Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Digtal IXUS 400 - Indendørs/Long Shu~
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 11-07-03 15:46

Hej NG,

Jeg er den lykkelige ejer af en Canon Digital IXUS 400, men har dog et
problem og behøver noget hjælp.

Når jeg tager billeder udenfor er der stort set ingen problemer. Det har jeg
til gengæld, når jeg skal tage billeder indendørs under kunstig belysning.
Jeg kan simpelthen ikke få et godt billede ud af det.

Hver gang oplever jeg, at billederne endten er grummset eller meget sløret.
Jeg har prøvet med en højere ISO end 50, men det hjælper ikke rigtig.
Hvad gør jeg galt? Det er frusterende, når jeg kan tage vildt gode og skarpe
billeder udenfor.

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår jeg skal bruge "Long
Shutter" funktionen og hvornår jeg absolut IKKE skal bruge funktionen. Jeg
har selvfølgelig læst i vejledningen, men kan ikke få teori til at passe med
praksis.

På forhånd tak!

/Glenn

Fra : henrik59

Dato : 20-07-03 20:53

"Glenn Rasmussen" skrev d. 11-07-03 15:46 dette indlæg :
> [...]
Jeg
> har selvfølgelig læst i vejledningen, men kan ikke få teori til at

Kære Glenn

Dit problem er, at eksponeringstiden ved indendørs optagelser kan blive
så lang, at billederne bliver rystede, med mindre du bruger stativ. Prøv
engang at se på billedets "properties" (egenskaber) i ZoomBrowser, og du
vil opdage, at eksponeringstiden formentlig ligger på 1/15 sek. eller
langsommere. Som en tommelfingerregel skal tiden være 1/30 eller
hurtigere for at undgå rystede billeder med håndholdt kamera.
Der er således intet i vejen med dit kamera.

http://www.kandu.dk/

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 20-07-03 21:09

Hej Henrik,

> [...]
> langsommere. Som en tommelfingerregel skal tiden være 1/30 eller
> hurtigere for at undgå rystede billeder med håndholdt kamera.

Det vil sige, at jo højere tallet er jo længere er eksponeringstiden og jo
mindre chance er der for rystede billeder?

Hvad er så ulempen ved en lang eksponeringstid og omvendt?

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-07-03 23:22

Glenn Rasmussen <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote:

> Hej Henrik,

Hej Glenn

> Det vil sige, at jo højere tallet er jo længere er eksponeringstiden og jo
> mindre chance er der for rystede billeder?

Nej. Det er en brøk. 1/15 sekund er længere end 1/30 sekund. Jo mindre
tallet er, des længere er eksponeringstiden (lukkertiden), og desto
større er chancen for rystede billeder.

> Hvad er så ulempen ved en lang eksponeringstid og omvendt?

Ulempen ved en lang eksponeringstid er, at man lettere kommer til at
ryste kameraet. Ved 1/30 sek skal man være opmærksom på at holde
kameraet stille. Ved 1/15 sekund og længere bliver det rigtigt svært at
holde det stille nok. Ved 1/60 og især 1/125 sek er man stort set sikker
på at kunne holde kameraet stille. Ønsker man at fryse hurtige
bevægelser f.eks. ved billeder af sport, skal man bruge endnu hurtigere
lukkertider. Gerne på 1/500 sek eller hurtigere.
Problemet er bare, at de fysiske love sætter ind. Ved en hurtig
lukkertid kommer der ikke ret meget lys ind i kameraet, så den kan man
kun bruge i solskin eller meget lyst vejr. Bliver det gråvejr eller
skumring, eller er man indendørs, må man bruge længere lukkertider. Den
store fordel ved en lang lukkertid er nemlig, at den lukker mere lys
ind. Ulempen er bare, at billedet let bliver rystet. Nogle gange kan man
udnytte den lange lukkertid til at gøre et billede sløret med vilje. Man
kan f.eks. følge en bil, der kører forbi, med kameraet. Bruger man så en
lang lukkertid, bliver baggrunden tværet ud, og man fornemmer farten i
billedet.
En blitz virker kun nogle få meter foran kameraet. Tager man
billeder af nogle personer i dårlig belysning om aftenen eller
indendørs, bliver personernerne i forgrunden gerne lyst godt op af
blitzen, mens baggrunden bliver meget mørk. Nu hedder tingene noget
forskelligt på forskellige kameraer. Jeg vil tro, at den funktion, du
kalder Long shutter, vælger en lang lukkertid, selv om du bruger blitz.
Derved kommer der mere naturligt lys ind, og baggrunden bliver ikke så
mørk. Ulempen er bare, at med den lange lukkertid bliver tingene nemt
rystede, fordi man ikke kan holde kameraet stille. Long Shutter er bedst
til landskaber og døde ting, hvis der er så mørkt, at lukkertiden bliver
meget lang. Desuden bør man sætte kameraet på stativ, så billedet ikke
bliver rystet.
For du bruger da vel blitz indenfor? Ellers vil kameraet skrue
op for ISO for at øge lysfølsomheden. Det giver støj på billederne, og
de bliver grumsede, som du skriver. Man kan ikke bare tage billeder i
dårlig belysning uden blitz. Og der skal ikke så meget til, før
belysningen er dårlig. Det menneskelige øje omstiller sig fint til
dårligt lys, men selv ved godt lys indendørs har et kamera problemer. Og
så må man bruge blitz.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 21-07-03 16:45

Hej Henrik,

> Nej. Det er en brøk. 1/15 sekund er længere end 1/30 sekund. Jo mindre
> tallet er, des længere er eksponeringstiden (lukkertiden), og desto
> større er chancen for rystede billeder.

Tak for dit svar.

Jeg tror, at mit Canon IXUS 400 har vendt det om. Jo højere tal jeg vælger
des længere er kamerat om at lukke, men den kører heller ikke med samme tal.
Det er nok et forsøg på at være brugervenlig.

Sætter jeg derfor mit kamera på "1" bliver billederne for det meste gode.

Fra : henrik59

Dato : 21-07-03 19:44

"Glenn Rasmussen" skrev d. 21-07-03 16:45 dette indlæg :
> [...]
gode.

> /Glenn
> (Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

???
Du kan overhovedet ikke indstille lukkertiden direkte på dit kamera, ej
heller blænden. Derimod kan du regulere ISO værdien (jo højere tal, jo
kortere eksponeringstid er nødvendig). Svarer til at sætte en hurtigere
film i et alm. kamera.

Højere ISO giver desværre mere kornede billeder, så alt har en pris.

Lån evt. en bog om digital foto på biblioteket

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Frederiksen

Dato : 25-07-03 16:28

On Mon, 21 Jul 2003 17:45:06 +0200, "Glenn Rasmussen"
> [...]

>Det er nok et forsøg på at være brugervenlig.
>
>Sætter jeg derfor mit kamera på "1" bliver billederne for det meste gode.

Jeg tror at du har fået slået 'Langsom lukker' til. Få den straks
slået fra igen. Det står på side 71 & 72 i manualen.

--
Per