Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias og negativscanner.
Fra : Fischer

Dato : 15-07-03 09:41

Jeg vil købe mig en dias / negativscanner. Den skal kun bruges til 24x36 mm.

Billedekvalitet kommer i første række. Altså opløsning og toneomfang over
brugervenlighed, design, smarte funktioner o.s.v.
Jeg havde tænkt mig at ofre ca. 4.000,- kr.
Skal bruges til Windows via USB eller parallel.

Er der nogen der har nogle anbefalinger?
Evt. sider med tests.
Er der brugte modeller der er værd at overveje.

*Fischer

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-07-03 09:55

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> Billedekvalitet kommer i første række. Altså opløsning og toneomfang over
> brugervenlighed, design, smarte funktioner o.s.v.

Det er en stykke tid siden at jeg har brugt filmscanner, men tillad mig at
komme med et forslag: Sæt ICE op ved siden af billedkvalitet i din
prioritetsrækkefølge.

ICE er en smart funktion, men en absolut nødvendig funktion, hvis ikke man
ynder at bruge flere timer på at fjerne støv fra sine indscannede billeder.
Der er muligvis nogen der kan huske at jeg på et tidspunkt har argumenteret
for at ICE funktion ikke er nødvendigt hvis blot ens film/dias er rene, men
jeg må indrømme at efterhånden som mængden af film der skulle scannes den
steg, så blev jeg seriøst træt af at fjerne støv fra de indscannede billeder!

Du behøver ikke at bekymre dig om hvilken software der følger med den scanner
du køber - brug i stedet $60-80 på Vuescan - det er et super program.
http://www.hamrick.com

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Fischer

Dato : 15-07-03 11:06

> Det er en stykke tid siden at jeg har brugt filmscanner, men tillad mig at
> komme med et forslag: Sæt ICE op ved siden af billedkvalitet i din
> prioritetsrækkefølge.

Jeg kan absolut godt se det smarte i ICE, men det er kun meget dyre scannere
der tilsyneladende har det.
Og jeg har det som du havde i starten - mit behov er ikke stort. Kun mine
allerbedste billeder skal scannes ind på den, så der er tid til retuoch.
Hvis kvaliteten ikke er vigtig, så ryger mine 10x15 bare i min flatbed.

Og jeg kan i det hele taget ikke finde mange scannere i det prisleje jeg vil
bruge (max. 4k).

Lige nu er jeg mest lun på en af disse:
Minolta Dimage Scan Dual III - EUR 349,-
Reflecta ProScan 3600 - EUR 513,-

Men jeg leder stadig efter tests ....

*Fischer

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-07-03 11:49

> [...]
> allerbedste billeder skal scannes ind på den, så der er tid til retuoch.
> Hvis kvaliteten ikke er vigtig, så ryger mine 10x15 bare i min flatbed.

Min tilgang var lidt anderledes - jeg ville kun køre digitalt, også for at
spare penge, så jeg havde en flatbed med stor lysenhed så jeg kunne scanne en
35 mm film med 36 billeder i 2 hug, klippe klistre lidt i PS og så havde jeg
et hjemmelavet kontaktark.

Hvis man ellers fremkalder film nok, så kan en brugt flatbed hurtig tjene sig
ind. (Jeg fremkaldte kun hos FOTO/C, hvilket kostede 35 kr og fremkaldelse med
billeder kostede omkring 130 kr.)

Hvis du søger efter mit navn her i gruppen finder du en række postings der
beskriver mit setup og arbejdsgang.

> [...]
> vil bruge (max. 4k).
>
> Lige nu er jeg mest lun på en af disse:
> Minolta Dimage Scan Dual III - EUR 349,-

Peter Andersen har en Nikon Coolscan med ICE til salg i dk.marked.privat.foto
gruppen til under 4K såvidt jeg husker..

> Men jeg leder stadig efter tests ....

Der er meget få tests at finde - muligvis er der kommet flere inden for det
sidste 1½ års tid. Ellers skal du have fat i comp.periphs.scanners.

Fra : Fischer

Dato : 15-07-03 12:43

> Peter Andersen har en Nikon Coolscan med ICE til salg i
dk.marked.privat.foto
> gruppen til under 4K såvidt jeg husker..

Det har jeg opdaget.
Spørgsmålet er så om det er værd at ofre en tusse mere på en brugt Nikon med
ICE frem for en spritny Minolta, som datamæssigt (især density) ser bedre ud
end Nikon'en.

Og da Peter og jeg bor på hver sin side af "åen", er det nok lidt for
besværligt.

Jeg skal IKKE have scannet film efter film - måske 2 billeder på hver film.

*Fischer

Fra : Fischer

Dato : 15-07-03 13:47

> Lige nu er jeg mest lun på en af disse:
> Minolta Dimage Scan Dual III - EUR 349,-
> Reflecta ProScan 3600 - EUR 513,-

Efter at have overvejet brugt Nikon og læst en masse anmeldelser på nettet,
har jeg bestemt mig for Minolta'en.
Nikon'en har nogle fordele, men den er dyr og brugt.
Minolta leverer noget software som virker noget i retning af ICE, og den får
meget gode anmeldelser. I forhold til prisen synes jeg det ser rigtigt godt
ud.

Tak for alle input!

*Fischer

Fra : Jeppesen

Dato : 15-07-03 17:08

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
får
> meget gode anmeldelser. I forhold til prisen synes jeg det ser rigtigt

Jeg tror også du vil blive tilfreds med Minoltaen - samtlige tests af den,
som jeg har læst, har været positive - så medmindre Minolta bestikker
redakøterne må der være noget om snakken.

Mvh Kim

Fra : complex@pc.dk

Dato : 15-07-03 13:52

On Tue, 15 Jul 2003 10:40:41 +0200, "Fischer" <myfischer87@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>*Fischer
>OBS: Hvis du vil sende mig en mail, så fjern det to-cifrede tal i adressen.

Samlet pris 40 kr (mange penge men...)

Løsningen har jeg bragt før,
men den bliver vel ikke ringere af det!

Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale

Fotografer det billed der kommer

ved negativer kan de fleste programmer lave det om til positiv
hvis det ønskes

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl digital kamera og projektor

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.