Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er det snyd?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-03 11:08

Hvad jeg var parat til at udelukke for blot en måned siden, er nu ved
at udvikle sig til lidt af en fix idé. Jeg vil ikke længere udelukke
at jeg måske en dag sætter en sort/hvis film i og knalder den af.

For at vænne mig til at se billeder i sort/hvis har jeg moret mig med
at konvertere nogle indscannede farvedias til gråtoner, men er det
snyd? Strengt taget er det vel ikke manipulation, da man jo også ville
kunne lave sort/hvide billeder efter farve, eller hyr?

Er der nogle tips & tricks til sort/hvid konvertering i Photoshop? jeg
kan godt finde ud af at se een farvekanal ad gangen og nogle af dem
ser da også flotte ud, men der skal vel mere end det til for at få et
fuldblods sort/hvid-billede ud af det?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 10-07-03 11:26

Du kan under "image" bruge funktionen "desaturate", så slipper du for at
bruge hver enkelt farve kanal

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : .J.S...

Dato : 10-07-03 11:44

> [...]
> kan godt finde ud af at se een farvekanal ad gangen og nogle af dem
> ser da også flotte ud, men der skal vel mere end det til for at få et

Det er smag og behag om man synes det er snyd

Du kan dog nok aldrig opnå helt 'rigtig' sort/hvid foto udseende, da en
sorthvid film har et noget anderledes farve specter end et digital kamera
eller scanner. F.eks nytter det ingenting at bruge orange eller rød filtre
på et farve digital kamera, man opnår ingenting som ikke også kan justeres
senere i et fotoprogram.

Her er noget info om digital B&W foto :
http://www.cliffshade.com/dpfwiw/b&w.htm
Jeg kender ikke fotoshop da jeg ikke liiige har 8kkr til sådan et program,
men han bruger noget der kaldes Lab mode.

En anden mulighed som jeg bruger i Paintshop Pro er Channelmixer (mener også
den findes i Photoshop), her kan man ved konvertering til gråskala bestemme
hvordan RGB kanalerne skal vægtes.

Et par eksempler her :
home5.inet.tele.dk/joska
De 3 billeder af blomsten er det samme billede hvor den ene gråskale er mest
rød kanal og den anden overvejende blå.
Billedet af træet og den blå himmel som også er der i gråskala er
overvejende rød kanal.

mvh/JS.

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 10-07-03 12:12

> [...]
> kan godt finde ud af at se een farvekanal ad gangen og nogle af dem
> ser da også flotte ud, men der skal vel mere end det til for at få et

Snyd, tja, det er nok smag og behag der bestemmer den side af sagen. Godt
initiativ forøvrigt, da næsten ingen fotografer der benytter digital
fotografi arbejder med S/H (kald mig bare generalist).

Du efterspurgte lidt tips og triks. Kig her:
http://www.computer-darkroom.com/tutorials/tutorial_2_1.htm Det giver flotte
resultater efter min bedste mening.

Mvh.
Karsten Kryger Hansen
www.kryger.dk/karsten

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-07-03 12:54

Thu, 10 Jul 2003 13:12:09 +0200, skrev Karsten Kryger Hansen:

>Snyd, tja, det er nok smag og behag der bestemmer den side af sagen. Godt
>initiativ forøvrigt, da næsten ingen fotografer der benytter digital
>fotografi arbejder med S/H (kald mig bare generalist).

Jeg er skam fuldblods analog fotograf (har prøvet digi, men opgav
igen). Det ville såmænd være en smal sag et eksponere nogle ruller
s/h, men jeg har for mange år siden afhændet mit mørkekammerudstyr.
Filmen kan vel fremkaldes på laboratorium ven fotohandler, men
ligefrem at aoverlade kopieringen af billederne til dem også, synes
jeg fjerner den sidste rest af "selvkontrol" over resultatet.

Måske skulle jeg melde mig ind i en fotoklub, hvis der ellers er en i
nærheden. Kan se på den nye side om fotoklubber, at der skulle være en
i Fjends-området, men hvad med f.eks. Skive eller Nykøbing Mors?

Øvelsen med at konvertere farvebilleder i Photoshop går ud på at træne
øjnene og hjernen til at se et motiv i sort/hvid. Når vi går rundt ude
i den virkelige verden, er den jo som regel i farver

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-07-03 22:24

"Karsten Kryger Hansen" <karstenkryger@hotmailABC.com> skrev i en meddelelse

> Snyd, tja, det er nok smag og behag der bestemmer den side af sagen. Godt
> initiativ forøvrigt, da næsten ingen fotografer der benytter digital
> fotografi arbejder med S/H (kald mig bare generalist).

Som en af de få åbenbart...*S*
Må jeg da indrømme at den snak om hvor vidt det er snyd, er for langt ude.
Er det i det hele taget så ikke snyd når vi fotografer tager et billede,
idet vi forsøger at fastfryse et glimt af tiden der fortid i det øjeblik vi
trykker på knappen...???????
Brug jeres tid på at tage nogle flere billeder, frem for at debattere hvad
der er snyd og hvad der ikke er snyd..*S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : max

Dato : 17-07-03 14:21

> [...]
> der er snyd og hvad der ikke er snyd..*S*
> --
> Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen

Det behøver da ikke at være enten eller.. Jeg har selv kæmpet med
det tema i mange år, det er relevandt at definere sin fotografiske
filosofi, det rene fotografi på den ene side og det manipulerede
fotografi på den anden, skal man visualisere sit billede inden man
tager det, eller kan man bruge teknikken bag efter til at lave noget
andet end man oprindelig havde forestillet sig.. Det er en fed debat.)
-max-

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-07-03 12:16

> [...]

> snyd? Strengt taget er det vel ikke manipulation, da man jo også ville
> kunne lave sort/hvide billeder efter farve, eller hyr?

Kan man ikke få et s/h billede fra et farvenegativ i et gammeldaws mørkerum?
Hvis ja, så er det jo op til dig selv om det er manipulation..

> [...]
> kan godt finde ud af at se een farvekanal ad gangen og nogle af dem
> ser da også flotte ud, men der skal vel mere end det til for at få et

Jeg bruger følgende:

http://www.digidaan.nl/indexframedigidaan.html?channelmixer/index.html
http://www.outbackphoto.com/workshop/channelmixer/channelmixer.html

http://luminous-landscape.com/tutorials/b-w_better.shtml

Jeg bruger typisk de enkelte farvekanaler (R,G,B) til at se hvilke kanal der
skal vægtes højest inden jeg går ind i channel mixer og rykker rundt på
værdierne.

Russell Brown har også et par metoder til konvertering til s/h:
http://www.russellbrown.com/tips/photoshop.html

Filmkorn kan simuleres med Filters -> Add Noise -> uniform monochromatic Noise
(det er ikke helt rigtig men jeg sidder ikke ved min PS 6)

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 10-07-03 13:40

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote:
> Kurt Hansen <kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote in

> Kan man ikke få et s/h billede fra et farvenegativ i et gammeldaws mørkerum?

Det det rigtige papir (Kodak Panalure, iirc) - jo.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-07-03 13:42

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> Jeg bruger typisk de enkelte farvekanaler (R,G,B) til at se hvilke kanal

...der skulle selvfølgelig stå "hvilken kanal"

Fra : 2rb1

Dato : 10-07-03 14:02

Om det er snyd?? Tja.. hvis noget skal være snyd, skal der vel være nogen
man skal snyde........

2rb1

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-07-03 19:14

Thu, 10 Jul 2003 12:08:18 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>snyd? Strengt taget er det vel ikke manipulation, da man jo også ville
>kunne lave sort/hvide billeder efter farve, eller hyr?

Nu vover jeg det ene øje og har uploadet to forsøg. Kommentarer
vedrørende den sort/hvide fremtræden er velkomne.

http://www.towle.dk/2003-025P-09.jpg
http://www.towle.dk/2003-025P-17bw.jpg