Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Analog] Eksponeringskorrektion på Nikon F~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-07-03 13:28

Jeg har to kamerahuse: Nikon FE og FM2. På begge kan jeg indstille
filmfølsomheden med tre trin pr. blænder (f.eks. mellem 100 og 200
ASA).

Blænderringen på objektiverne har kun stop ved hele blændertal, så
korrektioner på halve eller trediedele af en blænder, er ikke let og
jeg mener det må give samme effekt at "snyde" med filmfølsomheden,
ikke? Eksempel. Hvis jeg har en 100 ASA film i og gerne vil
underbelyse 1/3 blænder, svarer det vel til at stille filmfølsomheden
på det første trediedelstrin, hvilket vel svarer til 125 ASA.

På FE'eren er der desuden en korrektionsmulighed fra +2 til -2 med
stop for hvert halve trin. Er der nogen der kan forklare mig hvilken
værdi et halvt eller et helt trin har på denne skala?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 13:49

"Kurt Hansen" skrev
> [...]
> underbelyse 1/3 blænder, svarer det vel til at stille filmfølsomheden
> på det første trediedelstrin, hvilket vel svarer til 125 ASA.

Jo. Sådan cirka. Man kan siden diskutere om en
korrektion på 1/3 blænde overhovedet kan ses...

> På FE'eren er der desuden en korrektionsmulighed fra +2 til -2 med
> stop for hvert halve trin. Er der nogen der kan forklare mig hvilken
> værdi et halvt eller et helt trin har på denne skala?

Den refererer til blændetrin: +/- 1 er +/- et blændetrin.
Eller henholdsvis en halvering eller fordobling af
iso indstillingen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-07-03 15:13

Wed, 16 Jul 2003 14:48:54 +0200, skrev Peter Schrøder:

>"Kurt Hansen" skrev

>Jo. Sådan cirka. Man kan siden diskutere om en
>korrektion på 1/3 blænde overhovedet kan ses...

Det kan man - på diasfilm! Jeg er ved at lære et par film at kende og
på de første tests lavede jeg manuel bracketing på hele blændertrin og
det er ALT for meget.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 16:40

"Kurt Hansen" skrev
> Det kan man - på diasfilm! Jeg er ved at lære et par film at kende og
> på de første tests lavede jeg manuel bracketing på hele blændertrin og
> det er ALT for meget.

På diasfilm vil jeg absolut gi' dig ret i at hele trin er for meget.

Fra : Fischer

Dato : 16-07-03 13:49

> [...]
> underbelyse 1/3 blænder, svarer det vel til at stille filmfølsomheden
> på det første trediedelstrin, hvilket vel svarer til 125 ASA.

Fuldstændig korrekt.

> På FE'eren er der desuden en korrektionsmulighed fra +2 til -2 med
> stop for hvert halve trin. Er der nogen der kan forklare mig hvilken
> værdi et halvt eller et helt trin har på denne skala?

Et trin svarer til en blænde.
Sætter du den til -1 vil du således underbelyse et blændetrin.

*Fischer

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-07-03 16:01

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote

> Jeg har to kamerahuse: Nikon FE og FM2.

Gode kameraer.

> På begge kan jeg indstille
> filmfølsomheden med tre trin pr. blænder (f.eks. mellem 100 og 200
> ASA).

Ja.
Det er væsentligt fordi der f.eks. findes film med 100, 125, 160 og 200 ASA.
Så kan man indstille den nominelle værdi korrekt.

> [...]
> korrektioner på halve eller trediedele af en blænder, er ikke let og
> jeg mener det må give samme effekt at "snyde" med filmfølsomheden,

Jo, principielt.
Men det hjælper dig ikke nødvendigvis ret meget.

Det er kun lysmåleren du stiller på.
Eksponeringen bestemmes af lukketid og blænde.

Ved manuel eksponering (altid på FM2 og ikke Auto på FE) kan du kun instille
lukketiden i hele trin og blænden i hele trin (med mindre man prøver at
stille blænden mellem 2 trin, hvilket formodentlig ikke er særligt præcist).
Det betyder at du i værste fald har plus/minus en halv blænde
"fejl-eksponering" - hvor jeg med "fejl-eksponering" mener forskellen mellem
hvad du ønsker og hvad du får.

Jeg antager at lukketiden på FE ved automatisk eksponering er trinløs (eller
med langt flere trin end ved manuel indstilling).
I det tilfælde vil du få glæde af at stille på filmhastigheden, som du
nævner, eller simpelthen bruge korrektionsmulighenden.

Spørgsmålet er naturligvis om centervægtet lysmåling (som bruges ved
automatisk eksponering) er præcist nok, hvis du har et motiv hvor en
fejleksponering på plus/minus en halv blænde er kritisk - og så er du
tilbage på manuel indstilling.

Hvis det er kritisk, er det sikreste at tage et par billeder, med forskellig
eksponering.

> [...]
> underbelyse 1/3 blænder, svarer det vel til at stille filmfølsomheden
> på det første trediedelstrin, hvilket vel svarer til 125 ASA.

Mogens Hansen

PS.
Jeg bruger ikke selv Nikon FE / FM2, men Olympus OM3 / OM4 som er nogenlunde
tilsvarende.