Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Husk at tjekke linsen!
Fra : Pipeline

Dato : 11-07-03 00:52

Jeg har lige en lille historie, som er lidt tragikomisk. Min kære fader
havde lånt mit Ixus 400 på hans og konens nys overståede ferie. Da han
kommer forbi for at aflevere kameraet, skal jeg jo lige se billederne på
computeren. Imens de bliver overført, fortæller han om det flotte vejr de
har haft hele ugen. Men så popper billederne op på skærmen og hvad ser vi?
De første 5-6 billeder er ganske flotte, men på resten af billederne er der
en tyk tåge over alle motiverne. 'Shit', tænker man, og frygter at kameraet
er gået i stykker. Men et hurtigt kig på linsen afslører et flot aftryk af
en fedtfinger. Han har på et tidspunkt gået rundt med kameraet tændt, og har
så kommet til at sætte sit fingeraftryk på linsen!
Det er selvfølgeligt rimeligt surt at éns feriebilleder er ødelagte, men mon
ikke vi kan grine af det om nogle år?
Konklutionen må være at LCD-skærme er rare at bruge som søger, men at de
endnu ikke kan afsløre alt hvad der kommer med på billedet

--

Hilsen/Regards
Pipeline

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-07-03 01:53

Pipeline <FJERN_DETTEng1@odeu.dk> wrote:
> [..] kommet til at sætte sit fingeraftryk på linsen!
<snip>
> Konklutionen må være at LCD-skærme er rare at bruge som søger, men at de
> endnu ikke kan afsløre alt hvad der kommer med på billedet

Eller at man skal lade være med at sætte fingre på sin optik ;) Hvis det
er en hel finger, er det da i det mindste muligt at finde ud af hvem der
har sat den ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-07-03 02:10

"Pipeline" <FJERN_DETTEng1@odeu.dk> wrote in message
> [...]
> Konklutionen må være at LCD-skærme er rare at bruge som søger, men at de
> endnu ikke kan afsløre alt hvad der kommer med på billedet

Jeg har en gang sendt mit nye fine (den gang A20) rundt ved bordet under en
familiefødselsdag, så folk lige kunne se de fine billeder, og der var der da
også en, der synes, at man skal holde et kamera på linsen

Men nu vi er ved det, hvordan renser man så linsen? Jeg kiggede nemlig lige
ind i på linsen på mit og det ligner, at der er en der har nyst ind i det
:-/ Hvordan det er sket aner jeg ikke, men jeg kan faktisk ikke se det på
billederne. Det er jo lidt svært at komme til (A40), men jeg havde tænkt på
isopropanol og så linsepapir (ja jeg ved ikke lige hvad det hedder, men
sådan noget tyndt (ridse- og fnugfrit?) halløj), og så evt. et lille pust,
hvis der alligevel skulle være lidt fnug. Men hvad med belægningen på linsen
(hvis der altså er sådan en)? Kan den klare isopropanol, eller er der noget
andet man skal bruge?

mvh Frank

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-07-03 02:17

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote:
> [...]
> (hvis der altså er sådan en)? Kan den klare isopropanol, eller er der noget

Jeg har med succes brugt 25% isopropanol og 75% demineraliseret vand.
Desuden en dåse med trykluft til at fjerne støv, og en mikrofiber-klud
fra min fotohandler - men det er dog på objektiver til 35mm spejlrefleks
(formentlig noget større).

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-07-03 02:26

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> [...]
> Desuden en dåse med trykluft til at fjerne støv, og en mikrofiber-klud
> fra min fotohandler - men det er dog på objektiver til 35mm spejlrefleks

Hvorfor fortynder du det? Skal man det?

Og ja, jeg tror at objektiver til spejlrefleks er noget lettere at rense. På
mange kompakte kameraer "gemmer" linsen sig lidt (se evt. et billede af A40
her: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a40.html )

mvh Frank

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-07-03 02:29

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote:
> Hvorfor fortynder du det? Skal man det?

Jeg tror ikke det skader, i alt fald? Demineraliseret vand skulle
fordampe uden at efterlade pletter, og isopropanolen hjælper med at
opløse det fedt der måtte være - det er i alt fald sådan jeg har fået
det forklaret.

Fra : Peter Andersen

Dato : 11-07-03 07:29

Rune B. Broberg wrote:

> [...]
> fordampe uden at efterlade pletter, og isopropanolen hjælper med at
> opløse det fedt der måtte være - det er i alt fald sådan jeg har fået

Ja, det er rigtigt. Men der er såmænd ingen grund til at fortynde det. Det
bedste er at gå ned i den nærmeste synoptik og købe noget brilleklar (eller
hvad det hedder) af den type der er antistatisk også. Det er stortset
isopropylalkohol det hele, men alligevel er der en lille forskel. Kan meget
anbefales.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : OZ

Dato : 11-07-03 11:52

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stortset
> isopropylalkohol det hele, men alligevel er der en lille forskel.

Nu du skriver "Brilleklar", så ved jeg at nogle brillebrugere anvender
ganske alm. sprinklervædske, som er meget billigere.
Kan det ikke anvendes ligeledes til objektiver?

Mvh. OZ.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-07-03 13:17

OZ <None@host.com> wrote:
> [...]
> ganske alm. sprinklervædske, som er meget billigere.
> Kan det ikke anvendes ligeledes til objektiver?

Min årsag til ikke at bruge brilleklar og/eller sprinklervæske er, at
jeg gerne vil vide hvad jeg putter på mine objektiver - så har jeg kun
mig selv at give skylden, hvis noget går galt. Prismæssigt tror jeg ikke
der er den store forskel.

Desuden mener jeg ikke at sprinklervæske indeholder demineraliseret
vand, men bare helt normalt vand - og desuden sæbe - så man risikerer
aflejringer på ens objektiver.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-07-03 14:42

> [...]

> hvis der alligevel skulle være lidt fnug. Men hvad med belægningen på
> linsen (hvis der altså er sådan en)? Kan den klare isopropanol, eller er

Til et Canon skal man da bruge en Canoscan mikrofiberklud fra Canon
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 11-07-03 14:43

> Til et Canon skal man da bruge en Canoscan mikrofiberklud fra Canon

Sidder der så også et pænt mærke på kluden, så man kan se hvad man har
betalt ekstra for? ;P

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 11-07-03 18:12

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in news:bemetl$3t4$1
@news.mihtjel.dk:

> Sidder der så også et pænt mærke på kluden, så man kan se hvad man har
> betalt ekstra for? ;P

Tjaa den koster en 30 kr. hvis jeg husker rigtig, så det er til at
overkomme...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-07-03 11:33

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:

> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in news:bemetl$3t4$1
> @news.mihtjel.dk:

> Tjaa den koster en 30 kr. hvis jeg husker rigtig, så det er til at
> overkomme...

Jeg købte den faktisk for et par år siden, da jeg ikke havde Canon. Jeg
ville egentlig have en lille linsebørste. Men fotohandleren mente, at
sådan en brugte man kun til SLR. Til kompakte kameraer skulle man bruge
en klud. Jeg kom så hjem med kluden og kiggede undrende fra kluden og
til mit Minox med 3 mm frontlinse 5 mm inde i en fordybning. Så små
fingre har jeg altså ikke. Fotohandlere er ikke altid de meste
forstående.
--
Henrik Münster
Esbjerg