Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konvertering fra farvedias til sort/hvid
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-03 12:39

Dette indlæg druknede vist, idet jeg postede den som follow-up i en
gammel tråd, så jeg prøver lige igen:

Thu, 10 Jul 2003 12:08:18, skrev Kurt Hansen:

>For at vænne mig til at se billeder i sort/hvis har jeg moret mig med
>at konvertere nogle indscannede farvedias til gråtoner, men er det
>snyd? Strengt taget er det vel ikke manipulation, da man jo også ville
>kunne lave sort/hvide billeder efter farve, eller hyr?

Nu vover jeg det ene øje og har uploadet to forsøg. Kommentarer
vedrørende den sort/hvide fremtræden er velkomne.

http://www.towle.dk/2003-025P-09.jpg
http://www.towle.dk/2003-025P-17bw.jpg

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : .J.S...

Dato : 13-07-03 13:19

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vover jeg det ene øje og har uploadet to forsøg. Kommentarer
> vedrørende den sort/hvide fremtræden er velkomne.

Jeg synes det er lidt svært at kommentere da de valgte motiver efter min
smag ikke egner sig specielt godt til sort/hvid.
Der hvor jeg synes det sort/hvide giver noget specielt er hvis motivet
indeholder noget hvor formerne bliver fremhævet af fokuseringen på
skygge/lys.

Flotte eksempler her :
http://www.animalu.com/pics/photos.htm

mvh/JS

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-03 13:45

Sun, 13 Jul 2003 14:18:52 +0200, skrev .J.S...:

> [...]
>Der hvor jeg synes det sort/hvide giver noget specielt er hvis motivet
>indeholder noget hvor formerne bliver fremhævet af fokuseringen på

Jamen det har du da helt ret i. De to eksempler mener jeg bestemt ikke
er stor kunst og jeg skriver jo netop også, at jeg bare leger for at
vænne øjne og hjerne til at se verden i sort/hvid. Når man går rundt
med et knippe kameraer om halsen, er fidusen/kunsten jo netop at
omsætte motiver inde i hovedet og forestille sig hvordan de vil kunne
tage sig ud i sort/hvid. Det er det jeg øver mig på.

Jeg gik egentlig efter tekniske kommentarer til de to billeder, f.eks.
hvordan toneomfanget er, sværtning i skygger o.s.v. - altsammen
kvaliteter der jo skal være i orden i et sort/hvidt billede.

Ulempen ved at bruge farvedias som forlæg er, at resultaterne ikke er
grovkornede, underbelyste og uskarpe, men det må vel kunne tilsættes
kunstigt i Photoshop bagefter

>Flotte eksempler her :
>http://www.animalu.com/pics/photos.htm

Fine pics imellem, men nok generelt lidt for meget "kunst" efter mit
øjeblikkelige temperement, men mine holdninger er i opbrud for tiden,
så hvem ved...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-03 14:36

> [...]
>Der hvor jeg synes det sort/hvide giver noget specielt er hvis motivet
>indeholder noget hvor formerne bliver fremhævet af fokuseringen på

Hvad så med det her? Jeg synes selv det står ret flot i sort/hvid, men
jeg er meget åben over for kritik og belæring.

http://www.towle.dk/2003-026P-31.jpg

Fra : .J.S...

Dato : 13-07-03 15:04

> Hvad så med det her? Jeg synes selv det står ret flot i sort/hvid, men
> jeg er meget åben over for kritik og belæring.
>
> http://www.towle.dk/2003-026P-31.jpg

Jo det er flot, ser 'realistisk' ud

Hvordan har du vægtet de enkelte kanaler ?
Jeg mener R30, G59, B11 skulle være standard, det som mange programmmer
vælger når man blot vælger gråskala.

Jeg har nok en svaghed for det udseende man få når man vælger meget rød
kanal, og så med en lidt hård kontrast.
Det er nok ikke helt realistisk og med hård konstrast mister man jo også
nogle af de sarte nuancer, så det egner sig ikke til alle motiver.

mvh/JS

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-03 15:42

Sun, 13 Jul 2003 16:04:22 +0200, skrev .J.S...:

> [...]
>
>Hvordan har du vægtet de enkelte kanaler ?
>Jeg mener R30, G59, B11 skulle være standard, det som mange programmmer

Jeg har eksperimenteret og fedtet med så mange forskellige
indstillinger, at jeg rent har glemt hvilke værdi jeg landede på. Tak
for tippet om "standard"-værdier, det er meget godt at have som
udgangspunkt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-07-03 15:38

> [...]

>Der hvor jeg synes det sort/hvide giver noget specielt er hvis motivet
>indeholder noget hvor formerne bliver fremhævet af fokuseringen på

Nu er jeg gået helt i selvsving. Med inspiration fra Kirsten Klein
(uden sammenligning af niveauet iøvrigt), har jeg sort/hvidtet et
farvedias fra molergraven på Fur.

http://www.towle.dk/2003-026P-15.jpg

Jeg lover at det bliver det sidste i denne omgang