Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken lysmåler skal jeg købe?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-07-03 21:53

Her er en variant over temaet "Hvad skal jeg købe". Jeg vil igang med
at bruge en god, gammeldags, håndholdt lysmåler. Har ladet mig
fortælle, at det skal være af "incident"-typem, hvad der så end menes
med det. Og jeg vil gerne kunne måle såvel dagslys, som flash.

Hvilke fabrikater og modeller vil være velegnet til en kræsen begynder
udi lysmåling? Det må gerne være af de foregående generationer, da jeg
vil se om jeg kan købe en brugt til billige penge, men jeg gider ikke
slæbe rundt på et petroliumsdrevet uhyre! Altså: en god all-round
lysmåler.

Jeg har sat en købsannonce i dk.marked.privat.foto, men hvis nogen ved
hvor man kan købe sådan en svend, vil jeg da gerne have et tip
(Jylland midt/vest, eller nettet/postordre).

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : max

Dato : 14-07-03 22:16

> [...]
> hvor man kan købe sådan en svend, vil jeg da gerne have et tip
> (Jylland midt/vest, eller nettet/postordre).

Sekonic lavede en meget enkelt sag, ikke noget batteri eller
elektronik, min er 20 år gammel og stadig som ny.. Billig var
den dengang. Duer ikke i mørke, man alt andet er den super.
Incident, du måler det lys der falder på motivet, lysmåleren
har en stor hvid boble, som du peger mod kameraet..
-max-

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-03 00:05

max <ma22x@hotmail.com> wrote:

> Sekonic lavede en meget enkelt sag, ikke noget batteri eller
> elektronik, min er 20 år gammel og stadig som ny.. Billig var
> den dengang. Duer ikke i mørke, man alt andet er den super.

Er det den her? Der findes vel ikke mange lysmålere med Selen-celle i
dag: <http://www.sekonic.co.jp/English/246.html>

Den koster ¤ 139,00:
<http://www.hassi-foto.de/german/system/acc/access10-sys-ger.htm>

> Incident, du måler det lys der falder på motivet, lysmåleren
> har en stor hvid boble, som du peger mod kameraet..

Jeg faldt over en lille vejledning:

<http://homepage.newschool.edu/~schlemoj/film_courses/sekonic.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-07-03 06:56

Tue, 15 Jul 2003 01:05:05 +0200, skrev Henrik Münster:

>Er det den her? Der findes vel ikke mange lysmålere med Selen-celle i
>dag: <http://www.sekonic.co.jp/English/246.html>

Den type er for simpel. Fint nok at den kan køre uden batteri
(selen-celle), for nogle bruger helt op til 6 kviksølvsbatterier og
det koster jo en formue at fylde strøm på, men som minimum vil jeg
have en med skala for lukkertid og blænder. En lysmåling i lux/foot
candles kræver jo at man har en regnestok med i felten

Jeg er blevet anbefalet Minolta Autometer IV Flash eller lignende.
Hvad findes der af "lignende" i Gossen eller Sekonic?

Fra : max

Dato : 15-07-03 07:48

> [...]
>
> Jeg er blevet anbefalet Minolta Autometer IV Flash eller lignende.
> Hvad findes der af "lignende" i Gossen eller Sekonic?

Jamen det er heller ikke den men studio deluxe 398m.. 169 euro
http://www.hassi-foto.de/german/system/acc/access10-sys-ger.htm
mon ikke den kan købes brugt for under det halve..?

Minoltas flashmeter er udemærket, men du er oppe i en anden pris
når der skal være flashmeter også. Jeg gav over 2k for en brugt
flashmeter II for 15 år siden, jeg er glad for den, men har set smartere.

Hvis det skal være fancy må jeg melde pas, jeg bruger ine få lidt at
det skal være enkelt enkelt, ellers glemmer jeg hvordan det virker fra
gang til gang..-max-

..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-07-03 10:29

"Kurt Hansen"
> Jeg er blevet anbefalet Minolta Autometer IV Flash eller lignende.
> Hvad findes der af "lignende" i Gossen eller Sekonic?

Jeg har da en Sekonic 398 Studio Deluxe du gerne må købe.
Originalt læderetui + etui med std. slides.
Den er fra sidst i 70'erne, men ser ud som ny.
Øjet på "hi-slide" er knækket men ellers ingen fejl.
Så'n ca 400,00 kr ?

Peter Schrøder
Frederikssund
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : max

Dato : 15-07-03 07:28

> Er det den her? Der findes vel ikke mange lysmålere med Selen-celle i
> [...]

Det er den her: Studio Deluxe II L-398M den er steget lidt 169 euro
-max-

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-07-03 07:55

max <ma22x@hotmail.com> wrote:

> Det er den her: Studio Deluxe II L-398M den er steget lidt 169 euro

Det kan jeg se:
<http://www.hassi-foto.de/german/system/acc/access10-sys-ger.htm#398>

Jeg var da slet ikke klar over, at man stadig lavede lysmålere med
selen-celler. I alle fotobøger de sidste 30 år har der stået, at det var
forældet. Men det er nok mig, der ikke har fulgt med. Gossen laver jo
også nogle:
<http://www.gossen-photo.de/english/foto_produkte.html?foto_sixtino.html
,picts/navi_foto_sub_01_sixtino.gif>
<http://www.gossen-photo.de/english/foto_produkte.html?foto_bix3.html,pi
cts/navi_foto_sub_01_bix3.gif>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : max

Dato : 15-07-03 08:08

> [...]
> selen-celler. I alle fotobøger de sidste 30 år har der stået, at det var
> forældet. Men det er nok mig, der ikke har fulgt med. Gossen laver jo

På nogen punkter er den også forældet, det er jo blevet så inn at tage
billeder i mørke, total mørke reklamerer de vidst med..)
Studio deluxen har brug for lys, tilgengæld er den altid klar ikke noget
med døde batterier, så den skifter jeg ikke ud..-max-

Fra : Petersen_Michael

Dato : 15-07-03 07:28

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortælle, at det skal være af "incident"-typem, hvad der så end menes
> med det. Og jeg vil gerne kunne måle såvel dagslys, som flash.

jeg har en Gossen, model Sixon2, den er jeg ret glad for
(jeg har så heller aldrig benyttet andre håndholdte lysmålere)

den bruger 1 stk. 625 batteri, det er en Cds måler, den
kan benyttes både til objektmåling, og til lyskildemåling
den kan også bruges til flash måling, hvis du er hurtig til
at aflæse skalaen

lukker skalaen går fra 1/2000 sec til 15 minut
blænde 1,4 til 22
ASA (ISO) 6 til 3200

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Kurt

Dato : 22-07-03 20:52

Hej

Hvis du mener det der med løs lysmåler alvorligt, så mener jeg at "Gossen
Lunasix F" er sagen. (Se linket andet sted i denne tråd)
Det er en framragen lysmåler som til fulde kan det, du efterlyser.
Den måler i alm lys - i mørke og flash. Den har en spænd fra 0,8 asa til
100K asa
Den måler fra 8 timer til 1/4000 sec
Den har en blændeskala fra blænde 0,7 - blænde 128
Den har korrigering for filterfaktor. Den her skala til zonesystemet. m.m
Den kan måle incedent lysmåling. Det svare til, at der måles på et 18%
gråkort.
+ ekstraudstyr.
Jeg mener ikke du på nogen måde går forkert af denne lysmåler, den simpelhen
for den kræsne fotograf..

mvh
Hans Birkelund