Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diverse....
Fra : Anders Kvist

Dato : 13-07-03 20:30

Kan nogle oversætte for mig hvad de her ting er:

Har 2 Kenlock P.L. ...går ud fra det er noget UV filter, men hvad står
P.L. for?

Og hvad er egenligt forskellen på et pol og et UV filter?

Så har jeg en linse hvor der står "B+W 55E 010 1x"

Og en "Panagor 49mm 1A Japan"

Det var nogle der fulgte med til et kamera jeg lige har købt... bare
sådan for at få en ide om hvad jeg har fået fat i :)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-07-03 13:58

"Anders Kvist" skrev
> Har 2 Kenlock P.L. ...går ud fra det er noget UV filter, men hvad står
> P.L. for?

PL er normalt forkortelsen for Polarisationsfiltre.
I givet fals er filtret gråt (som solbriller) og slukker
reflekser i ikke-metalliske overflader.
Hvis du har to burde de tilsammen blive
fuldstændig sorte når du drejer dem i forhold til
hinanden. (gælder muligvis ikke cirkulære polfiltre)
Du kan også dreje det foran displayet på en lommeregner
eller mobilos med alm. lcd-display.

> Og hvad er egenligt forskellen på et pol og et UV filter?

Et UV filter er klart og tjener primært til beskyttelse
af det dyrere glas i objektivet. Det skulle også forbedre
sigtbarheden i diset vejr.

> Så har jeg en linse hvor der står "B+W 55E 010 1x"

Det lyder som en nærlinse. En lup der skrues foran
på objektivet så man kan komme tættere på end man ellers
ville kunne.

> Og en "Panagor 49mm 1A Japan"

Det er et UV filter som er en smule rav-farvet.
Det virker som UV filter, men fjerner (reducerer)
det blåstik der kan komme i skyggerne på en dag
med blå himmel. Mennesker får også en lidt sundere
ansigskulør med det.

> Det var nogle der fulgte med til et kamera jeg lige har købt... bare
> sådan for at få en ide om hvad jeg har fået fat i :)

Det lyder som en forholdsvis brugbar samling :)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply