Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken software til at behandle og arkive~
Fra : Simon Jakobsen

Dato : 12-07-03 10:03

Hej

- Hvilket program skal jeg som begynder ud i den digitale verden`s fotto
kunst, vil i anbefale mig at starte med,
inden det begynder at rode alt for meget på harddisken..... der er ved at gå
galt allerede...
- Jeg vil også gerne kunne klippe og behandle mine billeder, men det vil
være dejligt om det er nemt/simpelt
at gå til i starten da jeg endnu ikke har megen erfaring.
- Kan i anbefale en printer også vil det være super, jeg har en HP g55
Ofificejet, er den god nog til at starte med ?
- Mit kamera er et olympus c-960 zoom 1.3 mgpixel købt, det bliver mest
brugt til billeder af familien, naturen mm.
altså alm. daglig brug,

Mvh

Simon

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-07-03 11:15

Simon Jakobsen skrev:

> - Hvilket program skal jeg som begynder ud i den digitale verden`s fotto
> kunst, vil i anbefale mig at starte med,

De fleste fotoprogrammer kræver en indsats fra din side. Når
du har valgt dit program, bør du anskaffe dig bøger og blade,
du kan støtte dig til. Første gang du åbner dit billede i et
fotoprogram, vil du sikkert synes, det virker uoverkueligt.

Der findes mange gratis programmer. Men vil du ofre lidt penge
på det, så er et program som Adobe Photoshop Elements et godt
sted at bearbejde dine fotos.

Månedsmagasinet Digital Foto gør det godt, synes jeg. Bladet
giver gode anvisninger på, hvordan man kan forbedre sine fotos.
Med bladet følger der en cd-rom, hvor Thomas Nykrog i en video
viser hvordan, man udfører de elementære indgreb i sine fotos.
Det gør han i "Photoshop Elements 2".

Spring ud i det Simon. Det er spændende

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-03 21:02

Svend Erik Bertelsen <nospamtoseb@private.dk> wrote:

> [...]
>
> Der findes mange gratis programmer. Men vil du ofre lidt penge
> på det, så er et program som Adobe Photoshop Elements et godt

Kan det også bruges til at arkivere billeder i? Det store problem er jo
at holde orden i billederne, efterhånden som de hober sig op. Jeg bruger
en Macintosh computer, og her er det oplagt at bruge Apples eget iPhoto
til arkivering og simpel fotobearbejdning. Der var endda et amerikansk
fotoblad, der anbefalede folk at købe en iBook (lille bærbar Macintosh)
og bruge iPhoto til at arkivere billeder i. Det var langt den bedste
løsning, skrev de. (En iBook koster fra kr. 9.000,-, men det er altid en
god idé at putte mere RAM i fra starten, når man køber computer. Til
gengæld følger iPhoto gratis med.)
Men jeg tør slet ikke anbefale nogen at skifte til Mac. Det er
jo en religion, hvilket styresystem, man bruger på sin computer. Så
findes der ikke nogen gode arkiveringsprogrammer til Windows?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-07-03 23:22

On Sun, 13 Jul 2003 22:02:24 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

>Kan det også bruges til at arkivere billeder i?

Nej, ikke fornuftigt.

>findes der ikke nogen gode arkiveringsprogrammer til Windows?

Masser! Der bliver jævnligt remset forslag op her i gruppen og i
grafik-gruppen. Min favorit er

http://www.cerious.com/thumbsplus.shtml

men andre er glade for andre, der er så mange gode at det vist mest er
en smagssag. Der er også gratis muligheder:

http://www.fototime.com/

http://www.irfanview.com/

Den sidste bør man unde sig på sin windåze, fordi den er en
fremragende view'er, meget hurtig og ekspert i alskens filformater.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 16-07-03 20:51

Hej Svend Erik

- Takker for svaret, jeg springer ud i det.....

- Findes Adobe Photoshop Elements i en demo/trail version,
jeg er fra jylland, nordjylland, vendsyssel......vi vil helst lige prøve
inden vi køber, du ved....

Mvh

Simon

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-07-03 20:59

"Simon Jakobsen" <simon-mj@post7.tele.dk> skrev :

>- Findes Adobe Photoshop Elements i en demo/trail version,
>jeg er fra jylland, nordjylland, vendsyssel......vi vil helst lige prøve
>inden vi køber, du ved....

http://www.adobe.dk/products/tryadobe/main.html

PS.
Når du svarer på et indlæg vær rar, at citere efter netiketten på
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>.
Se også min signatur.

Det vil gøre det nemmere og mere behageligt at læse dine svar -
tak.
--
Knud

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 16-07-03 21:13

Hej Knud

Findes der en dansk udgave ?

Mvh

Sinon

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-07-03 22:09

"Simon Jakobsen" <simon-mj@post7.tele.dk> skrev :

>Findes der en dansk udgave ?

Nej, ihvertfald ikke demo-/trialversioner.
--
Knud

Fra : Simon Jakobsen

Dato : 17-07-03 05:41

> Nej, ihvertfald ikke demo-/trialversioner.

Hvad så i den orginale udgave, ved du noget om der findes en dansk udgave
eller patch ?

Mvh

Simon

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-07-03 05:53

"Simon Jakobsen" <simon-mj@post7.tele.dk> skrev :

>Hvad så i den orginale udgave, ved du noget om der findes en dansk udgave
>eller patch ?

Står det ikke på http://adobe.dk ?

Jo, sørme og nej.

http://adobe.dk/products/photoshopel/main.html

Tilgængelige sprog: portugisisk (Brasilien), kinesisk
(forenklet), traditionelt kinesisk, hollandsk, engelsk, fransk,
tysk, international engelsk, italiensk, japansk. koreansk,
spansk, svensk

--
Knud

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-07-03 08:03

Simon Jakobsen skrev:

> - Findes Adobe Photoshop Elements i en demo/trail version,

Adobe Photoshop Elements findes i en 30-dages prøvevers., hvor
du ikke kan gemme, eksportere eller udskrive fra. Du kan finde
den i bladet Digital Foto, hvor der hver gang bliver gennemgået
diverse muligheder, som dette fine program tilbyder.

Thomas Nykrog skriver en del i Digital Foto. Udover de skrevne
artikler, er der gerne nogle videoer på den medfølgende cd-rom
- en aldeles fin måde at tage folk ved hånden på. Du lærer
trin-for-trin, hvordan du kan bruge Photoshop Elements.

> jeg er fra jylland, nordjylland, vendsyssel......vi vil helst lige prøve
> inden vi køber, du ved....

Ja, sådan er vi jyder jo

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 13-07-03 21:06

Prøv en "trial" udgave af Adobes Photoshpå Album. Her kan du få styr på
billederne og så kan man lave de mest basale redigeringer (rødøjne,
tilskæring, justering af kontrast m.v.).

Det eneste problem jeg er stødt på er, at den "mister forbindelsen" til
originalbillederne, når man flytter dem et andet sted hen på harddisken
eller til en cd-rom. Her skal man så angive den nye sti for hvert enkelt
billede. Jeg tykker stadig i manualen efter en løsning. (Se også min post
fra i dag.)

VH
Jakob