Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Links to fotoklubber
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-07-03 16:23

Er ved at lave en liste med fotoklubber og har kontaktet dem jeg kunne finde
info på.
Vil gerne samle links til alle fotoklubber.

Kender i nogle links jeg mangler?

Min liste pt
http://www.fotoportal.dk/fotoklubber/

vh
Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 09-07-03 21:04

Jan Emil Christiansen wrote:
> Er ved at lave en liste med fotoklubber og har kontaktet dem jeg kunne finde
> info på.

Hej Jan - ville du ikke lave en fotoportal...?

Der findes allerede mindst to sites med fotolinks:
http://www.photographing.dk - er et meget velorganiserer site.
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm - er en gang rod.

Det der mangler er et dansk site med fotoartikler, nyhedder
o.s.v., men det er svært, der har gennem årene været mange forsøg
på at lave en fotoportal, og de er alle lukket igen, det mest
sigende er vel, at domainet fotoportal.dk har været ledig lige
ind til du købte det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-07-03 21:34

Jo det er min plan. Det er en lidt sværere at finde skribenter end jeg
håbede på. FotoKlubListen er et ønske fra en kommende skribent som mente den
kunne være en god ide. Jeg undesøgte derefter de andre siders lister og
opdagede at de ikke var opdaterede særligt godt, så jeg har forsøger at
kontakte alle dem på listen, så vi får en brugbar liste. Det er også en måde
at få gang i et kontaktnet.
Jeg er kun selv fotowannabe, så hvis artiklerne skal have et vist niveau er
jeg nød til at finde gode skribenter. Tro mig - jeg forsøger.
Hvis behovet er der skal det nok lykkes bare man bliver ved længe nok.

Jan

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 10-07-03 11:23

Jan Emil Christiansen wrote:

> Hvis behovet er der skal det nok lykkes bare man bliver ved længe nok.

Ahmmm... det er et fuldtidsjob at holde foto-links opdateret, der
er mange som søsætter foto-projekter, som de op'gir efter nogle
måneder.

Problemet er, at det er næsten umuligt at sælge annoncer til de
danske fotohandlere og fotogrossister, årsagen er nok, at
markedsføringen er styret af producenterne, og et lille dansk
foto-site har nok svært at komme igennem hos Kodak, Nikon, Fuji
o.s.v., og sitet når aldrig at blive så stort, at det bliver
taget alvorligt når de store producenter lægger reklamebudgetter.

Det seneste forsøg på at lave et fotoblad står Bonnier for, og
det er lidt de samme forhold som gør sig gældne på blad-markedet,
men Bonnier har jo en stor pengekasse, så de lukker nok ikke
igen efter tre - fire numre, men jeg er meget spændt på om deres
fotoblad kan overleve på lang sigt.

Der findes allerede en stribe mindre fotoportaler (se flg.
eksempler), der bliver drevet på hobbyplan, en fællesnævner er,
at der er meget langt mellem nyhedderne og nye atikler.

http://www.digital-fotografering.dk/
http://www.fototal.dk/
http://www.digitalfotografen.dk/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 10-07-03 14:14

Jeg vil giver dig ret.
> meget langt mellem nyhedderne og nye atikler.
Der skal helst være minimum 1-2 artikler pr. uge.

Har startet en del sider med artikler og som du påpeger er starten meget
svær. Men skal op på en vis størrelse før man bliver taget seriøst. Dette
gælder jo desværre også for nye skribenter.

>sælge annoncer
Det er ikke min plan at tjene på det. Og er endda vilig til at bruge en del
penge på det. Gør det for at programmere et site uden at have en "chef" som
siger hvordan det skal gøres og fordi foto er spændende.

>fotoblad står Bonnier for
Har selv købt de 2 første numre og har fået en del ud af det. Har dog altid
synes at blade er for dyre - ved godt de koster det at lave, men er nok lidt
nærrig der.

Om et års tid ved jeg om det er blevet en success - prøver i hvert fald. Det
værste der kan ske er jo har bugt min tid på noget jeg kan lide.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 10-07-03 19:21

Jan Emil Christiansen wrote:

> Der skal helst være minimum 1-2 artikler pr. uge.

Ja et par nye artikler hver uge er nok det mindste du kan nøjes
med, hvis du vil ha' at folk bruger sitet som portal, men pas på,
det må ikke ende op i dårlige oversættelser af nyhedder fra og
pressemeddellelser fra div. amerikanske sites.

> Har startet en del sider med artikler og som du påpeger er starten meget
> svær. Men skal op på en vis størrelse før man bliver taget seriøst. Dette
> gælder jo desværre også for nye skribenter.

Inden for foto findes der vist ikke rigtig nogen kendte danske
fagskribenter, og de få gange, hvor jeg har læst artikler som
alm. journalister har skrevet i aviser og blade om digital
fotografi, der har det godt nok været en tynd kop te, med mange
fejl og mangler.

Du skal som ansvarshavende være i stand til at vurdere de
artikler som du får leveret, dels skal de være fagligt
velfunderet, så du ikke bringer sludder til torvs, og så må
artiklerne ikke være en direkte kopi eller en oversættelse af
andres artikler, det er desværre ofte set på de portaler, der har
nyhedder om PC hard- og software.

Og så vil jeg sige, at det er min erfaring, at hvis man vil
skrive en rigtig god foto-artikel, der ikke bare er en delvis
afskrift af en pressemeddellelse fra Canon, så ta'r det mindst en
hel arbejdsdag og ofte en del mere, at skrive atiklen, dertil kan
der så komme behov for illustrationer og fotos.

Du må endelig ikke lade dig ikke stoppe, det vil nemlig være
glædeligt, hvis du kan få det til at lykkedes, for som sagt, så
har vi endnu til gode at se et dansk site med foto artikler, der
hæver sig op på et proff. niveau.

Men forvent ikke, at du kan opbygge et netværk af frivillige
skribenter, fotografer er nogle individualister, der ikke er
særligt motiverede for gruppearbejde og teamwork. Det bedste
eksempel er næsten Lars der driver den foto-link site jeg har
linket til i denne tråd, han startede sitet op som et projekt her
i gruppen, men han gik helt i sort, da bl.a undertegnet foreslog
at han indsatte sluttags ( </body> </html> ) på siden og kørte
den gennem en valiator...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars [8210]

Dato : 10-07-03 16:29

> "Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote
> [...]
fotoarkiv
søgemaskiner

Hej Jan Emil

Ja nu er mit kill-filter normalt mere effektivt til at
fjerne Niels Ebbesen, Alias Mosegaard, alias Clark Kent
eller hvad hen nu hedder....

men een ting er sikert - Der er lige så meget rod på
www.fotolinks.dk som der er gode billeder på
http://www.photo-gallery.dk !

Nå men nok om Ebbesen - du sprørger til links til danske
fotoklubber- så kan jeg kun anbefale dig at kikke her:

http://home.tiscali.be/fvanstapel/ - der er mange links

eller måske på www.fotolinks.dk - undersiden "Fotos- Private
Hjemmesider - Fotoklubber"

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 10-07-03 17:58

Takker
Kendte ikke den http://home.tiscali.be/fvanstapel/
Kendte godt din side. Brugte den da jeg ville undersøge om fandtes en side
som da jeg håber at lave. Du har mange links at kigge på.

Jan

Fra : Mich@el Christensen

Dato : 10-07-03 16:21

Synes det er fedt at der er en/nogen der i det mindste vil prøve. hvis det
lykkedes er det bare endnu federe. Man sidder tit og tænker, hvor pokker
skal man lede. Man kan hurtigt finde nogle udenlandske portaler, men det kan
være lidt svært at finde rundt alle de specielle ord, som godt kan høre med.

GO FOR IT......

MVH

Michael

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 10-07-03 19:26

Mich@el Christensen wrote:
> Synes det er fedt at der er en/nogen der i det mindste vil prøve. hvis det
> lykkedes er det bare endnu federe. ....cut....

Ja - og derfor er det også synd og skam, at der er så dårlige
od's...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen