Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkameras batterilevetid
Fra : Jacob K.

Dato : 16-07-03 09:33

Hej gruppe.

Jeg har et Canon Ixus V3, som jeg overvejer at købe et ekstra batteri til.
Ved et hurtigt tjek på http://www.batterier.dk/kamera/canon.htm kan jeg se
at et sådant fås for 219 kr., og dét er jo ikke galt. Men mit spørgsmål er
om det alligevel kan betale sig.
Kan et sådant batteri holde på strømmen når det ligger ubenyttet, men fuldt
opladet hen? Det skal jo kun bruges i nødsituationer hvor kameraet pludselig
løber tør for strøm.

Kh. Jacob.

Fra : JH

Dato : 16-07-03 09:55

Jacob K. wrote:
> [...]
> Kan et sådant batteri holde på strømmen når det ligger ubenyttet, men
> fuldt opladet hen? Det skal jo kun bruges i nødsituationer hvor

Nej, det ligger og aflader en lille smule,
når det ikke bruges.
Men man kan jo bare sørge for at oplade
det inden ferieturen, eller hvornår det nu skal bruges.
Jeg skifter altid mellem de 2 batterier,
jeg har til mit Canon powerShot S45.

JH

Fra : Jacob K.

Dato : 16-07-03 10:09

Hej, tak for svaret.

> Men man kan jo bare sørge for at oplade
> det inden ferieturen, eller hvornår det nu skal bruges.

Ja, det har jeg også tænkt mig, men kan det fx. ligge i en uge uden at der
er mærkbar afladning ved dét?

-Jacob.

Fra : JH

Dato : 16-07-03 11:01

Jacob K. wrote:
> Hej, tak for svaret.

> Ja, det har jeg også tænkt mig, men kan det fx. ligge i en uge uden
> at der er mærkbar afladning ved dét?

De batterier jeg bruger kan sagtens.
Jeg tror ikke der er meget forskel,
på NB-1L til Ixus og NB-2L til S45.

JH

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-03 10:26

"JH" <jh@no.spam> wrote:

> [...]

Du kan faa en frisk erfaring fra en mobiltelefon:

For trekvart aar siden fik jeg fat i et Li-Ion-batteri til min
telefon (og fik saaledes saenket telefonens vaegt med en
femtedel). Det gamle NiMh-batteri blev ladet op og lagt i tasken,
saa jeg havde det til noedsitationer.

For en maaned siden fik jeg saa brug for reservebatteriet. Det
var naesten tomt, hvilket egentlig var ret forudsigeligt. Men det
vaerste var nu, at det ikke er lykkedes mig at lade det
ordentligt op igen, selv om jeg siden har haft det opladet og
afladet mange gange. Selv efter fuld opladning kan jeg kun tale
et par minutter i telefonen.

Saa selv om NiMh er mere haardfoere end de gamle NiCd, taaler de
altsaa aabenbart ikke at ligge ubenyttet hen i maaneder uden at
blive oedelagt. Jeg gaar ud fra, at noejagtigt det samme vil
vaere gaeldende for et batteri til et kamera (hvis det da er
NiMh).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jacob K.

Dato : 16-07-03 11:11

Hej.

> [...]
> blive oedelagt. Jeg gaar ud fra, at noejagtigt det samme vil
> vaere gaeldende for et batteri til et kamera (hvis det da er

Det er heldigvis Li ion batterier til kameraet. Så jeg håber da at det
problem du beskriver ikke vil opstå.

-JK.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 15:06

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Hej Alan

Det bedste man kan gøre, er at når man kommer hjem, skal man aflade sit
ekstra batteri, og lægge det væk i afladt tilstand. Så kan man lade det op,
dagen før man eventuelt skal bruge det. Når man har to batterier, vil jeg
anbefale, at man aflader det batteri der sidder på kameraet, og sætter
reserve batteriet på. På denne måde holdes der liv i begge batterier, uden
et af dem kommer til at ligge stille ret længe.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 16:31

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> reserve batteriet på. På denne måde holdes der liv i begge batterier, uden
> et af dem kommer til at ligge stille ret længe.

Det er et meget dårligt forslag, man skal blot veksle imellem
de batterier man har så de alle løbende bliver brugt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob K.

Dato : 16-07-03 18:28

Hej Benny + Niels.

Tak for svarene til jer begge.

Benny:

Niels:
> Det er et meget dårligt forslag, man skal blot veksle imellem
> de batterier man har så de alle løbende bliver brugt.

Hvorfor er dette et dårligt forslag? Tager batterierne skade af at blive
brugt på denne måde?

-Jacob.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 20:13

Jacob K. wrote:

> Hvorfor er dette et dårligt forslag? Tager batterierne skade af at blive
> brugt på denne måde?

Alle batterier har noget selvafladning når de ligger, og hvis
batteriet er næsten helt afladet når det lægges væk, så er der
risiko for, at det selvaflades ned til 0 Volt, og så kan det
være umuligt at genoplade batteriet.

Jeg har mange års erfaring med Ni-Cd celler, de har en relativ
stor selvafladning, og man skal løbende veksle mellem de celler
man har, så holder de sig i bedst form længst muligt.

Jeg har ca. halvandet års erfaring med Li-Io batterier, de har
også en lille smule selvafladning, men meget mindre end med Ni-Cd
celler, Li-Io batterier tåler uden problemer sjatladning, så man
kan lige efterfylde alle batterier inden en fototur.

Mit ældste Li-Io batteri har nu holdt i over halvandet år til
intensiv brug, det er blevet opladet og brugt flere gange om
ugen, og det er stadig ok, så bare kør løs jo mere du bruger
dit batteri, jo mere glæde får du af det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-07-03 20:33

Niels Ebbesen,

> [...]
> celler, Li-Io batterier tåler uden problemer sjatladning, så man
> kan lige efterfylde alle batterier inden en fototur.

Skal lige være sikker på, at jeg forstår dig korrekt.

Betyder det du skriver, at jeg kan lige kan give mine Li-Ion batterier et
kvarter her og der, når det nu ellers passer bedst? Kan jeg tage mine
batterier ud af laderen selvom den lyser rød?

/Glenn

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 22:08

Glenn Rasmussen wrote:

> [...]
> kvarter her og der, når det nu ellers passer bedst? Kan jeg tage mine
> batterier ud af laderen selvom den lyser rød?

Ja sådan behandler jeg mine Li-Ion batterier, og som sagt, så er
det ældste noget over 1,5 år gammelt.

Det handler om, at man skal bruge batteri/et/erne, så fungerer
de bedst, det værste du kan gøre, er at gemme og spare på dem.

Jeg har sat en lille label med nummer og købsdato på alle mine
batterier, på den måde kan jeg nemt veksle mellem dem, så de
allesammen løbende får motion, og jeg kan altid se hvor gammel
hver enkelt batteri/celle er.

Jeg har Ni-Mh celler der er fra 1-10-2000, de er da lidt slidt,
men ellers fuldt funktionsdygtige, og de har godt nok været op-
ladet og brugt mange gange.

Ni-Mh celler kan også godt tåle sjat ladninger, men en gang
imellem skal de lige ha' en fuld afladning inden opladning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : henrik59

Dato : 20-07-03 21:03

"Jacob K." skrev d. 16-07-03 09:33 dette indlæg :
> [...]
fuldt
> opladet hen? Det skal jo kun bruges i nødsituationer hvor kameraet

Undskyld, men hvad er problemet? Hvorfor sætter du ikke bare det ene
batteri i, når det andet er løbet tør? På den måde går der ikke ret lang
tid mellem opladning og brug, med mindre du fotograferer meget lidt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob K.

Dato : 21-07-03 10:31

> Undskyld, men hvad er problemet? Hvorfor sætter du ikke bare det ene
> batteri i, når det andet er løbet tør? På den måde går der ikke ret lang
> tid mellem opladning og brug, med mindre du fotograferer meget lidt.

"Problemet" er at jeg ingen erfaringer har på dette område. Derfor spørger
jeg her. -Jeg var f.eks. ikke klar over at det er uden betydning om man
lader batteriet aflade helt før man oplader det igen.

-Jacob.

Fra : emj

Dato : 21-07-03 11:36

On Mon, 21 Jul 2003 11:31:14 +0200, "Jacob K." <jacob9001@hotmail.com>
wrote:

>Jeg var f.eks. ikke klar over at det er uden betydning om man
>lader batteriet aflade helt før man oplader det igen.

Hvis du har en god oplader, som passer til dine batterier, og som
aflader før den oplader, så er det efter min erfaring langt at
foretrække. Man kan så oplade sine batterier, som det nu passer én
bedst og behøver ikke tage højde for, om de er tømt først.
Hilsen emj

Fra : henrik59

Dato : 21-07-03 12:16

"emj" skrev d. 21-07-03 11:36 dette indlæg :

> [...]
> foretrække. Man kan så oplade sine batterier, som det nu passer én
> bedst og behøver ikke tage højde for, om de er tømt først.

Helt forkert! Litiumbatterier skal ikke aflades før opladning (ifølge
batterier.dk kan de måske endda tage skade af fuld afladning i en
oplader). Det med afladning først, gælder for NiCd- og i mindre grad
NiMh-batterier. Og det er ikke noget, jeg har grebet ud af den blå luft,
læs her:

"Li-Ion batterier skal ikke aflades helt inden de igen oplades...
...de lider ikke af memory-effect (hukommelses-effekt).

Med venlig hilsen
www.batterier.dk"

Litiumbatterier kan derfor "klatlades" uden at det går ud over
levetiden. Derfor, køb et ekstra batteri (gerne et uoriginalt, som efter
min erfaring er lige så godt, men halvt så dyrt) som reserve, og brug
det hver anden gang. Oplad det blot med samme, du tager det ud af
kameraet. Oplad begge batterier fuldt, hvis du tager på tur langt fra en
stikkontakt. Mere indviklet er det ikke.

http://www.kandu.dk/

Fra : emj

Dato : 21-07-03 14:58

On Mon, 21 Jul 2003 11:15:41 GMT, "henrik59" <henrik59.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>oplader). Det med afladning først, gælder for NiCd- og i mindre grad
>NiMh-batterier. Og det er ikke noget, jeg har grebet ud af den blå luft,

jeg tror dig.
Jeg anede ikke, at det handlede om litiumbatterier.

Hilsen emj

Fra : Mogens

Dato : 21-07-03 17:16

wrote:

> [...]
>kameraet. Oplad begge batterier fuldt, hvis du tager på tur langt fra en
>stikkontakt. Mere indviklet er det ikke.

Hej

Hvilke opladelige batterier kan I så anbefale til et Canon A70 ?
Det bruger 4 stk AA batterier og jeg kan se at www.batterier.dk
har nogen som hedder P6P/4 - 1,2V/2000mAh AA NiMH til 110 kr.
Kan de anbefales til sådan et kamera eller skal jeg have fat i nogen
bedre og dyrere batterier ? Det ser jo ikke lige ud som om det er
sådan nogen Litiumbatterier som jo ellers skulle være de bedste.

mvh Mogens
som lige har købt et A70 og slet ikke tænkte på batterierne.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-07-03 19:39

On Mon, 21 Jul 2003 18:15:47 +0200, Mogens <moveng@portalen.no> wrote:

>Hvilke opladelige batterier kan I så anbefale til et Canon A70 ?
>Det bruger 4 stk AA batterier og jeg kan se at www.batterier.dk
>har nogen som hedder P6P/4 - 1,2V/2000mAh AA NiMH til 110 kr.

NiMh er de bedste til kameraer, da de kan klare den voldsomme
afladning der er.

>Kan de anbefales til sådan et kamera eller skal jeg have fat i nogen
>bedre og dyrere batterier ? Det ser jo ikke lige ud som om det er
>sådan nogen Litiumbatterier som jo ellers skulle være de bedste.

Lithium-ion batterier kræver en lader programmeret til batteriet, da
de er livsfarlige, hvis de lades forkert. Jeg mener ikke man kan få AA
batterier som Lithium-ion. De har allesammen en speciel facon, så de
kun passer i én lader.

Kurt Brixen

Fra : Mogens

Dato : 21-07-03 19:45

On Mon, 21 Jul 2003 20:39:08 +0200, Kurt Brixen
<no_spam_to_brixen@get2net.dk> wrote:

>NiMh er de bedste til kameraer, da de kan klare den voldsomme
>afladning der er.

Jamen det er jo rart at vide.

> [...]
>de er livsfarlige, hvis de lades forkert. Jeg mener ikke man kan få AA
>batterier som Lithium-ion. De har allesammen en speciel facon, så de

OK, så blev man da så meget klogere.

Tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : henrik59

Dato : 21-07-03 19:35

"Mogens" skrev d. 21-07-03 17:16 dette indlæg :
> [...]
>
> mvh Mogens
> som lige har købt et A70 og slet ikke tænkte på batterierne.

Køb du roligt de nævnte Panasonic batterier, de er fremragende. Husk en
ordentlig oplader, f.eks. batterier.dk's til 250 kr.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens

Dato : 21-07-03 19:44

On Mon, 21 Jul 2003 18:35:00 GMT, "henrik59" <henrik59.news@kandu.dk>
wrote:

>Køb du roligt de nævnte Panasonic batterier, de er fremragende. Husk en
>ordentlig oplader, f.eks. batterier.dk's til 250 kr.

OK. Tusind tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 21-07-03 12:21

On Mon, 21 Jul 2003 12:35:45 +0200, emj <emj@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>foretrække. Man kan så oplade sine batterier, som det nu passer én
>bedst og behøver ikke tage højde for, om de er tømt først.

Jeg plejer at gøre det at når at mit kamera slet ikke kan tændes mere på
de batterier der sidder i at så skifter jeg dem ud med det andet sæt
genopladelige batterier jeg har.

Det første sæt ryger så i min lader til en komplet afladning samt
opladning. Selve opladningen tager så ca små 16 timer da det er ikke en
"speed charger"
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)