Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony CyberShot P72: billedkvalitet - fine ~
Fra : Fisker

Dato : 11-07-03 08:49

Manualen til Sony CyberShot P72 er meget sparsom på en del områder, fx
omkring billedstørrelse og billedkvalitet.

Jeg kan godt finde ud af meningen med en høj opløsning
(billedstørrelse), men hvad er forskellen på at vælge billedkvalitet
"fine" eller "standard"? Er det komprimeringen?

Forskellen på mit 256MB kort er 150 billeder med "fine" og 264
billeder med "standard", men hvad betyder det for billedets kvalitet?
Jeg forventer kun at få dem trykt i 10*15 cm.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : max

Dato : 11-07-03 08:58

> [...]
> billeder med "standard", men hvad betyder det for billedets kvalitet?
> Jeg forventer kun at få dem trykt i 10*15 cm.

Det har ret stor betydning, og ja det er komprimeringen, så vidt
mulig brug fine og undgå jpg "artifacts". Jeg vælger hellere en lavere
opløsning og højere kvalitet, men der er måske andre menninger..
-max-

Fra : rAnders

Dato : 11-07-03 11:24

"Fisker" <fiskerfisker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder med "standard", men hvad betyder det for billedets kvalitet?
> Jeg forventer kun at få dem trykt i 10*15 cm.

Det har ingen som helst betydning. Hvis man skal kunne se forskel i den
størrelse og i standard papir kvalitet så skal man TRO på der er forskel.
En del vil sige de kan se forskel når de forstørre et udsnit af billedet og
udskriver det i A4 format, men hvor tit gør man det ?
Jeg har selv prøvet at kigge efter forskellene ved at tage to ens billeder
af forskellige kvalitet , og jeg kan da se forskel på dårligste og fineste
kvalitet, men kun når jeg forstørre billedet rigtigt meget. Det er jo også
kun når man sammenligner de forskellige kvaliteter man kan se det. På et
enkeltstående billede vil man ikke kunne se om det er taget i 'fine' eller
'standard'.

rAnders.

Fra : Trolle007

Dato : 11-07-03 21:41

Jeg må tilslutte mig fuldud din version af sagen ! jeg har selv et Sony
Cybershot P-F717 og det er enormt svært at se forskellen på fine og normal,
men selvfølgelig... enhver komprimering medfører tab ! Dog vil jeg påstå at
til billeder i størrelsen 10X15 er det så godt som umuligt at se forskellen
mellem de to muligheder.
--
/ Trolle007
for direct mail please remove "FJERNDETTE" from email.