Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage 7i
Fra : Ingrid

Dato : 09-07-03 11:04

Jeg har et spørgsmål til dem der også bruger en Minolta Dimage 7i.

Jeg har lige fået kameraet og har lidt problemer med overexponering eller
hvad det nu er.

Se f.x. dette billede:

http://www.iblog.dk/dutchindk/img/2003/bornholm3.jpg

Billedet er taget på en overskyet dag, og den er taget med solen i ryggen.
Jeg forstår ikke hvordan billedet er blevet så overbelyst i toppen?
Den har kørt på fuld automatik.

Exposure 1/45s
F-number : 6.7
ISO : 100

Nu er jeg en absolut begynder med dette kamera , så svarene skal helst være
let at forstå

På forhånd tak for hjælpen !

Ingrid

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-07-03 13:13

"Ingrid" <kysbruden@NOSPAMgmx.net> wrote in message

> [...]
ryggen.
> Jeg forstår ikke hvordan billedet er blevet så overbelyst i toppen?

Jeg har aldrig haft tilsvarende problemer med mit D7i, men jeg bruger heller
ikke automatikken. Jeg tror automatikken har snydt dig (kameraet), og lavet
lysmålingen på de mørke skyggepartier på huset, hvilket vil give
overbelysning i højlyset.
Prøv f.eks at låse lysmåling og fokus på taget, så tror jeg du får en bedre
himmel, og et mørkt hus der hvor det skal være mørkt.
Sikker på du havde solen i ryggen? Det ser ud som om den står i øverste
højre hjørne, idet der her er det kraftigste lys.

vh Alex

Fra : 2rb1

Dato : 10-07-03 12:49

Alex's svar er sandsynligvis et rigtige. Havde solen gået i objektivet ville
det ha' set anderledes ud. Du kan sagtens bruge flash sammen med modlysbl.
bare du ikke "kører" fuld wideangel.

Mvh. 2rb1

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-07-03 16:08

Jeg er ikke selv mester på kammeraet, men har haft forskellige underlige
billeder med den
Mine 2 bud kunne være:
1) Du har ikke monteret blænden på objektet - så solen har skinnet ind i
objektivet i toppen.
2) Du har monteret blænden men brugt blitz (blænden skal af når der bruges
blitz).

Jan

Fra : Mikael

Dato : 09-07-03 16:25

Solen har ikke været lige i ryggen, husmuren på højre side har fået mest
lys, så solen må have været ind fra højre. Modlysblænden, hvis den ikke har
været monteret, kan der være "falsk lys" fra siden. Har du haft "himlen" med
da du fokuserede, eller er kameraet flyttet opad, efter fokus er låst? Det
kan "snyde" lysmåleren.

Jeg har brugt samme kamera, intensivt i et års tid - på alle mulige
automatikker og manuelt, jeg har ikke oplevet det som dit billede viser.

Mikaell

Fra : Ingrid

Dato : 10-07-03 08:38

Nej modlysblænden har ikke været monteret, da jeg dumt nok troede at det
ikke vil gøre det store forskel (det havde jeg læst i et forum). Men det gør
det åbenbart ?

Jeg bliver også lidt i tvivl om solen nu lige var i ryggen, solen var der jo
ikke, men det kan godt være at den kom mere fra høre side.

Jeg vil prøve mig frem med modlysblænden og se om jeg stadig får samme
resultat.

Tak for svarene !

Fra : .J.S...

Dato : 10-07-03 10:22

> Nej modlysblænden har ikke været monteret, da jeg dumt nok troede at det
> ikke vil gøre det store forskel (det havde jeg læst i et forum). Men det
gør
> det åbenbart ?

Modlysblænden forhindrer at solen rammer ind i frontglasset fra siden, og
jeg kan ikke se nogen grund til ikke altid at have den monteret. Hvis man
ikke har modlysblænden på kan det give et let diset skær over billedet
(strølys) pga reflekser i glasset.
I øvrigt kan jeg ikke se hvordan manglende modlysblænde skulle kunne bevirke
at et billede bliver overbelyst. Tværtimod kan reflekserne evt få lysmåleren
til at belyse mindre.

Det er et ret svært motiv fordi kontrasten mellem skyggen inde på husmuren
under træerne og så himlen er for stor til at man reelt kan få alting belyst
korrekt. Jeg synes det ser ud til at der er målt lys på skyggen inde på
huset og derfor er taget og gavlen blevet overbelyst.

Der er jo flere muligheder, du kan måle lys på taget eller vejen og så låse
den måling med AE-lock.

Da da det jo ikke koster noget at tage flere billeder, kan man ved motiver
som dette med stor kontrast, evt tage et par ekstra billeder hvor man med
exposure kompensering tvinger automatikken til at over/under belyse lidt.
Senere kan man så vælge det bedst belyste ud og smide de andre væk.

mvh/JS