Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dumt spørgsmål! - batterier og oplader
Fra : Jesper Smidt

Dato : 11-07-03 20:28

Hej,

kan I af- eller bekræfte følgende jeg har fået oplyst fra forhandler (jeg
siger ikke hvem).

Batterier af typen NI-MH kan ikke altid oplades i anden oplader beregnet til
NI-MH - altså jeg har købt et kamera med ekstern oplader og 4 batterier.
Ønsker 4 nye, men kan (og vil heller ikke) købe samme type batterier.
Forhandler siger så, at jeg bør købe den oplader der følger med de 4 nye
batterier, idet det ikke er sikkert, at opladeren der følger med kameraet er
optimal til opladning af disse batterier?

Er der noget "hold" i dette - eller er det .............

Har intet købt endnu - men hører også gerne om anbefalinger til gode
batterier (NI-MH, AA type)

På forhånd tak,

JS

Fra : Mose

Dato : 11-07-03 20:42

> Batterier af typen NI-MH kan ikke altid oplades i anden oplader beregnet
til
> NI-MH - ..................

Det lyder ikke som om det passer

> Er der noget "hold" i dette - eller er det .............

Det lyder som en and

> Har intet købt endnu - men hører også gerne om anbefalinger til gode
> batterier (NI-MH, AA type)

www.batterier.dk køber du billige og gode Panasonic-batterier. Der er
også et forum, hvor du kan stille spørgsmålet til "eksperterne".

Batterier.dk har fair priser, hurtig (og gratis) levering og en extrem høj
service.

Mose

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-07-03 21:43

Hej Jesper,

> Forhandler siger så, at jeg bør købe den oplader der følger med de 4 nye
> batterier, idet det ikke er sikkert, at opladeren der følger med kameraet
> er optimal til opladning af disse batterier?

Jeg vil anbefalde dig, at du købe GP Powerbank 3.

Har selv haft det samme sæt i næsten et år og det fungere fantastisk. Kunne
tage helt op til 350 billeder med flash med mit gamle Kodak DC215 Zoom.

De tager godt nok lang tid om at lade op, men ca. kr. 300,00 er jo ikke så
galt.

Det er ikke sikkert, at Web-Shoppen er det billigeste sted, men fandt bare
lige linket.

Link:
http://www.web-shoppen.dk/Batteri-net/powerbank3.htm

/Glenn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-07-03 22:18

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
> [...]
Kunne
> tage helt op til 350 billeder med flash med mit gamle Kodak DC215 Zoom.

GP køber man hos Århus Radiolager i Brabrand
http://www.aarhusradiolager.dk
De har ikke internet butik, men giv dem et ring, så sender de til hele
landet.

De har osse en hurtiglader, der fylder 2000mAh batterierne op på kort tid.
Jeg har GP celler, der er mere end 5 år gamle, og de fungerer perfekt. Der
findes en hurtiglader, der kører på 12V, og som leveres med transformer (den
firkantede, der sættes i stikkontakten). Den type bruger jeg fra 12V i bilen
på ferier. Perfekt. Husker jeg rigtigt gav jeg ca 400 kr for 4 celler og en
hurtiglader.

Bo //

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-07-03 21:02

> [...]

> Zoom.
>
> De tager godt nok lang tid om at lade op, men ca. kr. 300,00 er jo ikke så

Den er lang tid om at lade op. Det er laderens skyld, og ikke
batteriernes. Men det tager naturligvis længere tid om at lade batterier
med høj kapacitet op. Lysdioderne skifter farve efter 18 timer for at
indikere, at batterierne er ladet op. Der står ikke noget om, at den
ændrer ladestrøm. Derimod skriver de, at batterierne blot kan blive
siddende i den.
Jeg vil altså konkludere, at der ikke er tale om en hurtiglader.
Det er for så vidt også fint. Det er nemlig mest skånsomt for
batterierne at blive ladet langsomt op, så de ikke bliver varme. Har du
tid til at vente, er det således en fin oplader. Vær opmærksom på, at
bruger du batterie med anden kapacitet end de originale, passer
tidspunktet, hvor lysdioderne skifter farve, ikke.
En hurtiglader er hurtigere, men slider mere på batterierne. Den
skal derfor helst gå ned på langsom opladning, når batterierne er ladet
op. De mest primitive har blot en timer. Er batterierne ikke helt flade
ved opladningens start, lader den derfor for længe. Bruger man batterier
med anden kapacitet end de originale, passer opladetiden heller ikke.
Det er derfor bedst at bruge en intelligent oplader, der mærker, når
batterierne er ladet op, og så går ned på vedligeholdelsesladning. Og
det bedste er en, der lader hvert batteri for sig. De fleste lader dem
parvis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 11-07-03 22:15

"Jesper Smidt" <DKKjesper.smidt@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siger ikke hvem).
>
> Batterier af typen NI-MH kan ikke altid oplades i anden oplader beregnet
+++++++++++++++++++++++++++++
Må formodes at skulle have været:
Batterier af typen NIkkel-Metalanhydrid kan ikke altid oplades i anden
oplader beregnet til
NIkkel-Cadmium ?
Min Uniross batterioplader har godt nok en omskifter mellem de to
batterityper, men jeg har opladet Nikkelmetalbatterier i en batterioplader
fra BR legetøj til 50 kroner!
Den nye oplader som var fra Brincks Elektronik (195,-)og solgtes med 4 NI-MH
batterier er dog mere hurtig og mere lækker, idet den lyser grønt når
batterierne er opladet.
De har også en meget dyr, der skåner batterierne ved først at aflade dem
helt, hvorefter den oplader dem optimalt til omkring 500,-spir.
Brincks har de nye Panasonic 2000 milliampere batterier til 30,- pr stk.

MvH
Jens

Fra : max

Dato : 12-07-03 07:05

> [...]
>
> Er der noget "hold" i dette - eller er det .............
>
> Har intet købt endnu - men hører også gerne om anbefalinger til gode

Ansmann 4 stk 2200mAh for ca. en hund, et kvalitets-
batteri fra Tyskland : http://www.ansmann.de
Deres ladere er også udemærkede..

Din forhandler er en amøbe..)-max-

Fra : K

Dato : 12-07-03 07:34

> [...]
er
> optimal til opladning af disse batterier?
>
> Er der noget "hold" i dette - eller er det .............

Hvis din gl. lader er tidsstyret og de nye batterier har anden kapacitet -
så er det rigtigt. Ellers ikke, men har du en timerstyret lader, bør du
alligevel skifte til en intelligent lader for at udnytte batterierne fuldt
ud (den måler på batterierne og stopper når de er fuldt opladede - den
timerstyrede kører i f.eks. 5 timer - og stopper - uanset om den overlader
eller ikke er færdig).

> Har intet købt endnu - men hører også gerne om anbefalinger til gode
> batterier (NI-MH, AA type)

Bedst forhold ml. pris og kapacitet får du utvivlsomt hos Harald-Nyborg. 4
stk. 2000mAh til 79.95 - eller det halve af hos www.batterier.dk De kan
have en lidt lavere kapacitet i praksis - men du kan til gengæld købe et
ekstra sæt til samme pris!

Fra : Mose

Dato : 12-07-03 08:38

> [...]
> stk. 2000mAh til 79.95 - eller det halve af hos www.batterier.dk De kan
> have en lidt lavere kapacitet i praksis - men du kan til gengæld købe et

Nu ved jeg ikke hvilken slags regning I bruger, der hvor du bor..... hos
www.batterier.dk koster 4 stk 2000 mAh Panasonic batterier kr. 110,- det kan
jeg ikke helt få til at bilve det dobbelte af 79,95.... Desuden skal man
huske at www.batterier.dk leverer gratis, mens man i Harald Nyborg selv skal
hente eller have dem tilsendt. Forsendelsesomkostningerne er kr. 49,75.

Henter man selv dækker de kr. 20,- i prisforskel kun en kørsel i egen bil på
under 15 km.

Hvis du ikke lige bor i baghaven hos Harald N. så sparer man altså kr. 20,-
ved at handle med www.batterier.dk

Din tese om at det bedste forhold mellem pris og kapacitet holder altså ikke
stik (for andre and Harald N.´s naboer) - og blander du så et begreb ind,
der handler om kvalitet så kan Harald N. altså slet ikke følge med.

En reel prissammenligning skal altid indeholde alle omkostninger - det er
der mange der glemmer....

Mose

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-07-03 12:14

> [...]
er
> optimal til opladning af disse batterier?
>
> Er der noget "hold" i dette - eller er det .............

Det er kan være rigtigt nok, men hvis det er tilfældet har du alligevel ikke
lyst til at købe den (skrammel) lader Som "K" skriver kan
gamle/billige/dårlige ladere være tidsstyret, hvor tiden er afstemt til de
batterier der følger med.

> Har intet købt endnu - men hører også gerne om anbefalinger til gode
> batterier (NI-MH, AA type)

Jeg kan klart anbefale de panasonic batterier som f.eks. kan købes hos
www.batterier.dk samt den forholdsvis billige lader til 200,- som er ganske
udemærket.

mvh Frank

Fra : max

Dato : 12-07-03 12:45

> [...]
> batterier der følger med.

> Jeg kan klart anbefale de panasonic batterier som f.eks. kan købes hos

Nu har jeg ikke sammenlignet alle batterier på Batterier.dk, men
dem jeg bruger Panasonic Cr123A koster under det halve hos
Technikdirekt.de hvis du køber 2 stk eller mere. Bortset fra det
ser priserne fornuftige ud hos batterier.dk..-max-

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-07-03 16:00

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Technikdirekt.de hvis du køber 2 stk eller mere. Bortset fra det
> ser priserne fornuftige ud hos batterier.dk..-max-

Leverer de også gratis?

Men ja der er sikkert uendelig mange muligheder for at spare nogle kroner
rundt omkring, men 4x 2000 mAh opladelige AA NiMH (Ansmann, kunne ikke lige
finde Panasonics) er faktisk lidt dyere hos technikdirekt.de (og så
+porto?).

mvh Frank

Fra : max

Dato : 12-07-03 16:32

> [...]
> rundt omkring, men 4x 2000 mAh opladelige AA NiMH (Ansmann, kunne ikke lige
> finde Panasonics) er faktisk lidt dyere hos technikdirekt.de (og så

Har du en dårlig dag..hmm..)-max-

Fra : slet Z3LKJ

Dato : 12-07-03 17:40

Jeg kender ikke de sikkert udemærkede andre steder men kan
tilslutte mig de positive ord omkring www.batterier.dk, jeg købte
selv nogle af de Panasonic-batterier der er omtalt i andre indlæg.
De blev ladet op første gang 27-28/05 og lever stadig her efter 43
billeder (ca. 10 med blitz), alle billederne er blevet set igennem
3-4 gange og skærmen har været tændt hele tiden. De 1300mAh
Uniross jeg brugte før kunne i bedste fald tage 1 billede, og de
1200mAh Philips som fulgte med min lader 4-6 billeder. Så det er
ikke kun et spørgsmål om hvilken kapacitet der står på dem men
også om de kan levere strøm nok eller hurtigt nok. Jeg spurgte
selv www.batterier.dk med hensyn til min lader (Philips PNM600 fra
Silvan) og fik at vide at den var god nok, så det er din sikkert
også. Min nabo som vist nok her et Medion måtte lade sine
Panasonic op en gang på en 14 dages ferie, det er vist helt ok.
Jeg har de 4-5 gange jeg har handlet hos www.batterier.dk kun haft
gode oplevelser, og har i øvrigt ikke rigtigt kunne finde et sted
der var billigere.

Med venlig hilsen Kim
Canon PowerShot A40

Fra : Jesper Smidt

Dato : 12-07-03 22:56

Takker for alle indlæggene, og til Lyrik - nej det var korrekt anført -
altså oplader til Nikkel-Metalanhydrid ikke altid er brugbar til andre
batterier (også Nikkel-Metalanhydrid) end dem der "fulgte" med.

Undersøgte det noget mere, og jeg tror det er noget med "spændingen" og
"tidsstyringen".

Ender med ny "intelligent" oplader + batterier.

Igen tak for de mange gode svar.

JS

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-07-03 07:59

> Har du en dårlig dag..hmm..)-max-

Øh..... qué?

Er det rettet mod mig? Hvis ja, så må jeg da hellere spørge, om det er dig,
der har en dårlig dag, siden at du kan misforstå mit indlæg som et angreb
mod dig, eller hvad det nu er du mener.

mvh Frank

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-03 15:12

> [...]

> batterier, idet det ikke er sikkert, at opladeren der følger med
kameraet er
> optimal til opladning af disse batterier?

Lyder som om, du skal finde dig en anden forhandler...

--
-Jens B.