Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
et godt billede?
Fra : Sogaard

Dato : 10-07-03 22:40

Hvad syntes I om det her billede?

http://users.cybercity.dk/~nmb11999/vestervig.jpg

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-07-03 22:46

Sogaard <sogaard76@hotmail.com> wrote:
> Hvad syntes I om det her billede?
>
> http://users.cybercity.dk/~nmb11999/vestervig.jpg

Der er ikke meget kontrast - men det kan nok rettes lidt op.
Kirketårnet står ikke helt lige i billedet, men det kan i hvert fald
rettes.
Bygningen i forgrunden mener jeg ikke hører til i billedet.
Store 'tomme' flader både i bunden og i toppen.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-07-03 23:00

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Bygningen i forgrunden mener jeg ikke hører til i billedet.
> Store 'tomme' flader både i bunden og i toppen.

Ja, bygninger i forgrunden hugger noget af opmærksomheden, men de store
"tomme" flader giver ro og afslapning, som passer godt til landskab og
kirke.

Det ser ud til at være en scanning af et gammmelt billede (ridser og støv),
men kirken er der vel endnu. Prøv at besøge stedet igen, og skyd fra andre
vinkler., evt i mere kontrastrigt lys.

Bo //

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 10-07-03 23:28

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Det ser ud til at være en scanning af et gammmelt billede (ridser og støv),
>men kirken er der vel endnu.

Ork ja:

<http://www.vestervig-kirke.dk/>
<http://www.dis-danmark.dk/kirkeimg/view_stor.asp?KirkeID=395>
<http://www.sydthyprovsti.dk/Skole-kirke/kirkerne_i_sydthy_provsti.htm#Vestervig
kirke>

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-07-03 00:14

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> wrote in message

> <http://www.vestervig-kirke.dk/>
> [...]

Ja, jeg kender udemærket omtalte bygning. Mit efternavn Bjerre kommer fra
den ende af landet. Faktisk ligger Thisted lufthavn på en del af Bjerre Eng.

Bo //

Fra : Notuar

Dato : 11-07-03 08:46

> Ja, bygninger i forgrunden hugger noget af opmærksomheden, men de store
> "tomme" flader giver ro og afslapning, som passer godt til landskab og
> kirke.
Hm ja det generer nu ikke mig med besehuset foran, men der kan da være noget
om det.

> Det ser ud til at være en scanning af et gammmelt billede (ridser og
støv),
> men kirken er der vel endnu. Prøv at besøge stedet igen, og skyd fra andre
> vinkler., evt i mere kontrastrigt lys.
Det er nu ikke meget mere end en måneds tid siden jeg tog det, så det er
altsammen min skyld, men jeg bor i kbh
så har ikke lige mulighed for at tage derhen igen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-07-03 09:37

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
støv),
> men kirken er der vel endnu. Prøv at besøge stedet igen, og skyd fra andre

Ja det ligner et gammelt postkort, hvilket jeg også tror det er.
Jo kirken står da endnu, og vil sikkert også gøre det mange år frem. Den er
jo faktisk kendt for at være Danmarks største landsbykirke, men der er knap
så meget ro, som billedet antyder, da landevejen jo er blevet lidt mere
trafikeret, end den var, da man byggede kirken .. Men flot er den
alligevel.

M.V.H.....Benny..

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-07-03 13:46

Sogaard skrev:

> Hvad syntes I om det her billede?

Som de andre skriver, så mangler billedet noget kontrast og en
opretning af de skæve linier.

Jeg kunne ikke lade være med at lege lidt med dit billede. For
det første er linierne rettet op. Der er beskåret ret hårdt. Så
er lys/kontrast forbedret. Og sluttelig er der lavet nogle skyer.

Men du burde have brugt motivet noget bedre. Gør det næste gang
du kommer til stedet.

Prøv at se hvad du synes om min efterbehandling af dit foto.
Kig i: news:dk.binaer "Vestervig Kirke, efterbehandlet".

Kan du ikke se det i dk.binaer, kan jeg maile det til dig, hvis
du ønsker det. Men så skal du komme med en anden e-mail-adresse.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : .J.S...

Dato : 11-07-03 22:13

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at se hvad du synes om min efterbehandling af dit foto.
> Kig i: news:dk.binaer "Vestervig Kirke, efterbehandlet".

Den har godtnok fået noget kontrast !
Jeg kan godt li den nye himmel, men der er for meget kontrast, se f.eks
porten ind til kirken den er gået helt i et med himlen bagved.

mvh/JS

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-07-03 10:15

..J.S... skrev:

> Den har godtnok fået noget kontrast !

Det er smag og behag. Før var det alt for lidt! Men der er jo
flere ting, der spiller ind i bedømmelsen: Hvilket grafikkort
du har, hvor god en skærm du har, og hvordan du har justeret
det hele til den lys/kontrast, du foretrækker på din komputer.

> Jeg kan godt li den nye himmel,

Det var jo for at vise, at man kan fylde nogle lyse flader ud
med nogle "håndlavede" skyer

> men der er for meget kontrast, se f.eks
> porten ind til kirken den er gået helt i et med himlen bagved.

Kontrasten er øget en del - og derved er tegningen i porten helt
væk. Jeg kunne da også have arbejdet endnu mere med billedets
detaljer. Men det var altså lige så meget for at vise, at jeg
synes billedet skulle beskæres, kontrasten hæves og de skæve
linier rettes op.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Sogaard

Dato : 11-07-03 23:17

> Som de andre skriver, så mangler billedet noget kontrast og en
> opretning af de skæve linier.

Tja, jeg syntes nu det var som det skulle være, men sådan er der jo så
meget. :P

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-07-03 10:38

Sogaard skrev:

> Tja, jeg syntes nu det var som det skulle være, men sådan er der jo så
> meget. :P

Hvis du lægger et foto ud til bedømmelse, så skal du tage det
som et konstruktivt forslag. Vi bedømmer ikke alle på samme måde
- og heldigvis for det! Er det ikke det, som gør det hele sjovt?

Beskæringen kan altid diskuteres. Men kontrasten i dit billede
det var for lavt. Det tror jeg også de andre vil medgive mig i.
Nu er det jo pr. komputer vi ser billedet, og det er slet ikke
det samme, som at stå med et rigtig papirfoto i hånden.

.... bare et forslag fra mig af, hvordan dit foto også kunne tage
sig ud.

Se i øvrigt mit svar til ".J.S..."

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : max

Dato : 12-07-03 13:43

> [...]
> det samme, som at stå med et rigtig papirfoto i hånden.
>
> ... bare et forslag fra mig af, hvordan dit foto også kunne tage

Et forslag mere: "vestervig kopi"
-max-

Fra : .J.S...

Dato : 12-07-03 14:25

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Et forslag mere: "vestervig kopi"

Flot !

Har du lavet noget perspektiv korrektion ?
Ser helt fint ud, men det virker som om tårnet er drejet mere end huset
foran ?

mvh/JS

Fra : max

Dato : 12-07-03 14:33

> [...]
>
> Har du lavet noget perspektiv korrektion ?
> Ser helt fint ud, men det virker som om tårnet er drejet mere end huset

Ja - jeg har hevet lidt hist og her, så propertionerne er nok
ikke helt korrekte, det er fusk, men pyt, ikk.. Forøvrigt
et triks jeg bruger når jeg fotograferer malerier, de er ofte
lidt skæve eller min opstilling er ikke helt perfekt (det er svært
at få det lige præcis).. Og indtil nu er der ikke nogen der har
lagt mærke til det..)-max-

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 12-07-03 14:40

max skrev:

> Et forslag mere: "vestervig kopi"

Det er ikke så tosset Max. Jeg synes absolut godt om det. Jamen,
der er så mange måder at behandle et foto på

I mit ex. på Vestervig Kirke, var det for at vise en ny beskæring,
ændre på lys/kontrast og så lave nogle skyer.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Sogaard

Dato : 13-07-03 05:49

> Hvis du lægger et foto ud til bedømmelse, så skal du tage det
> som et konstruktivt forslag. Vi bedømmer ikke alle på samme måde
> - og heldigvis for det! Er det ikke det, som gør det hele sjovt?

Jo, det var jo også derfor jeg gjorde det.
Jeg var bare lidt overrasket over hvor uenig jeg var i den kritik/forslag
der kom.

> Nu er det jo pr. komputer vi ser billedet, og det er slet ikke
> det samme, som at stå med et rigtig papirfoto i hånden.
Nej, det jo det. Men hvor kan man få lavet rigtige sort hvide print nu om
dage?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 13-07-03 10:58

Sogaard skrev:

> Jeg var bare lidt overrasket over hvor uenig jeg var i den kritik/forslag
> der kom.

"Imellem linierne" kunne jeg godt læse dig. For jeg anede én
eller form for fornærmelse? Men du skal altså regne med, at vi
alle har et meget forskelligt billedsyn. I dit tilfælde synes
jeg især, dit foto burde beskæres. Og kontrasten skulle også
have en tand op. Det var min mening!

Men jeg synes absolut at Max' forslag, i den bruntonede udgave,
er godt. Synes det ikke om sådan noget?

> Men hvor kan man få lavet rigtige sort hvide print nu om dage?

Helt ærligt så véd jeg det ikke. Men jeg kunne da anbefale dig
at lave et mørkekammer. Det er ret spændende at fremkalde sine
s/h-film selv. Gå ind til sit forstørrelsesapparat, vælge præcis
det udsnit der passer én og så over i fremkalderen. Dette trylleri
der sker her, er ret facinerende.

Nu skal du jo ikke afholde dig fra, at vise flere af dine "skud".
Måske er dit næste billede ét, der bliver rost højt

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Sogaard

Dato : 15-07-03 06:42

> [...]
> alle har et meget forskelligt billedsyn. I dit tilfælde synes
> jeg især, dit foto burde beskæres. Og kontrasten skulle også

Tja, det er jo nok bare mig der efterhånden har fået nogle sjove ideer mht.
hvordan jeg syntes det skal se ud. For mig ville det ikke forbedre billedet
at det blev beskåret etc.

> Men jeg synes absolut at Max' forslag, i den bruntonede udgave,
> er godt. Synes det ikke om sådan noget?

Nej. Ideen med at tage et gammelt 6x9 kamera med på ferie var jo
netop at komme så langt væk fra det photoshop look som muligt.

> [...]
> s/h-film selv. Gå ind til sit forstørrelsesapparat, vælge præcis
> det udsnit der passer én og så over i fremkalderen. Dette trylleri
Ja, det har jeg også overvejet, men jeg syntes ikke rigtig jeg har plads
nogensteder.

> Nu skal du jo ikke afholde dig fra, at vise flere af dine "skud".
> Måske er dit næste billede ét, der bliver rost højt

hehe ok, hvad så med dem her:

http://users.cybercity.dk/~nmb11999/mill-k64.jpg
http://users.cybercity.dk/~nmb11999/Image8.jpg