Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
eBay
Fra : Anders Kvist

Dato : 13-07-03 23:55

Hej Folkens

Jeg sidder og overvejer at købe en zoom linse til min nyanskafning...
Minolta XG-1 (79-84)...

Er der nogen der kender til dette og kan sige med sikekrhed at denne
passer til mit kamera:
"Albinar ADG MC Macro Zoom 80-200mm f/3.9 with Minolta MD Mount"

De andre objektiver jeg har, er "MD" men er det nok for at det passer
til mit gamle Minolta?

Og er der nogen der kender det ovenstående objektiv? er det de 10$ værd
det står til + forsendelse fra staterne herover...??

MVH

Anders Kvist

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 14-07-03 22:55

Anders Kvist wrote:
> [...]
>
> Og er der nogen der kender det ovenstående objektiv? er det de 10$ værd
> det står til + forsendelse fra staterne herover...??

Hej Anders
Jeg kender ikke dette objektiv, men med de givne oplysninger kan det
bruges på din XG-1.
Til gengæld ville jeg ikke bruge min tid på at fotografere med for 70
kr. glas mellem motiv og film. Originale Minoltaobjektiver kan fås for
små penge, så overvej om du ikke hellere skulle kigge efter dem -
fragten vil nok være den samme.

Mvh Lars Sch-M

(Som iøvrigt har en MD mount Sigma 70-210mm til overs, hvis det skulle
have interesse

Fra : Anders Kvist

Dato : 15-07-03 14:21

Lars Schaumburg-Müller OZ1CJX wrote:
> (Som iøvrigt har en MD mount Sigma 70-210mm til overs, hvis det skulle
> have interesse

Heh, og hvad er prisen for sådan en?

"Minolta MD Zoom 70-210mm 1:4 55mm Japan" <- dvs sådan en burdte jeg
købe istedet? den fås til samme pris og samme sted.....

Er en fattig studerende...så er nød til at invisterere i billige ting
som folk har brugt i forvejen og lagt til side :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 15-07-03 17:08

Anders Kvist wrote:

> Heh, og hvad er prisen for sådan en?
Jeg sender dig lige en mail

> "Minolta MD Zoom 70-210mm 1:4 55mm Japan" <- dvs sådan en burdte jeg
> købe istedet? den fås til samme pris og samme sted.....

Hvis den ellers er i OK stand ville jeg klart vælge den.

Mvh Lars

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 15:40

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og er der nogen der kender det ovenstående objektiv? er det de 10$ værd
> det står til + forsendelse fra staterne herover...??

Hej Anders

Der er ingenting der forhindrer dig i at anvende MD linser på dit kamera.
At linsen er MD gør bare at den også kan køre med blænde automatik, så vidt
jeg husker har dit kamera ikke dette, og derfor helt uden betydning for dig.
Det pågældende objektiv er ukendt for mig, så det er lidt svært at råde der,
men Minolta linser skulle være til at finde, ellers kan du jo kigge efter
Tamron Adaptal 2 linser, som er født uden at høre til noget egentligt
kamera, som man så sætter en adapter på, og vupti, den passer på dit
Minolta. Køber du så et andet kamera, skifter man bare ringen, og den passer
igen.

Hvis du bor i det nordjydske, så kan du få lov at prøve systemet her hos
mig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Anders Kvist

Dato : 16-07-03 15:51

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> kamera, som man så sætter en adapter på, og vupti, den passer på dit
> Minolta. Køber du så et andet kamera, skifter man bare ringen, og den passer
Kameraet har blænde automatik :)

> Hvis du bor i det nordjydske, så kan du få lov at prøve systemet her hos
> mig.
Det gør jeg...Aalborg..har du da sådan noget liggende? :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-07-03 18:02

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> skrev :

>Kameraet har blænde automatik :)

En Minolta XG 1 har ikke blændeautomatik, den har tidsautomatik.
--
Knud

Fra : Anders Kvist

Dato : 16-07-03 22:03

Knud Gert Ellentoft wrote:

> En Minolta XG 1 har ikke blændeautomatik, den har tidsautomatik.

Okay, min uvidenhed slog til igen...troede at "springblænde" betyd
blændeautomatik..men hva, så har jeg lært noget nyt idag :)

DVS blændeautomatik er noget den helt selv justerer afhængigt af lyset??

MVH

Anders Kvist

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-07-03 22:30

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> skrev :

>Okay, min uvidenhed slog til igen...troede at "springblænde" betyd
>blændeautomatik..men hva, så har jeg lært noget nyt idag :)

Springblænde betyder at blænde automatisk springer tilbage til
største blændeåbning efter at billedet er taget, hvor man med
manuel blænde selv må åbne blænden til fuld blændeåbning (oftest
med en drejering) for at få fuld lys i søgeren.

Sidstnævnte er på meget billige objektiver eller meget lange
teler, findes vel næppe i dag.
(Uden at vide det, min fotoviden stopper stort set i begyndelsen
af 80'erne, siden har jeg ikke rigtig fulgt med).

>DVS blændeautomatik er noget den helt selv justerer afhængigt af lyset??

Tidsautomatik: man vælger en blænde og kameraet vælger selv tid.

Blændeautomatik: man vælger en tid og kameraet vælger blænde.
--
Knud