Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udstilling af 48 nye fotos optaget i uge 2~
Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 14-07-03 23:57

Udstilling af 48 nye fotos optaget i uge 28 - 2003

- og da billeder ska' ses, så vil jeg ikke bruge tid på en masse
snik-snak, så ta' selv et kik på flg. URL...!

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_1of4.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-07-03 10:57

"Niels Ebbesen PowerBook" skrev
> - og da billeder ska' ses, så vil jeg ikke bruge tid på en masse
> snik-snak, så ta' selv et kik på flg. URL...!

Flotte billeder Niels.
Frilandsmuseet er stadig et besøg værd.
Er personerne udstoppede?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-03 14:08

Tak for kigget.

Det er i øvrigt gratis at komme ind i morgen (onsdag).

Du fik mig til at tage en tur derop i dag.
Lækkert vejr og meget hyggeligt.

Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 15-07-03 14:25

Jan Emil Christiansen wrote:

> Du fik mig til at tage en tur derop i dag.
> Lækkert vejr og meget hyggeligt.

Må vi se hvad du fik ud af din tur...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-03 15:13

Det var første gang jeg var der, så glemte at trykke på knappen.
Men da blev da lidt
http://www.freelancefotograf.dk/album/default.aspx?a=2

Har lidt problemer med at tage i kraftigt lys og mørke (hmm). Måske lære jeg
det en dag.

vh

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-03 15:16

De 2 tørfisk er taget fordi jeg kommer fra Lemvig.
Der spiser man mange af dem - fik pokkers lyst til 1 sammen med en kold øl.
I Lemvig og omegn må man i øvrigt gerne "hugge" dem - det er et gammel levn,
hvor det var en måde de fattige kunne få lidt mad.

Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 15-07-03 16:03

> [...]
> http://www.freelancefotograf.dk/album/default.aspx?a=2
>
> Har lidt problemer med at tage i kraftigt lys og mørke (hmm). Måske lære jeg

Det er da ok billeder, min foto-serie fra Frilandsmuseet er nøje
planlagt, jeg er målrettet gået efter at få en masse billeder
med hjem.

Højkontrastmotiver volder altid problemer, man skal meget præcist
vælge hvor man vil lægge hovedvægten, for man kan ikke få tegning
i højlys og skygge på en gang, sæt dit kamere på manuelt og brug
spotmåling, udmål motivet og vurder omfanget, så lærer du det hen
ad vejen.

Du kan evt. bruge et gråkort, hvis du vil tegne i højlyset, så
holdes gråkortet i solen når der måles, og hvis du vil tegne i
skyggen, så holdes gråkortet i skyggen når der måles.

Det grå karton der er bag på alm. blokke kan sagtens bruges som
gråkort, man lysmåler på kortet og får en middelværdi i den giv-
ne belysning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-03 16:50

Ja der er "lidt" forskel. Så du havde taget i 35 år. Jeg har vist ikke
engang været ude at tage billeder så mange gange endnu.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 15-07-03 18:36

Jan Emil Christiansen wrote:
> Ja der er "lidt" forskel. Så du havde taget i 35 år. Jeg har vist ikke
> engang været ude at tage billeder så mange gange endnu.

Ja - jeg må indrømme, at erfaring er en god ballast, kedeligt
at den ikke ka' hældes på flaske og sælges...

Men det sjove er, at selv om man har 35 års erfaring, så kan
man stadig lære noget, jeg blev snydt nede ved vandmøllen, der
var kun lidt lys omme bagved, så jeg tænkte fint, jeg kan få
nogle billeder på tid, hvor hjulet bevæger sig, men bagefter
kan jeg godt se, at 1 og 2 sekunder er alt for meget, det gi'r
nemlig den virkning, at det ser ud som om hjulene speeder rundt.

Og så vil jeg sige, at man skal passe på, det kan være stærkt
vanedannende at fotografere på Frilandsmuseet, der er nemlig
så mange lækre detaljer og motiver, og så er der ikke nogen
forstyrende elementer man skal ta' hensyn til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-07-03 20:15

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> [...]
> så mange lækre detaljer og motiver, og så er der ikke nogen
> forstyrende elementer man skal ta' hensyn til.

Ja, det er jo det. Jeg skal også ha planlagt en tur derud ved lejlighed....
Er der andre steder af den slags der kan anbefales? det behøver jo ikke
ligefrem være museer så som dette eller fx. Lejre, men andre ting hvor der
er spændende ting at hente...

I øvrigt en god serie du har med denne uge Niles, billedet af damen foran
huset er godt...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 15-07-03 23:42

Peter Andersen wrote:

> [...]
> ligefrem være museer så som dette eller fx. Lejre, men andre ting hvor der

Der er da uendligt mange steder, hvor man ka' ta' hen og lave
en foto-serie, det handler blot om at se mulighedderne.

Jeg skal iøvrigt huske at oplyse, at jeg så exstremt mange dag-
sommerfugle og insekter på Frilandsmuseet, der var flere sjæld-
ne arter imellem, det var tæt på, at jeg skruede macro grejet
på og slog over på insekt- og sommerfuglefotografering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-07-03 07:41

Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> Der er da uendligt mange steder, hvor man ka' ta' hen og lave
> en foto-serie, det handler blot om at se mulighedderne.
Det kunne være nogen var stødt på noget interessant jeg ikke havde tænkt

> [...]
> ne arter imellem, det var tæt på, at jeg skruede macro grejet
> på og slog over på insekt- og sommerfuglefotografering.

Interessant.

Hvilket udstyr bruger du i øvrigt? jeg regner ikke med mellemformat udstyret
er det du render rundt med

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 09:20

Peter Andersen wrote:

> Hvilket udstyr bruger du i øvrigt? jeg regner ikke med mellemformat udstyret
> er det du render rundt med

Udstyret er jo blot noget mindre væssentligt værktøj, det er
fotografen som skaber billedet, men da der her i gruppen generelt
er stor glæde ved det tekniske, så kan jeg oplyse, at jeg bruger
to digicams, et Fuji FinePix 6900 zoom og et Leica Digilux 4.3,
min fototaske er exstremt minimalistisk, den indeholder kun lidt
ekstraudstyr, udover ekstra SmartMedia kort og batterier, er der
kun en Metz blitz, et sæt nærlinser, en teleforsats og nogle
Wrattenfiltre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-07-03 10:57

> [...]
> ekstraudstyr, udover ekstra SmartMedia kort og batterier, er der
> kun en Metz blitz, et sæt nærlinser, en teleforsats og nogle

Det er jo også derfor der er spændende at se hvad folk bruger til at tage
gode billeder med. Sommetider kan man blive overrasket... og det er jo godt.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 12:06

Peter Andersen wrote:

> Det er jo også derfor der er spændende at se hvad folk bruger til at tage
> gode billeder med. Sommetider kan man blive overrasket... og det er jo godt.

Nogen gange er det også en bizar oplevelse, jeg har set folk,
der løb rundt og skød til højre og venstre med et digitalt
SLR-kamera til en 30 - 40 tusser, det var efter princippet, at
hvis der blevet optaget mange billeder, så ville der med lidt
held være et par gode billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-07-03 14:09

> [...]
> SLR-kamera til en 30 - 40 tusser, det var efter princippet, at
> hvis der blevet optaget mange billeder, så ville der med lidt

Tja, så hellere tænke sig lidt om. Mine "fotovaner" har ikke ændret sig
efter jeg har fået digitalkamera... Jeg er dog glad for at kunne se et
histogram over billedet, det er hurtigt at se om noget lys er brændt ud hvis
man tager naturbilleder og det er da en rar ting. Ellers mærker jeg ingen
forskel i brugen.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-07-03 18:13

Peter Andersen wrote:

> [...]
> man tager naturbilleder og det er da en rar ting. Ellers mærker jeg ingen

Jeg har oplevet det det som en befrielse, at jeg ikke skal gå og
tænke på omkostningerne, og jeg bruger også preview'et til at se
resultatet er godt nok inden jeg arkiverer billedet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 16-07-03 23:03

Var lige oppe hos min kærestes morfor og viste ham et billede fra Friland.
Han fortalte lidt om historien bag, så kom vi ind på fotos fra dengang.
Har i den forbindelse fået en til at skrive en artikel om hvordan man gør et
billede gammelt.
http://www.fotoportal.dk/artikler/fra_gammelt_til_nyt_billede.aspx
Prøvede den af hos "Henry" - det blev en god effekt og han var rørt til
tåre - dels af huset han så på billedet, men også over det gamle look.

I kender nok effekten - men nu har i så fået den igen.