet for at bruge
tusindvis af kroner på dyr diasfilm kan du spare sammen til nogle gode L
objektiver.
Så mit råd er at du skal købe dig et 10D, og hvis du så stadig vil ha en
scanner kan du finde en Nikon til en fornuftig pris i den blå avis. (LS-4000
har jeg set til 7.500kr for nogle uger siden). Ellers vent et års tid, så
kan du sikkert finde nogle professionelle modeller til en billig penge.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 16-07-03 21:12

Jeg har også været i samme situation, og gjort mig de samme tanker. Jeg har
et EOS 3 og EOS 30 og skulle også anskaffe mig en bedre skanner end den jeg
har. Sidste år bestemte jeg mig så for at købe et D60 (Jeg måtte slippe
25.000), og jeg har ikke fortrudt et øjeblik, snarere tværtimod. Det eneste
der ærgrer mig er at de to 'gamle' kameraer nu ligger hen, og næsten ikke
bruges mere.

Hilsen Hans

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-07-03 06:35

Hans Chr. Sørensen wrote:
> [...]
> 25.000), og jeg har ikke fortrudt et øjeblik, snarere tværtimod. Det
> eneste der ærgrer mig er at de to 'gamle' kameraer nu ligger hen, og

Ja, det er det kedelige ved det. Dog vil jeg sige at jeg nyder mere at bruge
et EOS 3 end 10D. EOS 3 er teknisk set meget bedre end 10D, flere
målepunkter og fokuseringspunkter, bedre lysmåler, og en del funktioner som
ikke er på 10D. Men det opvejer jo ikke at det stadig er et analogt kamera,
som selv med en god scanner ikke giver det samme.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-07-03 12:53

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in news:bf49ag$2vdp$1@news.cybercity.dk:

> Bemærk
> at jeg ikke er ude efter en erstatning for EOS 5'eren, men mere et
> digitalt supplement, som kan tage gode billeder i en ruf, uden det
> koster noget.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med dit dilemma, men til gengæld tør jeg godt
spå, at hvis du først køber dig et digitalt spejlrefleks, så bliver
filmkameraet ikke brugt meget. Jeg har ikke kørt een eneste film igennem mit
EOS 50E siden december 2002 hvor jeg købte et D30...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : den glade dreng

Dato : 17-07-03 13:06

> [...]
mit
> EOS 50E siden december 2002 hvor jeg købte et D30...

kan man så konkludere at du ikke laver mange forstørrelser
i 30x45 eller større?

VH

Per

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-07-03 13:24

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> wrote in news:bf63f0$jlr$1@sunsite.dk:

> kan man så konkludere at du ikke laver mange forstørrelser
> i 30x45 eller større?

Næh det kan man ikke konkludere, men det er faktisk, tilfældet ja. Max 20x30
cm, og jeg elsker billeder uden korn - selv ved ISO 400...

Der er andre der gør det i store forstørrelser fra bl.a. D30 men jeg har ikke
sat mig ind i workflow'et -> http://www.nyphotographics.com/blowupsample.htm
(størrelserne er angivet i tommer og ikke cm)

Men selvfølgelig - alt kommer an på hvad man skal bruge. Kristian klager over
for lille D-max på hans Canon FS2710 scanner (2720 DPI) og ikke over
opløsningen, men det havde du vel allerede læst inden du besvarede mit
indlæg...

Fra : max

Dato : 17-07-03 14:05

> kan man så konkludere at du ikke laver mange forstørrelser
> i 30x45 eller større?
>
> VH
>
> Per

70x100 ville ikke være noget problem, så hvorfor konkluderer
du at kenneth ikke laver større.. Anyway det er off topic, Kristian
spørger hvad han skal gøre, har du nogen foreslag - Per.??

I Tyskland kan du købe Canon eos 10D for ca. 13.000 incl moms..)
De 25% du sparer kan hurtigt få ben at gå på til CF kort eller måske et par
1gb microdrives.. Men tjek lige at dine objektiver kan genbruges.

Der har været en del Canon brugere der har klaget over rep service, hvis du
køber i Tyskland kan du vælge mellem det danske værksted eller sende det
til Tyskland, som måske er hurtigere.. Mit Fuji S2Pro har været på værksted 2 gange
i Tyskland.. De reparer på under en uge, jeg betaler porto den ene vej 150 kr.

Jeg solgte alt mit analog nikon udstyr, og har ikke fortrudt en eneste gang.
Jeg kan fotografere i kunstlys, daglys og s/h bare ved et tryk på et par knapper,
jeg får op til 16bit/100mb tiff fra 12mb raw filer, meget bedre kvalitet end jeg
nogensinde
kunne få på en hjemme scanner ala coolscan 4000.. Ingen korn ingen ridser og støv,
overførsel til computer ca. 10 sek pr billede.. Sammenlign det med analog og skanner.

En pris sammenligning på 10D:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?suche=canon+eos+10+d
-max-

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 17-07-03 14:49

Hej

Hvis du bestemmer dig for at ville af med din Canon FS 2710, kunne jeg måske
være intereseret, jeg ved ikke helt hvad sådan noget er værd, men da jeg
lige nu scanner mine negativer på en fladbed, er jeg bare irriteret over
resultaterne...

Skriv mig en mail, så kan vi MÅSKE finde ud af noget (jeg er fattig stud, så
hvis det er sindsygt dyrt, har jeg desværre ikke råd...)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : KNL DtP

Dato : 17-07-03 21:06

"René Ernst Nielsen" <cigarer@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Skriv mig en mail, så kan vi MÅSKE finde ud af noget (jeg er fattig
stud, så
> hvis det er sindsygt dyrt, har jeg desværre ikke råd...)

he he - hvis der skal skiftes ud i fotoudstyret, så hælder jeg altså
mest til at beholde FS2710'eren og købe et EOS 10D.

Btw. så ved jeg slet ikke hvad man kan forlange for en brugt filmscanner
(jeg købte den tilbage i 1999).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 17-07-03 21:18

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
et par
> 1gb microdrives.. Men tjek lige at dine objektiver kan genbruges.

Har lige hørt TechnikDirekt om de sælger uden tysk moms (16%), når jeg
opgiver mit CVR-nummer, og det vil de godt. De har 10D'eren til €1849 og
så kommer der €17,50 i fragt. CF-kort kan ikke rigtigt betale sig, da de
kun fører SanDisk og de er for langsomme.

Mht. objektiver så har jeg et Canon 28-105 mm USM, Tokina 17 mm og
Tokina 80-400 mm. Hvis jeg vælger at købe 10D, må jeg lige have den
sikkerhed, at jeg kan komme af med huset, hvis mine objektiver ikke
dutter eller huset ikke kan fokusere ordenligt (som der har været nævnt
i nogle forums).

> Jeg solgte alt mit analog nikon udstyr, og har ikke fortrudt en eneste
gang.

Jeg vil så holde fast i mit EOS 5-hus, for hvis man nu skal tage
billeder på negativ eller dias (til store forstørrelser, 10 MegaPixels
scans o.l.).

> [...]
ridser og støv,
> overførsel til computer ca. 10 sek pr billede.. Sammenlign det med

Jep - det vil sørme kunne lette arbejdsgangen noget. Med lidt godt vilje
og høj arbejdsmoral, kan jeg vel scanne og redigere (dvs. fjerne støv og
ridser i PS) en 36 billeders film på en time. Skal man så sidde og fedte
med et svært dias, så bliver det hurtigt til en lang aften.

.... tak for de gode inputs - hvis økonomien tillader det, så kan jeg
vist kun vælge en 10D. Har læst en hel del reviews og set testbilleder
og det ser jo altsammen ganske godt ud

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : max

Dato : 17-07-03 21:44

> [...]
> så kommer der ?17,50 i fragt. CF-kort kan ikke rigtigt betale sig, da de
> kun fører SanDisk og de er for langsomme.

Jeg kan anbefale Transcend 30x eller Microdrives, de er begge billige i
1GB størrelse..

> [...]
> sikkerhed, at jeg kan komme af med huset, hvis mine objektiver ikke
> dutter eller huset ikke kan fokusere ordenligt (som der har været nævnt

Ja jeg har lagt mærke til Canon kan være lidt sart med nogle objektiver,
men det lader til "pirat" fabrikanterne er meget flinke til at modificere
objektiverne gratis, det er måske værd at kontakte dem.

> gang.
>
> Jeg vil så holde fast i mit EOS 5-hus, for hvis man nu skal tage
> billeder på negativ eller dias (til store forstørrelser, 10 MegaPixels
> scans o.l.).

Hmm, tjae, jeg regner (håber) ikke med nogensinde at arbejde med
24x36 speglrefleks igen, folk får spastiske anfald når man siger interpolering,
men det fungerer..

> [...]
> ridser i PS) en 36 billeders film på en time. Skal man så sidde og fedte
> med et svært dias, så bliver det hurtigt til en lang aften.

Hehe, 36 billeder, du kommer til at ta' ti gange så mange billeder..)-max-