Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
God bog til nybegyndere i fotoredigering.
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 14-07-03 21:59

Hej i gruppen.

Jeg er ny i felten med fotoredigering. Jeg har via mit arbejde fået
installeret Adobe photoshop 7.0 som skulle være et af de bedste til dette i
dag.

Jeg søger en god bog til at lære mig hvordan man kan lege rundt med sine
billeder - og til at vise mulighederne i photoshop.
Jeg har set på nogle udgivelser fra forlaget globe "tips og tricks til den
digitale fotograf" og "digital foto - fototips til den digitale fotograf".
Jeg vil høre i gruppen om der findes bedre udgivelser end disse til at give
mig en god grundviden og basis til at kunne "lege mig til resten..", eller
om jeg simpelthen skal op i Bilka og anskaffe mig en af disse bøger.....

På forhånd tak

/LC

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-07-03 23:04

On Mon, 14 Jul 2003 22:58:30 +0200, "Lars Christoffersen"
<Lars.Christoffersen<FJERN>@aab-net.dk> wrote:

>Hej i gruppen.

Hej

> [...]

>Jeg søger en god bog til at lære mig hvordan man kan lege rundt med sine
>billeder - og til at vise mulighederne i photoshop.

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-572-2

http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-458-0

Henrik Schurmann: Adobe photoshop. Dit digitale mørkekammer. Krogs
Forlag

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : JD

Dato : 14-07-03 23:12

Hej Lars

Jeg har især erfaring med to bøger:

Den første er den, du nævner: "Tips og tricks til den digitale fotograf",
som er en udmærket bog til den, der vil foretage de mest gængse
billedredigeringer. Eksemplerne er relevante, og man kan hurtigt finde
billeder i sit eget katalog, som ligner dem i bogen. Bogen giver sig ikke ud
for mere end netop en samling tips og tricks, men den var meget
inspirerende.

Vil du mere ind under huden på Photoshop, så prøv "Digital billedbehandling
med Adobe Photoshop 7" af Henrik Schurmann. Den er udgivet på Kroghs Forlag
i marts 2003. Den beskriver ikke kun mange forskellige redigeringsmuligheder
(flere end førnævnte bog, omend der også er gengangere), men fortæller også
noget om teknikken bag dem. Til gengæld er bogen dyr - jeg gav 399,00 for
den i Computer City, men på forlagets websted står den til 499 kr. Det er
for meget. 299-349 kroner havde været mere rimeligt.

Henrik Schurmann har også skrevet to bøger til, som kan være interessante
for dig:

1) "Adobe Photoshop - dit digitale mørkekammer" (koster 249,00)
2) "Adobe Photoshop 7 for fotografer" (også til 249,00)

Jeg har kun stået og bladret i bøgerne henne i boghandelen, men har ikke
købt nogle af dem, fordi mange af deres emner også findes i flere af de
andre bøger. Her må det være på sin plads med et lille bøvs til forfatterne
af sådanne bøger: Når I skriver flere bøger, og forskellige emner går igen i
dem begge (f.eks. kloning, farvemætning osv.), gør I det ikke nemmere for
den uvidende læser at vælge den rigtige bog. Det havde givet mere mening med
en bog på hvert trin, så den næste bog f.eks. omhandlede mere avancerede
muligheder eller måder at gøre tingene på.

Lars: Prøv at låne nogle bøger på biblioteket, så du kan finde ud af, hvad
der passer bedst til dig - både mht. indhold og sværhedsgrad. Ellers kunne
du måske spørge på din arbejdsplads, om de vil købe en af bøgerne? Det er
vel også til gavn for dem, hvis du investerer din fritid i at lære at bruge
programmet. Men det er jo personalepolitik og dermed en anden historie!

Hilsen Jeff

"Lars Christoffersen @aab-net.dk>" <Lars.Christoffersen<FJERN> skrev i en
meddelelse news:bev5hj$ril$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Felix

Dato : 15-07-03 00:37

On Mon, 14 Jul 2003 22:58:30 +0200, "Lars Christoffersen" wrote:

>Jeg søger en god bog til at lære mig hvordan man kan lege rundt med sine
>billeder - og til at vise mulighederne i photoshop.

Der er mange gode sider på nettet. F.eks.:

<http://www.russellbrown.com/tips/photoshop.html>
<http://photoshopgurus.info/>
<http://www.adobe.com/education/cibs/cib_pdfs.html?submitButtonName=ACCEPT>
<http://www.adobe.co.uk/digitalimag/tips/phs7saturate/main.html>
<http://www.computerarts.co.uk/tutorials/default.asp?pagetypeid=2&articleid=17696&subsectionid=847&subsubsectionid=762>
<http://hotwired.lycos.com/webmonkey/02/16/index1a.html>
<http://www.vizualgroove.com/pstips.htm>
<http://www.graphics4all.de/ps_index.php>
<http://www.timeshock.dk/tutorials.asp>

Det er selvfølgeligt mere behageligt at sidde med en rigtig god
bog som er skrevet på dansk.
Men tag lige et kig på de ovenstående sider, hvis du altså
forstår 'udenlandsk'. Der er meget fine perler iblandt.

m. v. h.